حسن روحانی آمار وزارت بهداشت ایران را نگران کننده خواند | اسپادانا خبر
 
 
چهارشنبه، 5 ارديبهشت 1403 - 15:11

حسن روحانی آمار وزارت بهداشت ایران را نگران کننده خواند

شماره: 11224
Aa Aa

رییس جمهور در مورد دلیل فاصله بیشتر مبتلایان در ایران با برخی کشورها گفته مردم آن کشورها در زمان ابتلا ۱۴ روز مراعات می‌کنند و اینجا مراعات نمی‌کنند.

در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا عنوان شد؛
حسن روحانی آمار وزارت بهداشت ایران را نگران کننده خواند

حسن روحانی، رییس جمهور ایران در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا اظهار داشت:

اخیرا در بعضی کشورهای همسایه بیماری‌هایی مثل شبه ذات‌الریه که از کرونا هم خطرناک‌تر است شروع شده است و ما وارد فصلی می‌شویم که همه باید مراقبت‌ها را بالا ببریم.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از ایرنا، رییس جمهوری با تاکید بر لزوم توجه مردم به سبک زندگی ادامه داد:

امروز آماری که در جلسه دولت ارائه شد ما دیدیم در برخی از استان‌ها، افرادی امروز بستری هستند که چند ماه پیش، همانجا بستری بودند و دو مرتبه بستری شده اند. یعنی یک فردی به کووید ۱۹ مبتلا شده و به بیمارستان رفته و بستری شده و معالجه و ترخیص شده و بعد از گذشت چند ماه، دومرتبه مبتلا شده است. این داستان خود واکسن را هم زیر علامت سوال قرار می‌دهد که اگر واکسن هم آمد، چقدر تاثیر دارد. فردی که به این بیماری مبتلا شده و ۲-۳ ماه بیشتر وی را حفاظت نکرده و دومرتبه گرفتار این بیماری شده، واکسن چه‌کار می‌تواند انجام بدهد.

رییس دولت تدبیر و امید خاطرنشان کرد: نکته دیگری که بر آن تاکید دارم، یکسری دوگانگی‌هایی است که در فضای مجازی و یا در برخی از روزنامه‌های مطرح می‌شود. باید دوگانه‌انگاری‌ها نادرست در دوران کرونا مانند «سلامت یا معیشت»، «سلامت یا دیانت»، «سلامت یا فعالیت اجتماعی»، «سلامت یا آموزش و مهارت» کنار گذاشته شود و همه این دوگانه‌ها در کنار هم مدنظر قرار گیرد. ما نباید فکر کنیم به مدرسه رفت مبتلا می‌شود ولی اگر در کوچه بازی کند مبتلا نخواهد شد و یا اگر یک جوانی به دبیرستان رفت مبتلا می‌شود اما اگر در یک مهمانی خانوادگی شرکت کرد، مبتلا نمی‌شود. این کووید۱۹ مکان خاص، تعلق خاص، اجتماع خاص و عنوان خاص ندارد و در همه جا هست. 

رییس جمهوری تصریح کرد: در ماه‌محرم، هیات‌های بسیار بزرگ، معروف و پرجمعیت، پروتکل‌ها را بهتر مراعات کردند و آنهایی که هیات‌های کوچکی بودند اصول بهداشتی را کمتر مراعات کردند و اتفاقا آنها گرفتاری درست کردند. نمونه بارز آن همین کنکور و آزمون سراسری بود. در آزمون سراسری برخی نگران بودند و به من نامه نوشتند و ابراز نگرانی کردند که یک میلیون نفر در کنار هم آزمون می‌دهند و گفتند که امسال را رها کنید و بگذارید یک سال عقب بیفتد و نتیجه کار آنها مشخص نباشد؛ شما می‌دانید که در این صورت چه بار سنگین روحی و روانی و اضطراب و دلهره و حتی افسردگی ایجاد می‌شد. این همان دوگانه ای است که شما نمی‌پذیرید یا سلامت یا کنکور؛ نه. هم سلامت و هم کنکور. شما دیدید که یک میلیون نفر در کنکور شرکت کردند و هیچ ابتلایی نداشت و این از عجایب است و بعد که تعداد افرادی که احتمال مشکل ابتلا را داشتند غربالگری کردند- ۵۶ نفر بودند – تست‌های آنها منفی و معلوم شد که آزمون دقیقا با پروتکل‌های بهداشتی به سلامت برگزار شده است.

روحانی گفت: 

آمار نگران کننده ای از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ارائه شد که  طبق آن گزارش، مراعات مردم در کشور در هفته های قبل از ۸۲ درصد به ۶۲  درصد کاهش یافته و این بسیار نگران کننده است. اگر مردم بخواهند مساله مراقبت را کنار بگذارند، به هشدارها و به آموزش‌های عمومی از طریق رسانه‌ها توجه نکنند با مشکل بزرگی مواجه می‌شویم. نمودارها نشان می‌دهد که هر جا مراعات مردم پایین آمده از هفته بعد افزایش بیماری را داریم و هفته بعد از آن تعداد افراد بستری و هفته بعد هم مرگ و میر اضافه می‌شود و این یک زنجیره است که در کنار هم انجام می‌شود .

رییس جمهوری دلیل فاصله بیشتر مبتلایان در کشور ما با برخی کشور را در میزان مراعات کردن یا نکردن دانست و گفت:

پزشکی و پرستاری همان است و حتی کادر پزشکی ما دلسوزتر و فداکارتر هم هستند اما مردم آن کشورها در زمان ابتلا ۱۴ روز مراعات می‌کنند و اینجا مراعات نمی‌کنند تا کار به بیمارستان بکشد. آموزش مردم برای این است که وقتی حس کنند مبتلا شدند بدانند چگونه باید از خود مراقبتی داشته باشند.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان