برخی کشورهای عربی منطقه در قاچاق زنان و دختران سهم عمده دارند | اسپادانا خبر
 
 
پنجشنبه، 9 فروردين 1403 - 15:11

برخی کشورهای عربی منطقه در قاچاق زنان و دختران سهم عمده دارند

شماره: 12869
Aa Aa

ابتکار گفته این کشورها پشتوانه مالی بسیار بالایی دارند و خیلی از افراد را به عنوان کارگرهای خانگی جذب می‌کنند اما اراده‌ بین المللی برای برخورد وجود ندارد.

معاون اموز زنان و خانواده رئیس جمهور ایران؛
برخی کشورهای عربی منطقه در قاچاق زنان و دختران سهم عمده دارند

«معصومه ابتکار»، معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده با اشاره به موضوع قاچاق انسان و خطر آن برای دختران و زنان ایران گفت:

این یک موضوع جهانی است و متاسفانه درصد عمده‌ی از افراد در موضوع خرید و فروش انسان، شامل زنان و دختران هستند که علت اصلی آن هم بهره‌برداری جسمی و بردگی جنسی است یعنی این‌ها وادار به بردگی می‌شوند.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از ایلنا، وی ادامه داد:

در ماجرای قاچاق انسان، گاهی با وعده‌هایی افراد را به سمت خود می‌کشند اما وقتی فرد به مقصد می‌رسد، متوجه می‌شود راه برگشتی ندارد و در واقع وارد یک دام شده است. در مورد چنین مسائلی اولین موضوع آگاهی در مورد مخاطرات شبکه‌های قاچاق و سوء استفاده‌هایی است که اتفاق می‌افتد و بخشی از آن به سواد دیجیتال مربوط است. در فضای مجازی برخلاف فضای واقعی که افراد را می‌شناسیم و اساس روابط اعتماد است، در فضای مجازی اساس روابط بر بی‌اعتمادی است که آموزش کافی داده نشده و در واقع این موضوع یکی از پیشنهادهای ما برای آموزش در سطح دبستان است.

معاون اموز زنان و خانواده رئیس جمهوری با اشاره به متلاشی کردن باندهایی که اخیرا توسط نیروی انتظامی و وزارت کشور و نهادهای بین‌الملی اتفاق افتاده است، بیان کرد:

کشورهای مختلف دختران را با وعده‌های بسیار بی‌اساس فریب می‌دادند که خوشبختانه این باند متلاشی شد ولی احتمالا باندهای دیگری هم باشند به خصوص باندهای بین‌المللی پس مهمترین مسئله آگاهی و نظارت دستگاه‌های امنیتی و نظارتی است.

وی در مورد قانون مبارزه با قاچاق انسان گفت:

الان مدتی است که پرداختن به این قانون در مجلس متوقف مانده است. این قانون به همه ابعاد قاچاق و خرید و فروش آن پرداخته و از رئیس مجلس شورای اسلامی درخواست دارم تا سریع‌تر به این موضوع بپردازند و آن را تصویب کنند چون این قانون می‌تواند راه بسیاری از سوءاستفاده‌ها را ببندد و به کمک دختران بیاید و همچنین لایحه تامین امنیت زنان هم در این زمینه ورود کرده که امیدواریم این لایحه هم به سرانجام برسد.

ابتکار ادامه داد: متاسفانه در منطقه، برخی کشورهای عربی در مسئله‌ی قاچاق زنان و دختران سهم بسزایی دارند و در سطح بین‌الملل و سازمان‌های بین‌المللی با آنها هیچ برخوردی نمی‌شود. یکی از علت‌ها این است که پشتوانه مالی بسیار بالایی دارند و خیلی از افراد را به عنوان کارگرهای خانگی جذب می‌کنند اما متاسفانه آن اراده‌ای که نیاز است تا در سطح بین‌المللی و کشورهای اروپایی دیده شود که خیلی از آن جاها نیز مقصد این دختران است، وجود ندارد و اینجا دوگانگی در مباحث حقوق بشری دیده می‌شود که گاهی درست یا نادرست به یک نفر توجه ویژه می‌کنند و گاهی هزاران دختر به همان کشورهای اروپایی قاچاق می‌شوند و در صنعت پورن و مسائل جنسی مورد استفاده قرار می‌گیرند و سکوت عجیبی در این رابطه وجود دارد چون آنها دریافت کننده‌ی این خدمات هستند و آنقدر از نظر مالی در این موضوع پشتوانه‌ی قوی وجود دارد که خیلی وقت‌ها چنین مسئله‌هایی اصلا دیده نمی‌شود. این نوع قاچاق‌ها در دنیا گاهی به دلیل پشتوانه‌ی مالی که دارند و همینطور نفوذی که در حکومت‌ها دارند برای خودشان مصونیت ایجاد می‌کنند و عملا خیلی از معاملات دنیا را می‌چرخانند.

 

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان