تیم جدید ایران چارچوب مذاکرات قبلی وین را نمی پذیرد | اسپادانا خبر
 
 
شنبه، 1 ارديبهشت 1403 - 12:02

تیم جدید ایران چارچوب مذاکرات قبلی وین را نمی پذیرد

شماره: 14964
Aa Aa

اگر وضعیت فعلی طولانی شود سرانجام شروع مجدد مذاکرات دیگر امکانپذیر نخواهد بود زیرا پیشرفت‌های هسته ای ایران غیرقابل بازگشت می شود.

یک مقام ارشد وزارت امورخارجه آمریکا؛
 تیم جدید ایران چارچوب مذاکرات قبلی وین را نمی پذیرد

یک مقام ارشد وزارت امورخارجه آمریکا به سخنرانی ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری ایران در مجمع عمومی سازمان ملل واکنش نشان داد.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از وب سایت وزارت امورخارجه آمریکا، وی گفت:

واضح است که ما به صحبت ها توجه کردیم. آن چه ما بیشتر به دنبال آن هستیم اقدام عملی است نه لفاظی که شامل ابراز تمایل ایرانی‌ها برای مشارکت مجدد در مذاکرات وین طی هفته‌های آینده می‌شود. ما بیانیه وزارت امورخارجه درخصوص یک بازه زمانی احتمالی برای بازگشت به مذاکرات را نیز مورد توجه قرار دادیم. ما کماکان بر این باوریم که باید در کوتاه ترین زمان ممکن دوباره در رایزنی های وین حضور داشته باشیم. همان طور که وزیر خارجه گفته ما معتقدیم که بازگشت متقابل به پایبندی به برجام در راستای منافع ملی مان است و به شکلی قابل راستی آزمایی و مانع از دستیابی ایران به سلاح هسته ای می شود اما فرصت این کار همیشگی نیست. همچنان که زمان می گذرد مزایای برجام کاهش می یابد چرا که ایران به فعالیت سانتریفیوژهای پیشرفته و فعالیت های هسته ای خود که طبق توافق هسته ای ٢٠١٥ از آنها منع شده است، ادامه می دهد.

وی اظهار داشت:

وزیر امورخارجه آمریکا در هفته جاری فرصت دارد با برخی همتایان خود از طرف های برجام رایزنی کند و ما منتظر هستیم ببینیم ایران درباره بازگشت به مذاکرات وین در عمل چه اقدامی انجام می دهد.

 یک مقام دیگر وزارت امورخارجه آمریکا نیز در پاسخ به روزنامه واشینگتن پست درباره از سرگیری رایزنی ها در وین گفت:

واشینگتن یک جدول زمانی برای پیوستن مجدد به مذاکرات ندارد اما موضع ما کماکان این است که آماده بازگشت هستیم اما اگر این وضعیت طولانی شود سرانجام شروع مجدد مذاکرات دیگر امکانپذیر نخواهد بود زیرا پیشرفت‌های هسته ای ایران غیرقابل بازگشت می شود و بازگشت به توافق ٢٠١٥ نیز امکانپذیر نخواهد بود. مقامات پیشین ایرانی گفته بودند که دولت جدید در جریان مذاکرات وین قرار دارد و به دیپلمات های غربی اطمینان داده بودند که رایزنی ها طی چند هفته از سر گرفته می شود اما تیم مذاکره کننده جدید زمانی را برای شروع مجدد مذاکرات اعلام نکرده است. وقتی آنچه مقامات جدید و رسانه ها می گویند را بررسی می‌کنیم متوجه می شویم که احتمالا تیم جدید چارچوب مذاکره شده قبلی را نخواهد پذیرفت؛ همان چارچوبی که ما تا پیش از ٢٠ ژوئن در حال مذاکره بر سر آن بودیم.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان