در صورت عدم تفاهم ایران و آژانس امکان تحقق برجام وجود ندارد | اسپادانا خبر
 
 
جمعه، 10 فروردين 1403 - 14:55

در صورت عدم تفاهم ایران و آژانس امکان تحقق برجام وجود ندارد

شماره: 17006
Aa Aa

اسلامی می گوید موارد ادعایی باید برای همیشه بسته شود| رافائل گروسی گفته چند موضوع خاص باقی مانده اما آژانس فراتر از تعاملات سیاسی فعالیت می کند.

مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با اسلامی دیدار کرد؛
در صورت عدم تفاهم ایران و آژانس امکان تحقق برجام وجود ندارد

رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پس از دیدار با محمد اسلامی، رییس سازمان انرژی اتمی ایران و در یک کنفرانس‌خبری مشترک گفت:

تبادل نظر فشرده مثمرثمری را داشتیم.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از ایسنا، او ادامه داد:

چند موضوع خاص باقی مانده است که باید شفاف سازی می کردیم و هر دو طرف هم تلاش کردند اما تا پیش از این موفقیتی در این زمینه نداشتیم. تلاش کردیم عملگرایانه پیش رویم و متخصصان ما نظام‌مند تبادل نظر کردند چون ما در پایان به یک موفقیت نیاز داریم. این مساله از چند جهت مهم است. برکشی پوشیده نیست الان مذاکرات مرتبط درباره احتمال بازگشت ایران و کشورهای دیگر به برجام در جریان است و با توجه به اینکه مذاکرات ما موازی آن است این دو روند به هم متصل و وابسته است. در صورتی که ایران و آژانس درباره این مسایل پادمانی تفاهم نداشته باشند تصور اینکه یک توافق جامع مثل برجام محقق شود وجود ندارد. مهم است به یک درک متقابل برای همکاری‌های فشرده در آینده برسیم تا متخصصان ما بتوانند درباره مسایل باقی مانده شفاف سازی کنند. نکته دوم که امیدوارم رو به جلو باشد این است که انرژی هسته ای قابلیت فراوان دارد و برای توسعه کشورها بسیارمهم است. با در نظر گرفتن همه وقایع از جمله گرمایش زمین، رکود اقتصادی ناشی از کرونا به این نتیجه می‌رسیم تولید انرژی متناسب با محیط زیست از جمله انرژی هسته ای بسیار مهم است. برای حرکت سریع به سمت آینده و همکاری میان دو طرف باید به آینده نگاه کنیم تا جامعه ایران از رفاه و پیشرفت در راستای استفاده از انرژی هسته ای استفاده کنند. 

مدیرکل آژانس در پاسخ به اینکه چرا گزارش های آژانس قبل از انتشار رسمی از سوی برخی منتشر می شود؟ گفت:

من هم بارها این سؤال را از خودم پرسیدم. پاسخ من این است که برخی از اعضا به محرمانگی‌پروتکل ها توجه نمی کنند و قبل از اینکه گزارش رسمی‌منتشر شود آن را منتشر می کنند. در رابطه با این مساله و چگونگی ‌تقویت جلوگیری از انتشار گزارش ها و اسناد کارهایی را انجام دادیم از جمله وب سایت امن اما وقتی کسی قصد دارد رازی را برملا کند متوقف کردنش سخت است.

گروسی درباره تهدیدات اسراییل نسبت به تاسیسات هسته‌ای ایران حتی اگر توافق حاصل شود؟ گفت:

تمرکز آژانس بر روی همکاری با ایران است. در این‌گونه موارد از جمله روابط ایران و اسراییل مخاطرات اجتناب ناپذیر است اما آژانس فراتر از تعاملات سیاسی و با آرامش و حرفه‌ای‌گری کار خود را انجام می‌دهد.

گروسی در پاسخ به این که چرا باید اسناد جاسوسی از سوی رژیم اسراییل مورد بررسی قرار گیرد؟ گفت:

آژانس و کارش توسط هیچ کشوری تحت تأثیر و کنترل قرار نمی‌گیرد. مبنای قضاوت های ما مستقل از نظرات کشورهاست.

  •  

محمد اسلامی نیز در نشست خبری با رافائل گروسی گفت:

قرار شد تا مبادله مدارکی که باید بین آژانس و ایران شود. حداکثر تا خرداد ماه انجام و برای روز «باز اجرا» که از مفروضات مذاکرات وین است اینها حل و فصل شود و همان طور که در ۲۰۱۵ تصمیم گیری شده بود این مسایل هم بسته شوند. ترتیباتی پیش بینی کردیم تا حداکثر تا خرداد توافقات برای مبادله اسناد در چارچوب حل‌ و فصل مسایل باقی مانده اجرا شود. مهم برای ما این است و تاکید ما این است که مسایل در روال طبیعی و در چارچوب مقرارت انجام شود و لابی‌گری سیاسی در این مساله شاهد نباشیم و در یک مسیر حرفه ای باشد. امیدواریم این نفوذ هایی که بر سر راه کشور ما ایجاد کردند و نمونه بارزش اقدامات تروریستی و ترور دانشمندان هسته ای بوده است را دیگر شاهد نباشیم. امیدواریم در رفتار و تعامل جدید آقای گروسی تلاش کنند برنامه توسعه اتمی ایران سرعت یابد به ویژه که ایران برای فعالیت هسته‌ای خود برنامه بلندمدت دارد. آژانس باید از ظرفیت و تکالیف قانونی خود برای کمک به توسعه برنامه صلح آمیز هسته ای ایران استفاده کند و امیدواریم روند همکاری طبیعی و به دور از سیاسی کاری باشد.

وی در پاسخ به سوالی درباره تهدیدات اسرائیل علیه برنامه هسته‌ای ایران گفت:

رژیم جعلی اسرائیل مرتب ایران را تهدید می‌کند و تاکنون نتیجه نگرفته و در آینده هم نخواهد گرفت. موارد ادعایی باید برای همیشه بسته شود و بیش از این مزاحمت برای مردم ایران ایجاد نکند. براساس توافقی که بین ما و آژانس حاصل شده و امروز بیانیه‌ای صادر می‌شود تا خرداد این را انجام می دهیم و اگر کسی مزاحمتی سر راه ما ایجاد کند اختیار داریم از ابزار خود استفاده کنیم.

  •  

رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفتگو کرد.

وزیر امورخارجه ایران در این ملاقات ضمن تاکید بر ضرورت رویکرد مستقل، حرفه ای و بی‌طرفانه آژانس بر اهمیت تقویت روابط و همکاری های آژانس با جمهوری اسلامي ايران در زمینه هاي فراتر از مباحث نظارتی و بازرسی و از جمله حمایت از صنعت هسته ای صلح آمیز ایران تصریح کرد.

او ابراز امیدواری کرد با مذاکرات و تفاهمات حاصله بین آژانس و سازمان انرژی اتمی زمینه اجرایی شدن توافقات بیش از پیش فراهم گردد.

وی با اشاره به نقش رژیم صهیونیستی در ایجاد اختلاف انگیزی و بحران سازی توجه مديركل را نسبت به هر گونه سوء استفاده رژيم صهيونيستی از سازوکارهای آژانس جلب کرد و اظهار امیدواری نمود در سفر مدیرکل آژانس، اعتماد متقابل و همکاری‌های طرفین بیش از پیش تقویت گردد.

رافائل گروسی نیز ضمن تاکید بر رویکرد فنی و حرفه‌ای بر تقویت روابط و همکاری ها و یافتن راه حل های خلاقانه تاکید کرد.

وی بر آمادگی آژانس برای حمایت از پروژه های مشترک در زمینه استفاده صلح آمیز از انرژی هسته‌ای تاکید کرد و دیدار خود از ایران را نشانه‌ای از اراده برای گفتگو و درک متقابل، حل مسائل و ارتقای همکاری‌ها با جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد.

طرفین در این ملاقات روند همکاری آژانس بین المللی انرژی اتمی و سازمان انرژی اتمی را مثبت و موفق خواندند.

  •  

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران (سازمان) و مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (آژانس) جهت شفاف‌سازی درخصوص مسائل مطرح شده در سند GOV/2021/52 به تاریخ ۲۶ آبان۱۴۰۰ (۱۷ نوامبر ۲۰۲۱) بر روی بیانیه مشترک زیر به توافق رسیدند.

متن این بیانیه به شرح زیر است:

سازمان و آژانس با هدف حل و فصل موضوعات توافق کردند در ادامه همکاری خود همانطوری که در بیانیه مشترک مورخ ۵ شهریور ۱۳۹۹ (۲۶ اوت ۲۰۲۰)بیان شده است همکاری‌ها و گفتگوهای بین خود را سرعت بخشیده و تقویت کنند.
در این زمینه سازمان و آژانس درخصوص موارد زیر توافق کردند:
۱- سازمان حداکثر تا ۲۹ اسفند ۱۴۰۰(۲۰مارس ۲۰۲۲)توضیحات کتبی مرتبط با آن دسته از سوالات مطرح شده توسط آژانس در خصوص موضوعات مربوط به سه مکان که ایران به آنها نپرداخته است را به همراه اسناد پشتیبان مربوطه به آژانس ارائه خواهد کرد.
۲- ظرف دو هفته پس از دریافت توضیحات کتبیِ سازمان و اسناد پشتیبان مرتبط با آن، آژانس این اطلاعات را مرور کرده و هر سئوالی در مورد این اطلاعات دریافت شده را به سازمان ارائه می‌نماید.
۳- ظرف یک هفته پس از ارائه اطلاعات به سازمان توسط آژانس در خصوص هر سؤال دیگر در مورد این اطلاعات، آژانس و سازمان برای بررسی سوالات در تهران تشکیل جلسه خواهند داد. برای هر مکان جلسات جداگانه ای برگزار خواهد شد.
۴- مدیرکل در نظر دارد با انجام فعالیت‌های مندرج در بندهای ۱ تا ۳ بالا و به دنبال ارزیابی مربوطه توسط آژانس نتیجه‌گیری خود را پیش از برگزاری شورای حکام در خرداد ۱۴۰۱(ژوئن ۲۰۲۲)گزارش کند.

  •  

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در بازگشت از سفر تهران گفت که مذاکرات خوبی را در ایران داشته و بیانیه مشترک با سازمان انرژی اتمی ایران گام‌های آتی را در خصوص موضوعات ترسیم می‌کند.

گروسی گفت که تا ماه ژوئن (خرداد) انتظار دارد که یک جمع‌بندی به شورای حکام ارائه دهد.

وی با بیان اینکه «مسایل پادمانی سیاسی حل نمی‌شود و این را نمی‌پذیرد» افزود:

به همین خاطر است ما درگیر روند پادمانی هستیم و بیانیه امروز گواهی بر این مطلب است. بر اساس توافق موقتی که با ایران داشته‌ایم کارمان را پیش می‌بریم. من با وزیرخارجه ایران گفت‌وگوی موفقی داشتم و فکر می‌کنم او قصد دارد برای انجام مذاکرات پایانی به وین سفر کند اما این را باید از خود او بپرسید چرا که من مذاکرات را دقیقه به دقیقه دنبال نمی‌کنم.

او گفت:

ممکن است در ماه ژوئن یک گزارش «نتیجه‌گیری» بنویسد که منجر به بسته شدن پرونده‌های پادمان شود یا ممکن است بگوید هنوز سؤالاتی باید پرسیده شود و هنوز پاسخ‌هایی لازم است که باعث شود پرونده‌های پادمان را باز نگه دارد.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان