ذخیره اورانیوم غنی‌شده ایران ۱۸ برابر حد مجاز شده است | اسپادانا خبر
 
 
جمعه، 10 فروردين 1403 - 12:04

ذخیره اورانیوم غنی‌شده ایران ۱۸ برابر حد مجاز شده است

شماره: 17994
Aa Aa

ایران توضیحاتی ارائه نکرده که در ارتباط با یافته‌های آژانس در سه سایت اعلام نشده از لحاظ فنی معتبر باشند و موضوعات پادمانی حل نشده باقی مانده‌اند.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد؛
ذخیره اورانیوم غنی‌شده ایران ۱۸ برابر حد مجاز شده است

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد ذخیره اورانیوم غنی‌شده ایران ۱۸ برابر بیشتر از حد مجاز تعیین شده در توافق هسته‌ای (برجام) شده است.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از تسنیم، این آژانس اعلام کرد ایران اکنون 43.1 کیلوگرم اورانیوم 60 درصد ذخیره کرده که حدود 10 کیلوگرم افزایش نشان می‌دهد.
همچنین مقدار اندکی از این اورانیوم 60 درصد در حال حاضر به فلز اورانیوم تبدیل شده است.
آژانس بین المللی انرژی اتمی در گزارش فصلی تازه خود به شورای حکام گفته است که ایران پاسخ های کمی به سؤالات قدیمی آژانس درباره منشاء ذرات اورانیوم یافت شده در سه سایت اعلام نشده داده است:

عدم پیشرفت در گفتگوهای ایران و آژانس می تواند منجر به درگیری دیپلماتیک جدیدی با غرب در جلسه هفته آینده شورای حکام آژانس اتمی شود. اگر قدرت های غربی به دنبال قطعنامه ای در مجکومیت تهران باشند این موضوع می تواند ضربه سنگین تری به تلاش ها برای احیای برجام بزند. گزارش فصلی تازه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که جزئیات ناکامی ایران در ارائه پاسخ‌های رضایت‌بخش را توضیح می‌دهد فشار بر ایالات متحده و متحدانش را برای اقدام علیه تهران در جلسه شورای حکام افزایش می‌دهد.

آژانس افزوده است:

«ایران توضیحاتی ارائه نکرده است که در ارتباط با یافته‌های آژانس در آن سایت‌ها از لحاظ فنی معتبر باشند. موضوعات پادمانی مربوط به این سه مرکز همچنان حل نشده باقی مانده‌اند».

  •  

محمدرضا غائبی، سرپرست نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان‌های بین‌المللی در وین در پی انتشار دو گزارش جدید مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد راستی‌آزمایی اجرای برجام و اجرای پادمان در جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد:

اولین گزارش مربوط به اجرای موافقتنامه پادمان در ایران است که به روند انجام مذاکرات مربوط به موضوعات باقی‌مانده پادمانی بین ایران و آژانس بر اساس نقشه راه مورد توافق در  بیانیه مشترک توافق‌شده بین مدیرکل آژانس و معاون رییس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی در ۵ مارس ۲۰۲۲ می‌پردازد.

وی‌ افزود:

با وجود این‌که ایران از همان ابتدا معتقد بود طرح ادعاهای مطروحه علیه کشورمان بر اساس اطلاعات ساختگی رژیم صهیونیستی و کشورهای معاند در اختیار آژانس قرار گرفته است برای نشان‌دادن حسن نیت خود و رد ادعاها و اتهامات مطرح شده، برای تعامل مستدل و فنی با آژانس اعلام آمادگی و تلاش کرد. ایران ضمن توافق با آژانس برای وارد شدن به یک روند مذاکراتی با هدف حل و فصل نهایی این ادعاها در سه نشست فنی تفصیلی جداگانه با مسئولین ذیربط آژانس طی دو ماه گذشته توضیحات و مستندات فنی لازم را در خصوص ادعاهای مطرح‌شده در اختیار آژانس قرار داد. گزارش مدیرکل آژانس منعکس کننده همکاری‌های گسترده ایران با آژانس نیست. جمع‌بندی گزارش عینا همان مطالبی است که مدیرکل حتی پیش از پایان مراحل پیش‌بینی شده در بیانیه مشترک در پارلمان اروپا قبل از برگزاری دور سوم مذاکرات فنی ارائه کرد. این گزارش متأسفانه با کنار گذاشتن استدلالات مبسوط، مستدل و فنی مطرح‌شده از سوی طرف ایرانی  و نامعتبر خواندن غیرمنصفانه آنها همچنان بر مفروضات از پیش تعیین‌شده آژانس تکیه کرده و بر این اساس جمع‌بندی یکطرفه خود را ارائه می‌دهد. جمهوری اسلامی ایران این رویکرد را غیرسازنده و مخرب نسبت به روابط و همکاری‌های جاری و نزدیک ایران و آژانس ارزیابی کرده و معتقد است آژانس باید متوجه عواقب مخرب انتشار چنین گزارش‌های  یک‌سویه‌ای که می‌تواند بهانه لازم را  به دست مخالفین روابط ایران و آژانس و مخالفین قسم خورده احیای برجام  بدهد باشد.   

نماینده ایران درباره گزارش دوم مدیرکل نیز گفت:

این گزارش، گزارش به‌روز رسانی فنی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در زمینه نظارت بر اجرای برجام وفق قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت است که حاوی آخرین تحولات و همچنین اطلاعات فنی جدید در ارتباط با فعالیت‌های هسته‌ای ایران است. تمامی فعالیت‌های هسته‌ای صلح‌آمیز جمهوری اسلامی ایران در چارچوب معاهده ان‌پی‌تی و بر اساس اقدامات جبرانی قانونی پیش‌بینی شده در قانون مصوب مجلس شورای اسلامی متعاقب توقف اجرای تعهدات هسته‌ای کشورمان ناشی از عدم اجرای تعهدات طرف‌های دیگر برجام انجام شده است و  بر این اساس آژانس تا زمانی‌که توافق احیای برجام صورت نپذیرد دسترسی به اطلاعات حافظه دوربین‌های مستقر خود و سایر اطلاعات دیگر در این زمینه نخواهد داشت. جمهوری اسلامی ایران بارها نسبت به ضرورت پرهیز آژانس از درج اطلاعات جزئی فعالیت‌های هسته‌ای خود بر اساس اهمیت رعایت اصل محرمانگی بر اساس مقررات آژانس به مسئولین این سازمان هشدار داده و مراتب اعتراض خود را اعلام کرده، مسئله‌ای که متأسفانه مورد توجه جدی آژانس قرار نگرفته است.

برچسب ها: 
نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان