تلویزیون ایران کشته‌شدن تعدادی از شهروندان در اعتراضات را تائید کرد | اسپادانا خبر
 
 
جمعه، 31 فروردين 1403 - 21:22

تلویزیون ایران کشته‌شدن تعدادی از شهروندان در اعتراضات را تائید کرد

شماره: 8777
Aa Aa

در گزارش صدا و سیما آمده افرادی در اعتراض‌های مسالمت آمیز حضور داشتند اما در تیراندازی‌های مشکوک جان خود را از دست داده اند.

در حالی که آماری در خصوص کشته‌شدگان ارائه نشده؛
تلویزیون ایران کشته‌شدن تعدادی از شهروندان در اعتراضات را تائید کرد

در حالی که مسئولان ایران هنوز آماری در خصوص کشته‌شدگان اعتراضات بنزینی ارائه نکرده‌اند، صداوسیما اخیرا در گزارشی، درگیری سخت و کشته‌شدن تعدادی از شهروندان در برخی شهرهای کشور را تائید کرده است. 

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از آفتاب‌نیوز، صداوسیما که طبق معمول، همچنان بدون در نظرگرفتن نظرات معترضان به پخش گزارش‌های یکسویه از این ناآرامی‌ها می‌پردازد، در تازه‌ترین گزارش خود کشته‌شدن برخی از شهروندان در جریان اعتراضات بنزینی در شهرهایی همچون ماهشهر، سیرجان، شیراز و بهبهان را تائید کرده است. در این گزارش جان‌باختگان اعتراضات به چند دسته تقسیم شده‌اند. براساس گزارش صداوسیما عده‌ای از معترضانی که به طور مسالمت‌آمیز به خیابان‌ها آمده بودند در "تیراندازی‌های مشکوک" جان خود را از دست‌داده‌اند. صداوسیما همچنین مدعی شده است که برخی افراد نیز توسط تیراندازی "اغتشاشگران" جان باخته‌اند. 

در حالی که سازمان عفو بین الملل و رسانه‌های خارجی آمار کشته‌شدگان اعتراضات ایران را بین 200 تا 400 نفر اعلام کرده‌اند، خبرگزاری صداوسیما نوشته است:

"چند روزی است رسانه‌های لندنی و سعودی، فضاسازی گسترده‌ای را درباره جان‌باختگان آشوب‌های اخیر در کشور، براه انداخته‌اند؛ بگونه‌ای که تا بحال چندبار آمار‌ و اعداد و رقم‌های خود را عوض کرده‌اند و عدد‌های مختلفی در این زمینه گفته‌اند.

در ادامه گزارش صداوسیما آمده است:

واقعیت ماجرا این است که در آشوب‌های اخیر در برخی شهر‌ها، شماری جان خود را از دست داده اند اما این افراد را باید به چند دسته تقسیم کرد: یک دسته از کشته شدگان، اشرار و اغتشاش گرانی هستند که به مراکز حساس و یا نظامی، با سلاح گرم و یا با قمه حمله کرده و یا مردم را در برخی مناطق عملا گروگان گرفته بودند. مثلا در شهر صدرای شیراز، اغتشاش گران که سلاح سرد و گرم همراه داشتند، همه راه‌ها را بر روی مردم این منطقه بسته بودند و عملا آن‌ها را به گروگان گرفته بودند. نیرو‌های حافظ امنیت برای رها کردن مردم از چنگال اغتشاش گران چاره‌ای جز برخورد مقتدرانه و سخت نداشتند و تعدادی از آشوبگران در این ماجرا کشته شدند یا در سیرجان، جمعه ۲۴ آبان شب هنگام تعدادی از اشرار و اغتشاش گران که سلاح گرم هم داشتند به سمت مخازن نفت و بنزین این شهر حمله می‌کنند و قصد ورود به محوطه و آتش زدن مخازن را داشتند. اگر آن‌ها موفق به انجام نیت شوم خود می‌شدند قطعا صد‌ها نفر از مردم و زنان و کودکان و افراد بیگناه، در سیرجان جان خود را از دست می‌دادند. در اینجا هم نیرو‌های حافظ امنیت وارد عمل شدند و برخی از آشوبگران کشته شدند. در ماهشهر هم شرایط متفاوت‌تر از مناطق دیگر بود. در ماهشهر برخی از عوامل گروه‌های تجزیه طلب با سلاح گرم و حتی سلاح‌های نیمه سنگین و تیربار راه ارتباطی بندر ماهشهر با دیگر نقاط کشور و مسیر انتقال کالا را بسته بودند و همچنین قصد تصرف پتروشیمی ماهشهر و انفجار در آن را داشتند؛ در ماهشهر عملا برای ساعاتی، اغتشاش گران مسلح، جنگ مسلحانه براه انداخته بودند. در چنین شرایطی، نیرو‌های حافظ امنیت برای نجات جان مردم ماهشهر وارد عمل شدند. در شهرقدس، شهریار و ملاردِ استان تهران و همچنین فردیس در استان البرز، آشوبگران با قمه و حتی سلاح گرم به جان مردم و مغازه‌ها و مراکز تجاری افتاده بودند و علاوه بر تخریب گسترده، قصد حمله به فرمانداری‌ها و همچنین مراکز بسیج و نیروی انتظامی و ربودن سلاح را داشتند. در چنین شرایطی نیرو‌های حافظ امنیت مجبور به مقابله سخت شدند. بنابراین بخشی از کشته‌های آشوب‌های اخیر مربوط به اشرار و اغتشاش گران مسلح به سلاح سرد و گرم بوده است.

صداوسیما افزوده است:

اما بخشی از جان باختگان حوادث اخیر، از نیرو‌های حافظ امنیت هستند که برای تامین امنیت مردم، جان خود را فدا کردند و به شهادت رسیدند. بخش سوم از جان باختگان مربوط به افرادی است که در اعتراض‌ها و آشوب‌ها حضور نداشتند اما بوسیله تیراندازی اشرار و یا حمله اغتشاش گران، جان خود را از دست داده اند. این افراد غالبا بعنوان رهگذر در حال عبور بودند، افرادی که بوسیله اغتشاش گران تیر خورده اند

صداوسیما درباره دسته چهارم کشته‌شدگان نوشته است:

"افرادی هستند که بخصوص روز جمعه در اعتراض‌های مسالمت آمیز حضور داشتند اما در تیراندازی‌های مشکوک جان خود را از دست داده اند. مانند آنچه که جمعه شب ۲۴ آبان در خرمشهر روی داد؛ بنابراین واقعیت ماجرا این است که در آشوب‌های شنبه ۲۵ و یکشنبه ۲۶ ابان، تعدادی جان خود را از دست داده اند که قطعا مسئولین مربوطه باید به وضع افرادی که در تیراندازی‌های مشکوک جان باخته اند و مسایل مربوط به خانواده‌های آنان رسیدگی کامل کنند." 

 

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان