برگزاری تجمعات محرم فاجعه‌آمیز خواهد بود | اسپادانا خبر
 
 
چهارشنبه، 5 ارديبهشت 1403 - 14:37

برگزاری تجمعات محرم فاجعه‌آمیز خواهد بود

شماره: 10739
Aa Aa

مینو محرز گفته کسانی که تا الان مبتلا نشده‌اند و با ممنوعیت تجمع‌ها، جلوی ابتلای آن‌ها گرفته شده با برگزاری این اجتماعات مبتلا خواهند شد.

عضو کمیته علمی مبارزه با کرونا در ایران؛
برگزاری تجمعات محرم فاجعه‌آمیز خواهد بود

مینو محرز، متخصص بیماری عفونی و عضو کمیته علمی مبارزه با کرونا گفت:

در شیب وحشتناک ابتلا به کرونا هستیم و خیلی از استان‌ها در وضعیت قرمز است. کمتر از یک ماه دیگر تا محرم مانده و معلوم نیست چه می‌شود.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از رویداد بیست و چهار، محرز گفت:

اگر شیب ابتلا به کرونا کم هم بشود کلا باید جلوی تجمع گرفته شود و فاصله گذاری فیزیکی و ماسک با شدت اعمال شود. حضور در یک محیط بسته حتی با ماسک هم نباید طولانی مدت باشد. جمعیتی که برای عزاداری در مسجد یا هیات حضور پیدا می‌کند انبوه است و حتی حضور کوتاه با ماسک هم در چنین فضا‌هایی خطرآفرین است.

او تاکید کرد این تجمعات خطرناک خواهد بود. کسانی که تا الان مبتلا نشده‌اند و با ممنوعیت تجمع‌ها، جلوی ابتلای آن‌ها گرفته شده با برگزاری این اجتماعات مبتلا خواهند شد.

محرز با بیان این که برگزاری تجمعات محرم فاجعه‌آمیز است اعلام کرد اگر این اجتماعات در همه ایران برگزار شود فاجعه خواهد شد.

او درباره شرایط برگزاری مراسم عزاداری در صورت تصمیم دولت به اتخاذ این سیاست را شرح داد و گفت:

اجتماعات محرم تنها در شرایطی باید برگزار شود که بتوانند مراسم را در جای سرباز با فاصله‌گذاری فیزیکی و ماسک و هوای آزاد، نه جای بسته، اجرایی کنند. یعنی رعایت این مسائل خطر را کم می‌کند به شرطی که همه ماسک بزنند و دو متر فاصله را رعایت کنند.

محرز درباره اینکه آیا دولت سیاست «ایمنی گله‌ای» را دنبال می‌کند گفت: ایمنی گله‌ای در شرایطی که می‌بینیم ممکن است فرد دوباره مبتلا شود بی‌معنی است. ما در ایران هم در موج جدید ابتلا دیدیم که افراد دوباره مبتلا شده‌اند. این یعنی ایمنی دائم نیست و ثابت نشده که بیماری بتواند ایمنی دائم بدهد. بعضی‌ها ایمنی پیدا کردند بعضی‌ها نکردند. شاید زمان کمی گذشته، اما در نهایت ثبات شده ایمنی موقت است. حرکت به سمت سیاست ایمنی گله‌ای غلط است و مصونیت موقت است. با این سیاست تعداد زیادی می‌میرند تا یک عده مصون به صورت موقت مصونیت پیدا کنند. این تئوری رد شده است. ایمنی گله‌ای در ستاد مقابله با کرونا هم طرفداری ندارد. ستاد و وزارت بهداشت از اول با این تئوری مخالف بوده‌اند.

او افزود: باید دوره قرنطینه در کشور طولانی‌تر می‌بود. مشکلات اجتماعی و اقتصادی منجر به آن شد که یک سری کسب و کار‌ها باز شوند اما با اجباری کردن ماسک و ممنوعیت اجتماعات در کشور‌های غربی وضعیت تا حدی کنترل شده است. در غرب می‌بینیم اگر هم یک جایی منطقه سفید اعلام می‌شود و می‌خواهند بازگشایی کنند همچنان برخی کسب و کار‌های تجمع محور باز نیستند و با وجود اجباری شدن ماسک، تجمعات افراد ممنوع است.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان