جزییات گفتگوی ولادیمیر پوتین و جو بایدن اعلام شد | اسپادانا خبر
 
 
جمعه، 10 فروردين 1403 - 5:04

جزییات گفتگوی ولادیمیر پوتین و جو بایدن اعلام شد

شماره: 15996
Aa Aa

رهبران دو کشور نسبت به ازسرگیری سازنده مذاکرات بر سر توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ وین میان ایران و قدرت‌های جهانی ابراز امیدواری کرده اند.

واشینگتن برای عدم گسترش ناتو به شرق تضمین بدهد؛
جزییات گفتگوی ولادیمیر پوتین و جو بایدن اعلام شد

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در تماس تصویری با جو بایدن، همتای آمریکایی خود پتانسیل نظامی رو به رشد ناتو در مرزهای کشورش با اوکراین را محکوم کرد.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از یورو نیوز، او خواستار ارائه تضمین از سوی واشینگتن برای عدم گسترش ناتو به سمت شرق شد.

کرملین در بیانیه‌ای اعلام کرد:

«ناتو تلاش‌های خطرناکی برای استفاده از خاک اوکراین و توسعه پتانسیل نظامی خود در مرزهای ما انجام می‌دهد، از این رو روسیه به طور جدی به دنبال دریافت تضمین‌های قانونی و حقوقی قابل اعتماد برای جلوگیری از گسترش ناتو به شرق است.»

کرملین در بیانیه خود که پس از گفتگوی پوتین و بایدن منتشر شد تاکید کرده که ارتش روسیه تهدیدی برای هیچ کس نیست و ارتش روسیه با وجود حضور در مرز اوکراین هیچ تهدیدی برای همسایه غربی خود محسوب نمی‌شود.

ولادیمیر پوتین در پاسخ به تهدیدهای آمریکا مبنی بر اعمال تحریم‌ در صورت عملیات نظامی علیه اوکراین گفت با توجه به «نوع رفتار ائتلاف نظامی ناتو در منطقه نباید مسئولیت هر اتفاقی را بر دوش روسیه انداخت.»

وی آنچه «خط ویرانگر کی‌یف» خوانده را محکوم کرده و گفته اوکراین به دنبال «برچیدن» توافقنامه سال ۲۰۱۵ مینسک است؛ روند صلحی که قرار است به درگیری بین نیروهای اوکراینی و جدایی طلبان طرفدار روسیه در شرق این کشور پایان دهد.

ولادیمیر پوتین با بیان این که "روابط مسکو و واشینگتن در شرایط کنونی در وضعیت رضایت بخشی قرار ندارد" به جو بایدن پیشنهاد داد تا همه اقدامات متقابل و تلافی جویانه ماه‌های اخیر که در بحبوحه تنش‌ها بین ایالات متحده و روسیه علیه هئیت‌های دیپلماتیک دو کشور در پیش گرفته شده برداشته شود.

دو طرف بر اهمیت همکاری با یکدیگر برای مقابله با جرایم سایبری تاکید کرده اند.

کرملین یادآور شده که رهبران دو کشور نسبت به ازسرگیری سازنده مذاکرات بر سر توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ وین میان ایران و قدرت‌های جهانی ابراز امیدواری کردند.

  •  

جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا نیز در یک کنفرانس خبری در پاسخ به این سؤال که آیا در گفتگوی روسای جمهور آمریکا و روسیه وعده ای از طرف روسیه برای اعمال نفوذ در جهت تغییر موضع ایران در مذاکرات وین داده شده است یا نه گفت:

رئیس جمهور بایدن و رئیس جمهور پوتین گفتگوی خوبی درباره مسئله ایران داشتند و ثمربخش بود. آمریکا و روسیه قبلا و حتی در شرایط دشواری مثل سال ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ برای رسیدن به برجام [توافق هسته ای] همکاری کرده اند. موقعیت کنونی برهه ای است که روسیه و آمریکا می توانند برای اطمینان یافتن از این که ایران هیچ‌گاه به سلاح هسته ای دست نمی یابد به رایزنی‌ های دقیق ادامه دهند.
سالیوان در پاسخ به این سؤال که احیای توافق هسته ای مانند زمان اوباما موجب حمایت ایران از گروه های شبه نظامی منطقه مانند حزب الله لبنان خواهد شد و آیا آمریکا در این دور از مذاکرات وین قصد دارد به موضوع آنچه شبه نظامیان وابسته به ایران خوانده شده اند بپردازد با طرح ادعاهایی علیه نقش ایران در منطقه و با بیان این که با گفتن سه نکته به این سؤال پاسخ می دهم ادعا کرد:
از وقتی دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۸ تصمیم گرفت آمریکا را از توافق هسته ای ایران خارج کند حزب الله به ارعاب لبنان و منطقه ادامه داده است. شبه نظامیان ایران در عراق و سوریه و یمن به پیش روی ادامه داده اند. بنابراین، عضو نبودن در توافق هسته ای راهکار مناسبی برای موضوع شبه نظامیان نبوده است.
مشاور امنیت ملی کاخ سفید ادامه داد:
دوما، هیچ چیزی مرتبط با توافق هسته ای ظرفیت و توان آمریکا برای پرداختن به این شبه نظامیان را کاهش نمی دهد و ما آماده آن هستیم. در واقع در پاسخ به حملات انجام شده علیه نیروهای آمریکایی در عراق، رئیس جمهور بایدن دو بار وارد عمل شده اند، یک اقدام نظامی مستقیم در پاسخ به آن شبه نظامیان و علاوه بر آن، تحریم ها هم بوده اند. سوما، ایران در نهایت با یک سلاح هسته ای و با شراکت شبه نظامیانش تهدید بزرگ تری نسبت به ایرانی خواهد بود که سلاح هسته ای نداشته باشد. بنابراین ما مصمم هستیم اطمینان بیابیم آن ها هیچ‌گاه به یک سلاح هسته ای دست پیدا نمی کنند و دیپلماسی بهترین مسیر پیش رو است.
او در پاسخ به این سؤال که با توجه به اظهارات قبلی دولت آمریکا، ایران در مذاکرات دور هفتم به قدر کافی جدیت نداشته است. چه چیزی باعث می شود آمریکا فکر کند ایران در دور هشتم مذاکرات جدی خواهد بود و چقدر زمان برای آن نیاز است، توضیح داد: هرچه ایران بیشتر پای میز مذاکرات عدم جدیت نشان دهد، اتحاد میان گروه ۱+۵ بیشتر می شود و آن ها بیشتر به عنوان عضو منزوی توافق جلوه خواهند کرد. بنابراین، توپ در زمین ایران است که ببیند آیا می خواهد بیاید و نشان بدهد جدی است یا نه.

 

 

 

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان