دادستان کل ایران خواستار سوزاندن مازوت در نیروگاه‌ها شده است | اسپادانا خبر
 
 
جمعه، 10 فروردين 1403 - 10:24

دادستان کل ایران خواستار سوزاندن مازوت در نیروگاه‌ها شده است

شماره: 12318
Aa Aa

در حالی که شرکت کنترل کیفیت هوای تهران از قطعی شدن مصرف مازوت خبر داده وزیر نفت می گوید مایل نیستیم مازوت مصرف شود اما چاره‌ای نداریم.

رییس سازمان حفاظت از محیط‌زیست‌ ایران؛
دادستان کل ایران خواستار سوزاندن مازوت در نیروگاه‌ها شده است

معاون فنی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران گفت:

نشانه‌هایی از مصرف سوخت غیر استاندارد در صنایع و نیروگاه‌های تهران وجود دارد البته استفاده از سوخت غیراستاندارد علاوه بر گوگرد سبب تولید آلاینده‌های دیگری ازجمله ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون نیز می‌شود.

به گزارش اسپادانا خبر، فرشید باباخانی در گفتگو با ایسنا، با تاکید بر اینکه استفاده از سوخت‌های غیراستاندارد در نیروگاه‌ها و صنایع می‌تواند یکی از عوامل مهم آلودگی هوا در تهران باشد اظهار کرد:

افزایش غلظت آلاینده دی‌اکسید گوگرد در تهران نشانه‌ای مبنی بر سوزاندن سوخت‌های غیر استاندارد در منابع ثابت و یا متحرکی است که بر آلودگی هوا اثرگذار هستند. از سویی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران سوخت بنزین و گاز مصرفی خودروها را به‌صورت دوره‌ای بررسی می‌کند. بر اساس آخرین بررسی‌ها می‌توان گفت که کیفیت سوخت در تهران تا حدود زیادی مناسب و براساس استانداردهای یورو۴ است. این یعنی حجم گوگرد سوخت‌ مصرفی منابع ثابت کنترل شده است. علت افزایش آلاینده دی‌اکسید گوگرد در تهران - به‌ویژه بخش‌های جنوبی آن - طی برخی روزها استفاده از سوخت‌های غیراستاندارد در صنایع، پالایشگاه‌ها و نیروگاه‌ها است حتی گواه این موضوع آن است که همزمان با ممنوعیت تردد دیزلی‌ها در تهران، غلظت آلاینده دی‌اکسید گوگرد افزایش یافته است.

باباخانی گفت:

ما داده‌های خود درباره غلظت آلاینده دی‌اکسید گوگرد در تهران را به سازمان حفاظت محیط‌زیست داده‌ایم تا با بررسی آن‌ها مشخص شود که چرا غلظت این آلاینده در تهران افزایشی بوده است.

عیسی کلانتری، رییس سازمان حفاظت از محیط‌زیست‌ ایران نیز درباره آلودگی هوای شهرهای پرجمعیت و صنعتی به روزنامه همدلی گفت:

خطرناک ترین مسئله گوگردی است که در سوخت‌های فسیلی بخصوص در مازوت و گازوئیل وجود دارد. متأسفانه کیفیت گازوئیل ما هم بد شده است. هرچقدر تصفیه بهتر باشد مقدار گوگرد آن کمتر می‌شود. پالایشگاه‌های ما اگر خوب تصفیه کنند گوگرد را از نفت خام بگیرند سوخت‌های گازوئیلی ما استاندارد می‌شود. قبلا بهتر بود ولی اخیرا احتمالا به خاطر تقاضای زیادی که برای سوخت زمستان هست دقت عمل در تصفیه از بین رفته است. گزارش‌ها نشان می‌دهد که اکثر گازوئیل‌ها کیفیت خوبی ندارند. مازوت خیلی بدتر است. مازوت ما بالای ۲۰ هزار یا حتی۳۰ هزار ppm سولفور دارند. در زمستان باید به نیروگاه‌ها گاز بدهند. اگر گاز نباشد باید گازوئیل بدهند و اگر آن هم نباشد از مازوت استفاده می‌کنند. چون می گویند که ما باید برای مردم برق تولید کنیم. بی‌خطرترین سوخت گاز است. در زمستان مصرف خانوارها زیاد می‌شود و گاز کافی نیست. البته من این را خیلی باور ندارم. از طرف دیگر پالایشگاه های ما مازوت تولید می‌کنند. آن طوری که گزارش ها به من رسیده است، پالایشگاه‌های ما بالای ۲۵درصد مازوت تولید می‌کنند. روزی ۴۰۰ یا ۵۰۰ هزار بشکه مازوت تولید می‌شود. این مازوت تولیدی یا باید صادر یا باید مصرف شود چون اگر انبارها پر شود یا باید پالایشگاه تعطیل شود یا باید آن را مثلا در بیابانی یا جایی بریزند چون نمی‌توانند پالایشگاه را تعطیل کنند؛ چون مردم بنزین می‌خواهند. این که من قبول ندارم که می‌گویند ما کمبود گاز داریم به این علت است که مازوت باید جایی مصرف شود که آن را به صنایع سنگین می‌دهند و این آلایندگی‌ها را ایجاد می‌کند. این کار خلاف قانون هوای پاک است ولی با توجه به محدودیت‌هایی که در صنعت نفت و برق وجود دارد، به ما فشار آمده است که مدیران ما جلوی سوزاندن مازوت را در نیروگاه‌ها و کارخانجات نگیرند اما وقتی جلوی سوزاندن آن را نگیرند، بالای ۲۰یا ۳۰هزار ppm سولفور دارد که به‌شدت هوای کلانشهرها را آلوده می‌کند. ما تقاضا کردیم که حداقل در کلانشهرها در نیروگاه‌هایی که در مسیر باد قرار دارند، مازوت استفاده نشود که ستاد کرونا هم این را تصویب کرد که مازوت در نیروگاه منتظرالقائم استفاده نشود. همین طور نیروگاه شهید رجایی هم باید با محدودیت مازوت مصرف کند ولی در بقیه نیروگاه‌ها تا جایی که ما اطلاع داریم مازوت مصرف می‌شود. منشأ اصلی آلودگی مازوت هست و اگر حذف نشود همین وضع ادامه دارد. بالای ۶۵ درصد علت اصلی آلایندگی خودروهای گازوئیل‌سوز و کارخانجاتی است که مازوت مصرف می‌کنند. باید جلوی این‌ها گرفته شود. هوا ساکن است. وقتی هوا ساکن است این آلایندگی‌ها هم که وارد می‌شوند و می‌مانند. حقوق شهروندی مردم زیر پا گذاشته شده است. از آن طرف هم ما نمی‌توانیم تعطیل کنیم برای این‌که معاون دادستان کل کشور به استان‌ها بخشنامه کرده است که شما برای سوزاندن نفت کوره در نیروگاه‌ها و صنایع مانع نشوید. یعنی کسی که باید قانون هوای پاک را اجرا کند، از نظر امنیتی به این نتیجه رسیده است که باید این مازوت سوزانده شود. این یک معضل جدی برای همه است. الان وضعیت اصفهان بدتر از همه است. حالا در اراک و شازند جلوی آن را گرفتند. حالا این وضع تا کی ادامه پیدا کند، معلوم نیست. جالب است که در ستاد کرونا آقای رئیس جمهوری و آقای دادستان کل کشور گفتند که باید قانون هوای پاک اجرا شود ولی معاون دادستان کل بخشنامه کرده که شما مانع نشوید که نیروگاه‌ها مازوت مصرف کنند. یک مسئله پیچیده است که یا باید پالایشگاه و نیروگاه تعطیل شود، یا مازوت سوزانده نشود.

یژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران در نشست مشترک وزرای نیرو، نفت و کشور نیز گفت:

ما مشکلاتی داریم و نمی‌توانیم همه استان‌ها را در بحث مصرف مازوت مستثنی کنیم. اگر مصرف برق کم شود مصرف مازوت هم کاهش می‌یابد و همه تجربه‌ها در بحث صرفه جویی مصرف گاز با اولویت برق هم اجرا شود. ما به هیچ وجه مایل نیستیم که مازوت مصرف شود اما چاره‌ای نداریم و گازوئیل در حداکثر ممکن تحویل می‌شود و بیش از این امکان ندارد.

رضا خشنودی، معاون قضایی دادستان کل کشور در حقوق عامه در واکنش به "ادعای رئیس سازمان حفاظت محیط زیست مبنی بر بخشنامه ناظر بر بلامانع بودن استفاده از سوخت مازوت در نیروگاه‌ها از جانب دادستانی کل کشور"، تاکید کرد:

بخشنامه‌ای در این زمینه از سوی معاونت حقوق عامه دادستانی کل صادر نشده است. برخلاف برخی مطالب خلاف واقع، از نظر دادستانی کل کشور منعی برای بازدید عوامل سازمان حفاظت محیط زیست از نیروگاه ها به منظور رصد میزان و نوع سوخت مورد استفاده در آن‌ها، وجود ندارد.

وی گفت:

در قانون هوای پاک نیز برای آن دسته از مسئولانی که از اجرای بندهای قانونی مربوطه امتناع می‌ورزند و یا در اجرای وظایف قانونی خود تعلل و کوتاهی می‌کنند، جرم انگاری صورت گرفته است. سازمان حفاظت محیط زیست متولی اصلی رصد آلاینده‌ها می‌باشد و بخش‌های حفاظتی آن نیز به عنوان ضابط دادگستری در این رابطه وظایف و مسئولیت‌هایی را علاوه بر وظایف سازمانی واخلاق حرفه‌ای خود برعهده دارند.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان