دو میلیون واکسن کرونا تا قبل از عید وارد ایران می شود | اسپادانا خبر
 
 
جمعه، 10 فروردين 1403 - 16:27

دو میلیون واکسن کرونا تا قبل از عید وارد ایران می شود

شماره: 12391
Aa Aa

 ظفرقندی گفته واکسن آسترازنکا که تولید سوئد است و مطالعات علمی آن در آکسفورد انجام شده و نگهداری آن در ایران امکانپذیر است می تواند خریداری شود.

رئیس سازمان نظام پزشکی ایران عنوان کرد؛
دو میلیون واکسن کرونا تا قبل از عید وارد ایران می شود

محمدرضا  ظفرقندی، رئیس سازمان نظام پزشکی ایران در یک نشست خبری گفت:

واکسن فایزر و مدرنا به علت قیمت بالا و مشکلات حمل و نقل و زنجیره سردی که نیاز دارد هرگز در دستور کار خرید ایران نبوده اما واکسن آسترازنکا که تولید سوئد است و فقط مطالعات علمی آن در آکسفورد انگلیس انجام شده و نگهداری آن هم در ایران امکانپذیر است می تواند خریداری شود. تولید این واکسن در هند، چین و روسیه طبق قرارداد با آسترازنکا انجام می شود و خرید این واکسن از منابع مختلف در دستور کار است. قرار است حدود دو میلیون واکسن کرونا از منابع مختلف تا قبل از عید وارد کشور شود زیرا تولید واکسن در کشور و تولید مشترک واکسن با کوبا به زمان بیشتری نیاز دارد.

به گزارش اسپادانا خبر، رئیس سازمان نظام پزشکی افزود:

۲۹۰ شرکت در دنیا اکنون برای تولید واکسن کرونا فعالیت می کنند. این واکسن ها انواع مختلفی دارند و ممکن است ویروس ضعیف شده یا غیر فعال با پروتئین MRNA باشند. مهم فرمول واکسن است که در هر کشوری از جمله چین، روسیه یا چین می تواند تولید شود. بسیاری از کشورهای همسایه ما مثل امارات و بحرین نیز از چین واکسن خریده اند و ترکیه نیز ۵۰ میلیون واکسن از چین خریده و با توجه منابع تولید قطعا خرید واکسن از یک منبع برای هیچ کشوری کفایت نمی کند.
وی ادامه داد: واکسن تولید مشترک ایران و کوبا نیز با همکاری انستیتو پاستور ایران تولید می شود. فاز ۱ و ۲ انسانی آن در کوبا انجام می شود. هیات علمی قوی و با تجربه ای نیز از ایران بر تولید این واکسن نظارت دارد و اگر ارزیابی ها مثبت باشد فاز ۳ مطالعات انسانی آن که نیازمند جمعیت بیشتری حدود ۳۰ هزار آزمایش است همزمان و به طور مشترک در ایران و کوبا انجام می شود و احتمالا تولید این واکسن سه ماه دیگر طول می کشد.

ظفرقندی گفت:

در مورد واکسن آسترازنکا اینکه گفته می شود واکسن انگلیسی است را متوجه نمی شوم. این واکسن تولید کشور سوئد است و مطالعات علمی آن در آکسفورد انجام شده است هزینه این واکسن نیز بین ۵ تا ۶ دلار است در حالی واکسن های آمریکایی بسیار گرانتر هستند و خرید این واکسن از منابع مختلف در دستور کار است. تامین واکسن کرونا از منابع مختلف باید به سرعت انجام شود در غیر این صورت از کشورهای همسایه عقب می مانیم. خرید واکسن از کواکس و تولید داخل زمان بر است و نباید زمان را از دست بدهیم. واکسن های کواکس نیز واکسن های تولید کشورهای مختلف است که هر کشوری بنا به شرایط خود واکسنی که می تواند استفاده کند را دریافت می کند. در مورد خرید واکسن تغییر سیاستی رخ نداده چون از اول هم قرار نبود واکسن فایزر یا مدرنا خریداری شود.

رئیس سازمان نظام پزشکی ادامه داد:

باید از توان بخش خصوصی در مدیریت نظام سلامت و مدیریت کرونا و خرید واکسن بیشتر استفاده شود. سازمان نظام پزشکی برای خرید واکسن از خارج هم طی نامه ای به وزارت بهداشت اعلام آمادگی کرده و وزیر و معاون کل وزارت بهداشت هم موافقت کرده اند و این مسیر نیز زیر نظر دولت انجام می شود. باید حداقل ۷۰ درصد جمعیت کشور علیه کرونا واکسینه شوند تا زنجیره انتقال قطع شود و احتمالا ۳ یا ۵ سال بعد نیاز به واکسیناسیون مجدد است بنابراین ایجاد زیرساخت تولید واکسن از این نظر یک کار مهم و استراتژیک است.
وی درباره لغو خرید واکسن فایزر گفت:

هیچ خریدی لغو نشده است. قرار بود ۱۵۰ هزار دوز واکسن اهدایی خیرین از طریق هلال احمر وارد شود که لغو شد.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان