بیانیه تروئیکای اروپا نادرست و نسنجیده بود | اسپادانا خبر
 
 
چهارشنبه، 5 ارديبهشت 1403 - 17:52

بیانیه تروئیکای اروپا نادرست و نسنجیده بود

شماره: 19459
Aa Aa

هرگونه اقدام غیرسازنده در آژانس نتیجه غیرسازنده خواهد داشت| جمهوری اسلامی نه به زیاده‌خواهی تمکین می‌کند و نه از خطوط قرمز خود عبور می‌کند.

آمریکا حق ندارد در مقام مدعی قرار بگیرد؛
بیانیه تروئیکای اروپا نادرست و نسنجیده بود

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی ایران در یک نشست خبری در محل وزارت امورخارجه گفت:

موضع تروئیکای اتحادیه اروپایی یک موضع نادرست و نسنجیده در یک زمان نادرست و ناشی از محاسبات نادرست طرف اروپایی بود.

به گزارش اسپادانا خبر، کنعانی افزود:

جمهوری اسلامی ایران در روند مذاکرات جاری همه تلاش خود را به خرج داد که مبتکرانه و سازنده عمل کند و مسیر را به سمت انجام توافق باز کند. توافق یک مسیر دوطرفه است و انتظار این بود که طرف‌های مذاکره هم در این مسیر سازنده عمل کنند. ماهیت فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران اثبات شده صلح‌آمیز است. جمع‌بندی سال ۲۰۱۵ میلادی سال امضای توافق و بعد از آن گزارش‌های مکرری که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داد دال بر صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای ایران بود. در باب امور پادمانی جمهوری اسلامی ایران به همان اندازه که حامی ثابت قدم خلع سلاح هسته‌ای بود و هست به همان میزان هم نسبت به عدم اشاعه متعهد و پایبند است و در عین حال از اجرای غیر تبعیض‌آمیز و بی‌طرفانه نظام پادمان‌ها توسط آژانس تاکید می‌کند. ما همواره تاکید کرده‌ایم که آژانس هم باید به وظایف خود به صورت حرفه‌ای و فارغ از فشار طرف‌های ثالث به خصوص در ارتباط با اتهامات بی‌اساسی که از سوی یک رژیم غیرپایبند و غیر عضو در نظام جامعه پادمان‌ها ارائه شده است اجتناب کند. جای تاسف است که صادرکنندگان سه‌گانه این بیانیه به جای پاسخ مثبت به اقدامات سازنده جمهوری اسلامی ایران در مسیر دستیابی به توافق و به جای تشکر و قدردانی از نقش سازنده جمهوری اسلامی ایران در همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، تحت تاثیر و فشارپذیری از سوی رژیمی قرار گرفته‌اند که عضو هیچ کدام از نظام‌های جامع پادمانی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیست و متأسفانه در مسیر رویکرد غیرسازنده قرار گرفته است. توصیه ما به شرکای اروپایی روند گفت‌وگوهای وین این است که مسیر سازنده را در پیش بگیرند و خطای گذشته را جبران کنند و در یک مسیر سازنده و متکامل تلاش کنند که مسیر برای توافق باز شود. جمهوری اسلامی ایران آمادگی خود را برای ادامه همکاری سازنده با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرده و اعلام می‌کند و همچنین آمادگی دارد در مسیر زدودن تصاویر ساختگی و غیرواقعی درخصوص فعالیت‌های هسته‌ای صلح‌آمیز جمهوری اسلامی ایران با آژانس همکاری کند اما تاکید می‌کنیم که همکاری با آژانس هم در مسیر حقوق است و هم در مسیر تکالیف. جمهوری اسلامی ایران همانطور که تکالیفی دارد حقوقی هم دارد این دو در کنار یکدیگر معنا و مفهوم پیدا می‌کنند.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا مذاکرات وین به بعد از انتخابات کنگره در آمریکا موکول شده است اظهار داشت:

تا این لحظه چنین درخواستی را دریافت نکرده‌ایم.

کنعانی در مورد نشست شورای حکام آژانس و احتمال صدور قطعنامه علیه ایران گفت: 

تا آنجا که اطلاع داریم پیش نویس قطعنامه‌ای در شورای حکام و  آژانس در مورد ایران ارائه نشده  است. ما انتظار یک رویکرد سازنده از آژانس و شورای حکام را داریم و معتقد هستیم که هرگونه اقدام غیرسازنده در آژانس نتیجه غیرسازنده خواهد داشت. برخی از کشورها اعتبار آژانس را قربانی دیدگاه‌ها و منافع سیاسی خود نکنند. ایران به طور طبیعی انتظار یک رویکرد سازنده از آژانس و اعضای شورای حکام  دارد و امیدواریم مدیرکل آژانس نقش حرفه‌ای خود را ایفا کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در پاسخ به سوالی در مورد پاسخ طرف مقابل به پاسخ اخیر ایران و همچنین اظهارات بلینکن وزیر خارجه آمریکا گفت:

پاسخ ایران قبلا داده شد و در این ارتباط منتظر دریافت پاسخ رسمی هستیم. مقامات دولت آمریکا ضرورت دارد رفتار سازنده‌ای را برای دستیبابی به توافق در پیش بگیرند، ما بارها تاکید کرده‌ایم و مجددا تاکید می‌کنیم کشوری که به طور یک جانبه از توافق امضا شده در سال ۲۰۱۵ میلادی خارج شده و مانع دستیابی به یک توافق مبتنی بر منافع مشترک در روند توافق شده است و با اعمال تحریم‌های غیرقانونی و یکجانبه و غیرمنطقی هزینه‌های زیادی را بر دولت و ملت ایران تحمیل کرده است حق ندارد اکنون در مقام مدعی قرار بگیرد و ژست طلبکارانه به خود بگیرد. این آمریکا است که باید برای بازگشت به روند توافق اثبات کند که عضو قابل اعتمادی است، یک رژیم قانون گریز و بحران‌آفرین نیست و به هنجارهای بین‌المللی پایبند است و به نرم‌های بین‌المللی احترام می‌گذارد. ایران در پاسخ داده شده به هماهنگ کننده اتحادیه اروپایی به هیچ عنوان موضوعات جدیدی که مانع شکل‌گیری توافق و مانع جمع‌بندی توافقات شود را مطرح نکرده و مطالبات جدی در آنجا طرح نکرده است اما اینکه طرف‌های مقابل برای امتیازگیری می‌خواهند به جنگ روانی متوسل شوند و به زیاده‌خواهی روی بیاورند بسیار طبیعی است که جمهوری اسلامی ایران نه به زیاده‌خواهی تمکین می‌کند و نه از خطوط قرمز خود عبور می‌کند. ما متاسف هستیم که طرف‌های مقابل به جای توجه به منافع ملی و به جای تلاش برای حفاظت از یک مکانیسم دیپلماسی چندجانبه برای حل و فصل اختلافات منافع یک رژیم قانون‌شکن را و غیرپایبند به نظام جامع پادمانی را بر منافع خودشان و منافع و مصالح بین‌المللی ترجیح می‌دهند. ما معتقد هستیم که آمریکا و اروپا به ویژه صادرکنندگان سه‌گانه بیانیه اخیر باید اثبات کند که در روند مذاکره به نرم‌های بین‌المللی پایبند هستند و مشخصا اینکه منافع رژیم صهیونیستی را در اولویت تصمیم‌گیری سیاسی خود قرار نمی‌دهند. ما تاکید می‌کنیم که اگر اراده سیاسی در طرف مقابل وجود داشته باشد برای دستیابی به یک توافق مبتنی بر مذاکرات انجام شده و توافقی که در روند مذاکرات صورت گرفته و متونی که تبادل شده است زمینه برای دستیابی به یک توافق همه‌جانبه تامین کننده منافع و مصالح متقابل فراهم است.

کنعانی در پاسخ به سؤالی در مورد رویکرد اخیر عربستان و حمایت از اقدام دولت آلبانی در قطع روابط با ایران اظهار داشت:

کشورهای منطقه نیازمند اتخاذ تدابیری به منظور تقویت صلح و آرامش در منطقه هستند و این موضوع نیازمند ثبات و زمینه ساز توسعه اقتصادی است. آن چیزی که می‌تواند به ایجاد ثبات در منطقه کمک کند، توجه به مصالح ملی و عمومی منطقه‌ است. ما همواره تأکید کردیم که آمادگی داریم با کشورهای همسایه و دوست در منطقه تعامل و گفت‌وگو کنیم لذا اتخاذ سیاست‌های غیرسازنده و غیراصولی در مسیر مذاکرات کمک کننده نیست. در مورد عربستان هم با توجه به نگاه ایران برای استفاده از ظرفیت‌های منطقه‌ای وارد گفت‌وگو با آن‌ها شدیم که در پنج مرحله ادامه یافت و توافقاتی حاصل شد. تاکید ما بر اتخاذ رویکردهای سازنده است و ایران به هر اقدام و گام سازنده‌ای به صورت متناسب پاسخ خواهد داد.

او درباره ادعای حمله سایبری ایران به آلبانی گفت:

جمهوری اسلامی ایران بارها در معرض حملات سایبری قرار گرفته است.جای تاسف است در شرایطی که زیرساخت‌های هسته‌ای ایران مورد هجوم سایبری قرار گرفته است اما ما شاهد واکنش از سوی کشورهای مدعی نبودیم اما در مورد آلبانی در کمترین زمان شاهد بیانیه‌هایی هستیم که اثبات شدنی نیست. در ارتباط با بحث آلبانی ما مواضع خودمان را به طور صریح در این خصوص اعلام کرده‌ایم. ما مجددا تاکید می‌کنیم که هرگونه اتهام‌زنی به جمهوری اسلامی ایران در بحث حمله ادعایی سایبری به آلبانی را به طور جدی و قاطع رد می‌کنیم.

کنعانی افزود: ما برخوردهای دوگانه و استفاده از استانداردهای دوگانه را در مباحث مربوط به قضایای سایبری به طور جدی رد می‌کنیم و این را تقبیح می‌کنیم. جمهوری اسلامی ایران کشوری است که بارها در معرض حملات سایبری قرار گرفته است و در این زمینه به طور ضمنی برخی طرف‌های مدعی نقش خود را اعلام کرده‌اند. جای تاسف است که دولت آلبانی به عنوان کشوری که میزبان یک سازمان معلوم‌الحال و سازمان نشاندار تروریستی شده ادعاهایی را علیه جمهوری اسلامی ایران با زمینه‌سازی طرف‌های دیگری را مطرح می کند که به نظر می‌آید از ابتدا یک سناریوی طراحی شده است. نکته جالب این است که جمهوری اسلامی ایران قبلا به دولت آلبانی پس از طرح این ادعا اعلام کرد که به لحاظ فنی آمادگی دارد به دولت آلبانی کمک کند برای اینکه ابهامات مرتبط با این موضوع را برطرف کند و توانمندی‌های خود را در حوزه سایبری برای روشن شدن ابعاد موضوع در اختیار قرار دهد.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان