رئیس جمهور ایران خواستار تسریع در لایروبی اروندرود شد | اسپادانا خبر
 
 
شنبه، 1 ارديبهشت 1403 - 14:02

رئیس جمهور ایران خواستار تسریع در لایروبی اروندرود شد

شماره: 7184
Aa Aa

حسن روحانی با اشاره به بارندگی‌های اخیر، ابراز امیدواری کرده که توافق مهم تهران - بغداد در خصوص لایروبی اروندرود هرچه سریع‌تر اجرایی شود.

در تماس تلفنی نخست‌وزیر عراق؛
رئیس جمهور ایران خواستار تسریع در لایروبی اروندرود شد

رئیس‌جمهور، روابط ایران و عراق را «راهبردی، تاریخی و بسیار مهم» توصیف کرد و گفت: توسعه و تعمیق بیش از پیش روابط تهران - بغداد که در حال حاضر مثال‌زدنی است به نفع دو ملت ایران و عراق است و به زیان هیچ کشوری در منطقه نخواهد بود.

به گزارش اسپادانا خبر، حسن روحانی در تماس تلفنی «عادل عبدالمهدی» - نخست‌وزیر عراق - ضمن تبریک ایام نوروز، به دستاوردهای اخیر سفر به عراق اشاره کرد و اظهار کرد: ایران با همه توان آماده اجرای سریع توافقات بسیار مهم و تاریخی این سفر است که می‌تواند جهشی در روابط دو کشور ایجاد کند.

رئیس‌جمهور با اشاره به بارندگی‌های اخیر و ورود حجم گسترده‌ای از آب به شط العرب (اروندرود)، تسریع در لایروبی این رودخانه را برای مردم دو کشور یک ضرورت دانست و ابراز امیدواری کرد که این توافق مهم تهران - بغداد، هرچه سریع‌تر اجرایی شود.

روحانی با بیان اینکه "تماس و هماهنگی وزیران نیرو و آب ایران و عراق در شرایط فعلی بارندگی‌ها بسیار مهم است" افزود: باید رایزنی و همکاری خوب میان مسئولان دو کشور مخصوصاً در مناطق جنوبی بیش از پیش تقویت شود.

رئیس‌جمهور همچنین ضمن قدردانی مجدد از استقبال گرم دولت و ملت عراق از هیأت عالیرتبه ایرانی در سفر به بغداد و اماکن متبرکه در کاظمین، کربلا، نجف و کوفه؛ رایگان شدن صدور روادید میان دو کشور در روزهای آتی را گامی مهم در تقویت رفت و آمد مردم دو کشور ذکر کرد.

روحانی در بخش دیگری از این گفت‌وگو، همکاری همه کشورهای مهم منطقه را برای ایجاد ثبات و امنیت بیشتر در منطقه ضروری خواند و اظهار کرد: استقرار و ثبات در منطقه امکان پذیر نیست مگر اینکه همه کشورهای مهم منطقه در کنار هم باشند، اختلافات حل و فصل شود و شاهد وحدت، ثبات و همکاری متقابل میان کشورهای منطقه باشیم.

رئیس جمهور با انتقاد از تصمیم رئیس جمهور آمریکا مبنی بر به رسمیت شناختن حاکمیت رژیم اشغالگر صهیونیستی بر بلندی‌های جولان، گفت: زیاده خواهی‌های رژیم صهیونیستی و تصمیمات ناصحیح واشنگتن، همکاری نزدیکتر میان کشورهای منطقه را ضروری‌تر می‌سازد. سخنان نگران کننده درباره تضییع حقوق ملت‌های فلسطین و سوریه و بویژه درباره بلندی‌های جولان، برای امنیت منطقه بسیار خطرناک و نگران کننده است و امیدوارم تقویت همکاری‌های منطقه‌ای شرایطی را بوجود آورد که ما شاهد تنش و بی ثباتی جدیدی در منطقه نباشیم.

رئیس‌جمهور همچنین از نخست وزیر عراق برای سفر رسمی به ایران دعوت کرد.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان