رئیس جمهور ایران می گوید موفقیت مذاکرات وین قطعی است | اسپادانا خبر
 
 
پنجشنبه، 6 ارديبهشت 1403 - 2:29

رئیس جمهور ایران می گوید موفقیت مذاکرات وین قطعی است

شماره: 13305
Aa Aa

روحانی گفته با قدرت داریم مذاکره می‌کنیم. همه اعتراف دارند که باید تحریم برداشته شود و اگر ملاحظاتی نبود هم اکنون می‌گفتم که موفقیت قطعی است.

در دیدار جمعی از فعالان اقتصادی عنوان شد؛
رئیس جمهور ایران می گوید موفقیت مذاکرات وین قطعی است

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران در دیدار جمعی از فعالان اقتصادی این کشور با بیان اینکه هدف از جنگ اقتصادی ترامپ علیه ملت ایران، فروپاشی کشور و سرنگون کردن نظام بود خاطرنشان کرد:

امروز با مقاومت و ایستادگی ملت و رهنمودهای مقام معظم رهبری و تلاش‌های انجام شده همه دنیا و خود آمریکا به شکست جنگ اقتصادی اعتراف می‌کنند.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از ایرنا، روحانی گفت:

در سال‌های پس از جنگ تحمیلی هشت ساله سابقه نداشته که دولتی با شرایط رکود و تورم توامان کار خود را آغاز کند. همه تلاش دولت تدبیر و امید این بود که جایگاه ایران را در منطقه و جهان بالاتر ببرد اگرچه به غلط تصوری در دنیا وجود داشت که با ایران نمی‌شود مذاکره کرد و به نتیجه رسید اما دولت تدبیر و امید این تصور را اصلاح کرد.

رئیس جمهوربا بیان اینکه با آغاز مذاکرات هسته‌ای، جهان به این نتیجه رسید که می‌شود با ایران نیز مذاکره کرد و بر اساس گفت‌وگو به نتیجه رسید، تصریح کرد:

ما هم باور داریم که باید مشکلات‌مان را در داخل کشور حل کنیم اما همه باید بدانند که بدون رابطه با دنیا نمی‌توان پیشرفت کرد و نمی‌توان کشور را ساخت. تلاش برای خودکفایی مطلوب است  اما بدون واردات و صادرات و تعامل با جهان نمی‌توان پیشرفت کرد. باید با لحاظ مزیت‌های نسبی، برخی کالاها را تولید، برخی را صادر و برخی را وارد کنیم.

رئیس جمهور با تشکر از همه بخش‌ها و افرادی که در مقابله با کرونا دولت را یاری کردند، اظهار داشت:

باید از مقام معظم رهبری، علما و مراجع نیز به طور ویژه تشکر کنیم چرا که اگر کمک آنها نبود توقف اجرای مناسکی چون نماز جماعت در مساجد در راستای اجرای پروتکل‌های بهداشتی ممکن نبود.

روحانی گفت:

در مقطعی در سالهای ۹۰ و ۹۱ آمریکایی‌ها و غربی‌ها تصمیم گرفتند ایران را تحت فشار قرار دهند تا پای میز مذاکره بیایند اما طی جنگ اقتصادی که در سه سال گذشته شاهد آن بودیم نه به نیت ترغیب ایران به مذاکره بلکه با هدف فروپاشی اقتصاد و به دنبال آن سرنگونی نظام جمهوری اسلامی طراحی و اجرا شد. با تلاش همه جانبه فعالان اقتصادی، هدایت‌های مقام معظم رهبری و تلاش‌های دولت نه اقتصاد کشور فروپاشید و نه نظام جمهوری اسلامی به زانو درآمد البته مردم تحت فشار زیادی قرار گرفتند اما مقاومت جانانه‌ای کردند و دولت نیز در حد توان خود از مردم حمایت کرد.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه دولت تدبیر و امید در عرصه بین‌المللی پیروزی‌های بسیار درخشانی کسب کرده که به دلایل سیاسی کمتر بیان می‌شود، اظهار داشت:

پیروزی به یاد ماندنی دکتر مصدق در عرصه‌ بین‌المللی این بود که دادگاه بین‌المللی لاهه در پاسخ به شکایت انگلیس اظهار داشت که صلاحیت رسیدگی به این شکایت را ندارد. در دولت تدبیر و امید حداقل دو بار در دادگاه بین‌المللی لاهه علیه آمریکا اقامه دعوی کردیم که در هر دو موضوع دادگاه به رغم تلاش گسترده و مخالفت جدی آمریکا اعلام کرد که صلاحیت رسیدگی به این شکایات را دارد و دو بار نیز در سازمان ملل درخصوص تحریم تسلیحاتی ایران و نیز درخواست آمریکا برای بازگشت خودکار تحریم‌ها توانستیم این کشور را شکست دهیم که در تاریخ کمتر سابقه دارد. امروز هم با قدرت داریم مذاکره می‌کنیم. همه ۴+ ۱ یا با حضور آمریکا یعنی ۵+۱ امروز اعتراف دارند که باید تحریم برداشته شود و پیشرفت‌های مذاکرات قابل ملاحظه است. اگر ملاحظاتی نبود هم اکنون می‌گفتم که موفقیت قطعی است.

روحانی ادامه داد:

امروز در مقطع بسیار مهمی قرار داریم؛ انتخابات ۱۴۰۰ رویدادی بسیار سرنوشت‌ساز برای کشور و بسیار مهم است که در نتیجه این انتخابات چه کسی، چه دولتی و با چه افکاری بر سر کار می آید و در زمینه اقتصاد، سیاست خارجی، مسائل منطقه و مسائل بین‌المللی چگونه می‌اندیشد؟ هیچ‌کس نباید نسبت به انتخابات و اهمیت آن بی‌تفاوت باشد و همه باید خودمان را برای برگزاری یک انتخابات پرشور سالم و آزاد آماده کنیم و حضوری سرنوشت‌ساز در انتخابات داشته باشیم چرا که این انتخابات برای همه ما و برای منطقه و جهان بسیار مهم است.
 

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان