حسن روحانی و دونالد ترامپ دیدار خواهند کرد | اسپادانا خبر
 
 
جمعه، 10 فروردين 1403 - 18:51

حسن روحانی و دونالد ترامپ دیدار خواهند کرد

شماره: 8383
Aa Aa

رئیس‌جمهور آمریکا گفته ایرانی‌ها مذاکره‌کنندگان خوبی هستند و هواپیماهای پر از پول پس برجام به سوی ایران روانه شد. اتفاق‌های خوبی خواهد افتاد.

رئیس‌جمهور فرانسه در نشست خبری مشترک با ترامپ؛
حسن روحانی و دونالد ترامپ دیدار خواهند کرد

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از پایگاه اینترنتی یاهو نیوز، امانوئل ماکرون»، رئیس‌جمهوری فرانسه در نشست خبری مشترک با «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهوری آمریکا مدعی شد: «به همراه ترامپ به این توافق رسیده‌ایم که ایران نباید به سلاح هسته‌ای دست یابد.» 

ماکرون گفت که امیدوار است شرایط برای دیدار رؤسای جمهور آمریکا و ایران مهیا شود اما هنوز هیچ چیزی مشخص نیست. 

ماکرون در پاسخ به سوالی درباره احتمال ملاقات ترامپ و روحانی در آینده گفت: توافقی که امضا شد و برجام نام گرفت یکسری ضمانت‌هایی را گذاشت تا در بخش‌های اقتصادی راهگشایی‌هایی باشد و به ثبات و امنیت برسیم و ایران وارد اقتصاد جهانی شود.

 وی افزود: در سال ۲۰۱۵ فرانسه برای امضای برجام مردد بود. به ضمانت نیاز داشتیم. کارزارهای انتخاباتی ترامپ هم تقاضای همین ضمانت‌ها را دارند.

رئیس‌جمهور فرانسه با بیان اینکه باید به فضای بهتری درباره توافق بهتر با ایران برسیم گفت: باید ایرانی‌ها را قانع کنیم که اگر در اقتصاد به آنها کمک کنیم و در مسائل پولی و اعتباری کمک کنیم تا اقتصاد خود را بهبود ببخشند، این کار راحت‌تر است. اگر همه مسائل را بگویم ممکن است گفت‌و‌گو‌ها را به خطر بیندازد.

ماکرون تاکید کرد: اساس ابتکار عمل ما این است که می‌خواهیم بتوانیم پیشنهادهای بهتری بدهیم. مطمئن هستم نشستی بین دو رئیس‌جمهور ایران و آمریکا برگزار خواهد شد. فرانسه نقش خود را به نحو احسن انجام خواهد داد. باید به فضای روشن‌تری برسیم. برای همین بیشتر به ابتکار عمل‌ها می‌پردازم تا میانجیگری. روحانی هم حرف‌هایی زد و ترامپ هم دنبال مذاکره است می‌خواهیم این ملاقات اتفاق بیفتند و همه امضاکنندگان باید نقش خود را ایفا کنند.

در این نشست خبری، ترامپ با اشاره به موضوع ایران گفت: ایران مثل دو سال و نیم پیش نیست. آنها در حمایت از تروریسم نقش اول را داشتند و بیشتر ثروت تقریبا ایران ۱۵۰ میلیارد دلار برای برهم زدن ثبات در منطقه خرج می‌شد.

وی با تاکید بر اینکه دنبال تغییر رژیم ایران نیستیم گفت: ما می‌خواهیم ایران موشک‌های بالستیک و سلاح اتمی نداشته باشند ایران می‌تواند کشور فوق العاده‌ای باشد ولی بدون اسلحه.

رئیس‌جمهور آمریکا در پاسخ به این سوال که آیا با روحانی دیدار خواهد داشت گفت: اگر همه چیز مرتب باشد چرا که نه اما در شرایط فعلی آنها باید خوب عمل کنند و رفتار خود را بهبود بخشند، چون در غیر اینصورت جواب محکمی خواهند گرفت.

وی افزود: تمام قدم‌ها را ماکرون برای من توضیح داد. اول باید شرایط را در نظر بگیریم. آقای ماکرون دیروز به من گفته بود چه کسی می‌آید و بعد از جلسه هم جزئیات را گفت. آبه هم درگیر این موضوع است که به ایران رفته بود و کار عالی انجام داد. شاید این میانجی‌گری‌ها کار کند و شاید هم نه.

ترامپ با طرح این ادعا که برجام توافق مسخره‌ای بود گفت: البته مدت زمان این توافق کم است و منقضی می‌شود. من معتقدم کشورها همیشه خواهند بود. آنها(ایران) به این پول احتیاج دارند. احساس خوبی نسبت به ایران دارم. ایرانی‌های زیادی می‌ شناسم. آنها آدم‌های فوق العاده ای هستند. ما با ایران مشکل داریم ولی کاری که باید را انجام می‌دهیم.

ترامپ مدعی شد که ایران حامی تروریست در جهان است: «ایران مشغول آزمایش سلاح‌های بالستیک است. ایران نباید به سلاح هسته‌ای دست یابد.»

رئیس‌جمهور آمریکا افزود: «حس خوبی به ایران دارم. شاید توافق سریع اتفاق نیفتد اما نهایتا این اتفاق خواهد افتاد. ایران با گذشته تفاوت کرده است. این کشور پتانسیل بسیاری دارد و کره شمالی هم همینطور است. کره شمالی هم پتانسیل فوق‌العاده‌ای دارد. اتفاق خوبی می‌تواند آنجا اتفاق بیفتد. کره شمالی فرصت‌های بسیاری دارد. رهبر کره هم این را می‌داند. ایران هم همین است و این کشور موقعیت بسیار خوبی دارد.»

ترامپ مدعی شد: «توافق هسته‌ای با ایران بسیار احمقانه بود. به گمان من، اقدام‌های فعلی ما جوابگو خواهد بود. کشورهایی که به توافق هسته‌ای وارد شده‌اند با من موافقند و آن‌ها روزی از من تشکر خواهند کرد. می‌دانم که کارم درست است. این تواق دارد تمام می‌شود اما برخی می‌گویند که باید دوباره آن را تمدید کنید.»

رئیس‌جمهوری آمریکا گفت: «ایرانی‌ها مذاکره‌کنندگان خوبی هستند. هواپیماهای پر از پول پس از این توافق به سوی ایران روانه شد. به گمان من اتفاق‌های خوبی خواهد افتاد.»

رئیس کاخ سفید همچنین گفت: «در این دو روز گذشته بسیار در این‌باره حرف زده‌ایم. رابطه ما با فرانسه بسیار خوب است. بهترین زمانی بود که کنار یکدیگر بودیم. ماکرون مرد توانمندی است و برای فرانسه بسیار کارها کرده است. در نشست گروه هفت بسیار متحد و فوق‌العاده بودیم.»

ترامپ  گفت: اوباما همیشه گفته که نباید از خطر قرمز در سوریه عبور کرد اما این اتفاق بارها افتاد و ما اقدام‌های جدی‌تری در این زمینه انجام دادیم. 

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان