تصمیم دولت ترامپ در خروج از برجام اشتباه بود | اسپادانا خبر
 
 
پنجشنبه، 9 فروردين 1403 - 23:05

تصمیم دولت ترامپ در خروج از برجام اشتباه بود

شماره: 16356
Aa Aa

او گفته به ما وعده توافقی بهتر داده شده بود که هیچ وقت تحقق پیدا نکرد و کاملا برعکس از آب درآمد؛ ایران توانست با شتاب از تعهد هسته ای اش فاصله بگیرد.

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا؛
تصمیم دولت ترامپ در خروج از برجام اشتباه بود

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در یک کنفرانس خبری در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا آمریکا از عدم وجود برنامه تسلیحات هسته ای در ایران و عدم در اختیار داشتن تسلیحات هسته ای از سوی ایران مطمئن است یا نه گفت:

من این موضوع را بر عهده آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می گذارم که به بازرسی هایش ادامه می دهد.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از ایسنا، او ادامه داد:

دقیقا به همین دلیل است که ما برجام[توافق هسته ای] را می خواهیم یعنی در واقع بازگشت به پایبندی کامل به برجام را چون شامل سرسختانه ترین برنامه راستی آزمایی و نظارتی است که تا کنون وجود داشته. اگر بتوانیم همین حالا آن را در اختیار داشته باشیم، شانس آورده ایم.

پرایس در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا اطلاعات جدید از مذاکرات وین وجود دارد یا نه و آیا در وین به توافق نزدیک تر شده اند بیان کرد:

اطلاعات جدید بخصوصی وجود ندارد. ما قبلا به پیش رفت نسبتا کمی که در روزهای اخیر انجام شده، اشاره کرده ایم البته، اگر ما می خواهیم در موقعیتی قرار بگیریم که بتوانیم برجام را احیا کنیم و اطمینان بیابیم منافع عدم اشاعه ای برجام به واسطه پیش رفت های ایران در برنامه هسته ای اش نقصی پیدا نکرده اند، کاهش نیافته اند و از بین نرفته اند، این پیش رفت باید بیشتر از نسبتا کم باشد.

او گفت:

عمیقا مایه تاسف است که به خاطر یک تصمیم نامعقول یا نسنجیده دولت قبلی این دولت بدون برقرار بودن راستی آزمایی ها و پروتکل های نظارتی سرسختانه روی کار آمد.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در پاسخ به این که آیا واشینگتن شاهد تغییری در موضع ایران بوده است یا نه با تکرار این که پیش رفت نسبتا کمی از آغاز دور هشتم مذاکرات انجام شده است بر اهمیت افزایش سرعت این پیش رفت و فوریت بخشیدن به آن تاکید کرد.

پرایس در پاسخ به این که آیا واقعا فکر می کند تصمیم دولت قبلی آمریکا برای خروج از برجام اشتباه بوده است توضیح داد:

مطمئناً نامعقول بود. به ما وعده توافقی بهتر داده شده بود. آن وعده توافق بهتر معروف را که یادتان هست؟ البته این وعده هیچ وقت تحقق پیدا نکرد و هیج وقت هم احتمال تحققش بیشتر نشد. در واقع کاملا برعکس از آب درآمد. از زمانی که دولت قبلی از برجام خارج شد، ایران توانست با شتاب از تعهد هسته ای اش فاصله بگیرد. به ماه وعده داده شده بود روحیه نیروهای نیابتی ایران تضعیف خواهد شد و مجبور خواهند شد از برنامه فشار حداکثری معروف تبعیت کنند. کاملا برعکسش صادق است. چون همچنان شاهد این هستیم که نیروهای نیابتی ایران مطیع نشده اند. به ما گفته شده بود در جایگاهی قرار می گیریم که بهتر می توانیم با طیف کامل چالش هایی که ایران ایجاد می کند، مواجه شویم و با آن مقابله کنیم، چه موشک های بالستیکش باشد، چه آن چه حمایت ایران از تروریسم و تخطی هایش از حقوق بشر می‌خواند. دقیقا چطور قرار بود این کار را انجام دهیم وقتی خود آمریکا بود، نه ایران که در نتیجه تصمیم برای ترک یک توافق و پروتکلی که کارآمد بود، به انزوا کشیده شد. این نقطه شروعی بود که باید در ۲۰ ژانویه امسال می پذیرفتیم که یک نقطه شروع تاسف بار و ناخوشایند بود اما جایی بود که کارمان را شروع کردیم.

  •  

ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه نیز روند مذاکرات احیای برجام میان ایران و کشورهای باقیمانده در توافق هسته‌ای در وین را «بسیار کند» توصیف کرد.

وی گفت که مذاکرات در جریان است اما «روند آن کند، بلکه بسیار کند» است.«کند» بودن مذاکرات «احتمال رسیدن به توافقی که در آن منافع همه رعایت شود و در یک زمان قابل قبول به دست بیاید را به‌خطر می‌اندازد.»

لودریان با اشاره به اینکه طرف‌های گفتگو «در اواخر ماه دسامبر پیشرفت‌‌هایی کوچکی» داشتند گفت که برای رسیدن به توافق نهایی «راه درازی باقی است.»

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان