بایدن و پوتین مانع از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای می شوند | اسپادانا خبر
 
 
چهارشنبه، 5 ارديبهشت 1403 - 9:26

بایدن و پوتین مانع از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای می شوند

شماره: 13778
Aa Aa

در این دیداردر مورد ثبات استراتژیک، روابط تجاری، امنیت منطقه ای و امنیت سایبری بحث و گفتگو شده است؛ در جنگ هسته ای برنده وجود ندارد.

روسای جمهور آمریکا و روسیه در ژنو دیدار کردند؛
بایدن و پوتین مانع از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای می شوند

جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در شهر ژنو سوئیس با یکدیگر دیدار کردند. 

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از آسوشیتدپرس، در این دیدار، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، و سرگئی لاوروف، همتای روس او نیز حضور داشتند.

این نخستین دیدار جو بایدن در مقام ریاست جمهوری ایالات متحده با ولادیمیر پوتین است که در بخشی از سفر او به اروپا انجام می‌شود. 

پوتین در یک کنفرانس مطبوعاتی پس از اجلاس گفت که با همتای آمریکایی خود در مورد ثبات استراتژیک، روابط تجاری، امنیت منطقه ای و امنیت سایبری گفتگو کرده است.

او گفت:

سفيران روسیه و آمریکا کار خود را از سر می گیرند. دستگاه های دیپلماسی روسیه و آمریکا در خصوص مسئله تبادل محکومین دو کشور نیز فعالیت خواهد کرد.  مذاکرات صریح و آشکار بود و برای دستیابی به نتایج هدف گیری شده بود. زیان واشنگتن از تحریم‌های یکجانبه اعمال‌شده از مسکو کمتر نیست.

بنابر بیانیه مشترک روسای جمهور روسیه و ایالات متحده که در سایت کرملین منتشر شده دو کشور بر تعهد خود به این اصل که هیچ برنده ای در جنگ هسته ای وجود ندارد تأکید کرده اند.

جو بایدن نیز در نشست خبری پس از دیدار با پوتین گفت که با رئیس جمهوری روسیه توافق کرده که برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای با یکدیگر همکاری کنند. منافع روسیه در این زمینه مشابه منافع آمریکاست.

بایدن گفت:

پوتین توافق کرده به آمریکا در موضوعات افغانستان و ایران کمک کرده و برای مردم سوريه و لیبی امنیت ایجاد کند. تصور نمی‌كنم پوتين به دنبال جنگ سرد با آمریکا باشد. معتقدم چشم‌اندازهای واقعی برای رسیدن به پیشرفت در روابط با روسیه وجود دارد.

کاخ کرملین نیز بیانیه مشترکی که ویلادمیر پوتین و جو بایدن، روسای جمهور روسیه و آمریکا در دیدار ژنو بر سر آن توافق کرده بودند را منتشر کرد.

در این بیانیه آمده که روسیه و آمریكا نشان دادند كه حتی در دوران تنش هم می‌توانند به سمت اهداف مشترک از جمله اطمینان از قابل پیش بینی بودن در حوزه استراتژیک، كاهش خطرات درگیری مسلحانه و تهدید جنگ هسته‌ای پیشرفت كنند.

کرملین در این بیانیه ضمن اشاره به تمدید پیمان جدید کاهش تسلیحات استراتژیک موسوم به «استارت نو»، تصریح کرد:

تمدید استارت نو، گواهی بر تعهد ما در زمینه کنترل تسلیحات هسته‌ای است. امروز بار دیگر بر تعهد خود در قبال اینکه جنگ هسته‌ای برنده‌ای نخواهد داشت و چنین جنگی هرگز نباید آغاز شود، تاکید می‌کنیم.

در ادامه این بیانیه با اشاره به شروع رایزنی‌های جامع بین روسیه و آمریكا ظرف مدت كوتاه برای دستیابی به این اهداف آمده است:

گفتمانی دو جانبه جامع و مستحكم پیرامون ثبات استراتژیک آغاز خواهد شد. از طریق این گفتمان می‌خواهیم زیرساخت‌های لازم برای کنترل تسلیحات در آینده و اقدامات پیشگیرانه از کاهش خطر را ایجاد کنیم.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان