روحانی: اگر مجبور شویم همه محدودیت‌ها را بر می‌گردانیم | اسپادانا خبر
 
 
پنجشنبه، 9 فروردين 1403 - 19:39

روحانی: اگر مجبور شویم همه محدودیت‌ها را بر می‌گردانیم

شماره: 10227
Aa Aa

رئیس جمهور با بیان این که در ایران ابتلای رمه‌ای نداشتیم گفته برخی استان‌ها الان در پیک هستند و پیش بینی می‌شود بقیه استان‌ها هم در نوبت باشند.

مراقبت مردم از ۸۰ درصد به ۲۰ درصد رسیده است؛
روحانی: اگر مجبور شویم همه محدودیت‌ها را بر می‌گردانیم

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران در جلسه ستاد ملی کرونا گفت:

مردم عزیز ما می‌دانند موضوع مواجه شدن با این ویروس عالم گیر(کرونا) یک موضوع بی‌سابقه لااقل در کشور ما در ۱۵۰ سال اخیر بوده است. از سال ۱۲۴۷ که دوران طاعون و مرگ و میر شدید در ایران و عراق بوده چنین حادثه ای به این صورت بی‌سابقه بوده است.

به گزارش اسپادانا خبر، وی افزود: در دنیا هم از ۱۹۲۰ که موضوع انفولانزای اسپانیایی مطرح بود و تا ۵۰ میلیون نفر در آن آنفولانزا از بین رفتند همچون حادثه ای نداشتیم که ویروس خطرناکی از آسیا شروع شود و به اروپا، سپس به آمریکا و آفریقا برسد و تقریبا همه کشورهای جهان را درگیر کند.

روحانی یادآور شد: روند به این صورت بوده که در کشوری این ویروس وارد شده به پیک رسیده، از پیک عبور کرده و از دروازه ای وارد کشور دوم سپس سوم و سپس ادامه یافته است. داخل کشورها هم برای مثال وقتی این ویروس وارد کشور ما شده یک استان‌هایی مثل قم و گیلان به سرعت به پیک رفتند و بعد هم به تدریج استان های دیگر در نموداری که امروز نشان داده شده است وارد پیک شدند. بسیاری از استان هایی که به پیک رسیدند از پیک عبور کردند شرایطشان فوق العاده نیست. البته باز هم بیماری هست ولی به آن شدت نیست.

رییس جمهوری گفت: این که قبلا گفته شد استان‌هایی سفید یا زرد یا قرمز است، این قرمزی و سفیدی ثابت نیست. استانی ممکن است امروز سفید باشد هفته بعد زرد شود و هفته بعد از آن به سمت قرمز شدن برود که شرایط ویژه خود را خواهد داشت.

وی یادآور شد: بارها تکرار کردیم چون این بیماری واکسن و داروی قطعی ندارد باید پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنیم البته در بعضی کشورهای دنیا گفتند داروهایی موثر است که دارند امتحان می‌کنند.

روحانی اظهارداشت:معمولا در کشور هم جدا از چند شهرستان به نقطه ای نرسیدیم که حدود ۶۰ تا ۶۵ درصد جمعیت با این ویروس مواجه شده باشند و از آن عبور کرده باشند؛ همانی که معروف به ایمنی دسته جمعی یا ایمنی رمه‌ای است و به آن نرسیدیم. یعنی نه الان واکسن پیش روی ما است و نه آن ایمنی دسته جمعی و رمه ای به وجود آمده. بنابراین نگرانی ما همچنان وجود دارد و باید مراقبت کنیم.

رییس جمهوری با طرح این سوال که دلیل این پیک‌ها که شروع شده چیست گفت: در استان هرمزگان که به صورت ویدئوکنفرانس در تماس بودیم گفته بودند که شرایط ما شرایط عادی و سفید است ولی در ایام عید سعید فطر و تعطیلات که معمولا بعضی مردم آن را با تعطیلات بعدی متصل می‌کنند رفتار و آمدها زیاد شد و متاسفانه استان هرمزگان دچار مشکل شد و هنوز هم در مرحله پیک وجود دارد. بنابراین سفرها و رفت و آمدها و مراعات نکردن دستورالعمل‌ها ما را دچار مشکل می‌کند.

وی تاکید کرد: باز هم مردم توجه کنند که نه کشور ما بلکه در همه دنیا هر چند که کشور پیشرفته باشد تخت، آی سی یو و امکانات از لحاظ پزشک و پرستار محدود است. همه جا محدودیتی وجود دارد. بنابراین آن محدودیت را باید مدنظر قرار دهیم برای اینکه هر استانی که وارد پیک می‌شویم آن پیک به صورت آرام و بصورت پشته‌ای از آن عبور کنیم نه یک پیک بلند که همه را دچار اضطراب و مشکل کند. همه ما در این زمینه باید نسبت به دستورالعمل ها مراقبت و کمک کنیم.

روحانی گفت: گزارش دومی که در این جلسه نگران کننده بود این بود که مراعات مردم در اردیبهشت نسبت به این اپیدمی تا ۸۰ درصد مطلوب بوده است و امروز از اواسط خرداد این مراعات‌ها به ۲۰ درصد رسیده است که می‌تواند برای ما نگرانی به وجود آورد و مردم باید این مراقبت را انجام دهند تا بتوانیم از این مرحله به خوبی عبور کنیم.

رییس جمهور با تاکید بر لزوم همکاری مردم در مقابله با کرونا اظهار داشت: اگر همکاری مردم نباشد و سلامت مردم به خطر بیفتد مجبوریم همه محدودیتها را بازگردانیم.

روحانی با تاکید بر افزایش تخت‌ها، تجهیزات پزشکی، امکانات و تجهیزات حفاظتی برای پزشکان و بیمارستان‌ها گفت: دولت همه توان خود را به کار می‌برد و امروز با وجود این گونه نیازمندی‌ها، شرایط خوبی است و حتی خود را برای شرایط سخت‌تر آماده کردیم اما در عین حال در کنار تلاش‌های انجام شده مردم باید همچنان همکاری خود را ادامه دهند.

وی با بیان اینکه از وزارت صنعت، معدن و تجارت خواستم تا به اندازه کافی ماسک رایگان در اختیار مردم بگذارد و مردم بتوانند از ماسک پارچه ای قابل شست و شو استفاده کنند اظهارکرد: باید ماسک پارچه‌ای قابل شست و شو در اختیار مردم باشد تا بتوانیم از کنار همه این موارد به خوبی عبور کنیم.

رییس دولت اظهارداشت: یکی از توصیه‌ها این است؛ هم دولت و هم مردم با اقداماتی که انجام می‌دهیم موارد را مراعات کنیم .مردم حتی الامکان بدون سفر باشند و دولت هم خدمات الکترونیک ارائه دهد.

رییس جمهوری خاطرنشان کرد: دولت همه توان را برای ارائه دولت الکترونیک به کار گرفت و هر هفته یک خدمت مهم به صورت الکترونیک اعلام و ارائه می‌شود از دریافت مجوز گرفته تا مساله بیمه شخص ثالث. هر هفته یک خدمت بزرگ به به خدمت الکترونیکی تبدیل می‌شود.

روحانی از ادارات خواست تا میز خدمت‌شان محل اجتماعات نباشد و گفت: هم میز خدمت باید به گونه ای خدمت ارائه دهد که اجتماعات نباشد اگر اجتماع است و تا ظهر نمی‌تواند رسیدگی کند به آنان نوبت دهد. امور اداری استخدامی باید در این زمینه کاملا تلاش کند مردم در صف های طولانی و بدون فاصله گذاری لازم، گرفتار این مساله نشوند.

رییس جمهوری گفت: در۲ ماه فروردین و اردیبهشت امسال که البته خرداد هم همین شرایط را دارد، ‌تولیدات ما افزایش یافت. در بعضی امور مانند گردشگردی و بحث صنعت هوانوردی شرایط کمی فرق می‌کند اما به غیر از این چند موضوع که هنوز به شرایط نرمال نرسیدند امروز در شرایط مناسبی قرار داریم و تولیدات ما در دو ماه فروردین و اردیبهشت نسبت به ۲ ماه اول پارسال،در بخش صنعت،‌ کشاورزی و خدمات ۱۰ تا ۱۲ درصد رشد داشته است.

وی اضافه کرد: بسیار خوشحال کننده است که هم تولید ما در مسیر حرکت است و هم امروز صادرات ما در نقطه خوب دارد قرار می گیرد. در بحث صادرات غیرنفتی با مشکل عظیم روبرو بودیم و دروازه‌های ما بسته بود اما در ۲ هفته اخیر بسیاری از دروازه‌های ما با همسایگان غربی، شرقی، جنوبی و شمالی گشایش یافت و صادرات غیرنفتی افزایش پیدا کرده است.

 

 

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان