روحانی: مردم شاهد تعادل قیمت ارز در روزهای آینده خواهند بود | اسپادانا خبر
 
 
جمعه، 10 فروردين 1403 - 16:37

روحانی: مردم شاهد تعادل قیمت ارز در روزهای آینده خواهند بود

شماره: 10686
Aa Aa

مستاجران تهران۵۰ میلیون تومان، مستاجران شهرهای بزرگ ۳۰ میلیون تومان و مستاجران شهرهای کوچک می توانند ۱۵ میلیون تومان وام دریافت کنند.

همسان‌سازی حقوق بازنشستگان با شاغلان اجرایی می شود؛
روحانی: مردم شاهد تعادل قیمت ارز در روزهای آینده خواهند بود

حسن روحانی در جلسه هیات دولت با اشاره به مسائل و مشکلات اجاره نشین‌ها و مستاجرین گفت:

دولت تصمیم گرفت برای آنهایی که دارای حقوق ثابت هستند - کارمند یا کارگر - که یک حقوق ثابت و معینی دارند و همچنین برای خانواده‌هایی که توسط کمیته امداد یا بهزیستی تحت حمایت هستند، این خانواده‌ها در تهران برای خانه ای که اجاره‌ می‌کنند، بتوانند ۵۰ میلیون تومان از بانک پول بگیرند. در شهرهای بزرگ این رقم ۳۰ میلیون تومان و در شهرهای کوچک ۱۵ میلیون تومان می‌شود.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از ایرنا، رییس جمهور ایران افزود: افرادی که در تهران خانه‌ اجاره می‌کند تا ۵۰ میلیون تومان آن را می‌تواند با سود و بهره ۱۳ درصد از بانک وام بگیرد، بنابراین یک کمک بسیار خوبی برای مستاجران است؛ اینها در تهران می‌توانند تا ۵۰ میلیون تومان از بانک قرض بگیرند برای همان مدت اجاره یک ساله‌ای که اجاره‌نامه آنها گواه خواهد بود و سود را به بانک پرداخت کنند، سود ۱۳ درصد را به بانک پرداخت کنند، پایان کار هم وقتی زمان اجاره تمام می‌شود، اصل پول را باید به بانک برگردانند، آن بهره ۱۳ درصد هم که به صورت ماهانه مستاجران به بانک پرداخت می‌کنند.

روحانی گفت: این تسهیلات می تواند به مستاجرانی که کارمند، کارگر یا تحت پوشش نهادهای حمایتی هستند و تحت فشار قرار دارند، بسیار کمک کند و از هفته آینده وزارت راه و شهرسازی و بانک مرکزی ویژگی های این تهسلات بانکی را اعلام، و مقررات آن را به همه بانک‌ها ابلاغ کنند و از طریق صدا و سیما هم مردم را مطلع و موضوع را برای مردم تشریح کنند.

رییس جمهوری گفت: پرداخت تسهیلات ودیعه به مستاجران گام جدیدی است که دولت در شرایط سخت کرونایی برای آنها برمی‌دارد به خاطر فشاری که از لحاظ اقتصادی بر آنها قرار گرفته است.

روحانی با بیان اینکه همسان‌سازی و متناسب سازی حقوق بازنشستگان با شاغلان از پاییز اجرایی و عملیاتی می‌شود گفت: ۳۲ هزار میلیارد تومان طلب سازمان تامین اجتماعی بعد از ۱۴ سال انتظار به این سازمان پرداخت شد. مدتها بود که دولت این رقم بدهی را بدهکار بود؛ دولت این رقم را پرداخت کرد تا عمدتا تامین اجتماعی این توانمندی را برای موضوع همسان‌سازی پیدا کند.  

رییس جمهوری افزود: تلاش کردیم که تامین اجتماعی این توانمندی را برای همسان سازی حقوق بازنشستگان پیدا کند و سازمان برنامه و بودجه هم برای بقیه بازنشستگان این روند را انجام خواهد داد تا از مهرماه به بعد به بازنشستگان که در این شرایط سخت تحت فشار قرار گرفتند کمک شود.

روحانی با اشاره به  شرایط بازار و گرانی‌ها گفت: این شرایط مردم را تحت فشار قرار داده که چاره‌اندیشی شود البته از یک طرف بانک مرکزی تلاش می‌کند که قیمت ارز را به سمت قیمت تعادلی هدایت کند که در این زمینه صادرکنندگان عزیز باید با همه توان خود به کمک بیایند و طبق مقررات، مقدار ارزی که بدست آوردند را به سامانه نیما عرضه کنند که این کار شروع شده و ادامه پیدا می‌کند.

رییس جمهوری گفت: همچنین باید بتوانیم کاری کنیم از ارزی که امروز در کشورهای دیگر به عنوان ذخیره داریم، استفاده کنیم و در این زمینه هم اقدامات خوبی انجام گرفته و حداقل با ۳ کشور در این روزهای اخیر اقدامات خوبی انجام دادند و امیدواریم که ارز مورد نیاز بانک مرکزی در اختیار قرار گیرد و مردم شاهد یک قیمت متعادل در روزها و هفته‌های آینده باشند.
روحانی گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت هم باید یک اقدام مهمی از نظر قیمت اجناس انجام دهد؛ در جلسه قبلی ستاد اقتصادی به وزارت صمت گفتم و امروز هم تاکید کردم؛ وزارت صمت، وزارت بازرگانی که الان فعلا با صمت یکی است و امیدواریم مجلس بتواند اقدام قانونی خود را انجام دهد.

رییس جمهوری بیان کرد: البته مجلس دو وزارتخانه را تصویب کرده، یعنی وزارت بازرگانی را از وزارت صنعت جدا کرده است؛ مجلس دهم این کار را در اواخر دوره خود انجام داده است و این به شورای نگهبان رفته و تصویب کرده است؛ یکی دو تا ابهام بوده که مجلس باید ابهام را رفع کند.

وی افزود: از نظر دولت اینکه دو وزیر باید معرفی شود قانون است؛ مجلس شورای اسلامی تصویب و شورای نگهبان هم تایید کرده است؛ حالا یک جمله است که می‌خواهند این جمله را حذف یا اصلاح کنند، دیگر این مساله داخلی بین شورای نگهبان و مجلس شورای اسلامی است.

رییس جمهوری گفت: هر زمانی که مجلس شورای اسلامی این ایراد شورای نگهبان را رفع و این قانون را به ما ابلاغ کند، دو وزیر را به مجلس شورای اسلامی معرفی می‌کنیم. که کار بسیار مهمی است و باید انجام بگیرد.

روحانی خاطر نشان کرد: واقعا یک وزارتخانه قادر نیست که هم صنعت، هم معدن و هم بازرگانی را آن هم در شرایط تحریم و در این شرایط سختی که قرار داریم، بتواند اداره کند؛ البته ما از سال‌ها پیش متوجه این مساله بودیم و پایان دولت یازدهم لایحه دوفوریتی در این زمینه به مجلس دادیم و الان بیش از ۳ سال است که منتظر این مصوبه از سوی مجلس شورای اسلامی هستیم.

رییس جمهوری افزود: پس وزارتخانه‌های مربوطه در این زمینه حتی وزارت جهاد کشاورزی، وزارت اقتصاد و دارائی که مساله گمرکات در اختیارآنها است؛ کالا را باید از لحظه اول تا لحظه پایانی دنبال کنیم؛ یعنی کالا وقتی که از انبار حرکت می‌کند و به سمت گمرک حمل می‌شود از وقتی که از گمرک خارج می‌شود و به یک کشور صادر می‌شود؛ زمانی که فروخته می‌شود و این پول در اختیار صادرکننده قرار می‌گیرد و تا زمانی که این پول باید بیاید و در سامانه نیما به خریدار عرضه شود، باید لحظه‌ای دنبال شود.

روحانی گفت: باید هر زمانی از وزارت صمت سوال کردیم که این کالا کجاست؟ باید آنلاین و به لحظه بگوید این کجاست؛ بگوید این کالا بین تهران و بندرعباس الان روی کامیون است؛ این کالا امروز روی کشتی رفت ویا این کالا امروز وارد کشور مقصد و هدف شد؛ این کالا فروش رفت؛ ارز آن این مقدار بوده و  این روز وارد سامانه نیما می‌شود.

رییس جمهوری تاکید کرد: باید هم گمرک، هم وزارت صمت، هم جهاد کشاورزی و هم سایر وزارتخانه‌های ما لحظه‌ای اعلام کنند و باید به روز و به لحظه باشیم و نسبت به واردکننده هم همین طور است.

روحانی گفت: بانک مرکزی از لحظه‌ای که ارز در اختیار افراد قرار می‌دهد باید دنبال کند که این ارز کجا رفته، در چه کشوری مصرف شده، چه جنسی خریداری شده، این جنس کجاست، در مسیر راه است، چه وقت وارد گمرک شده است؛ اگر تمام دستگاه‌های اجرایی کشور نظارت دقیق بر صادرات و واردات انجام دهند، قیمت ارز و اجناس هم متعادل خواهد بود.

رییس جمهوری تاکید کرد: البته نسبت به قیمت اجناس باید توجه کنیم شرکت‌هایی که دولتی هستند و متعلق به دولت هستند، حق ندارند به بهانه‌های مختلف جنس را اضافه کنند و جنس را گران‌تر بفروشند.

روحانی گفت: اگر قیمت کالایی نسبت به سال گذشته ۱۰ یا ۱۵ درصد تا ۲۰ درصد اضافه شده که قابل قبول است، اما اینکه اگر کالایی سال قبل یک قیمتی داشته و الان دو برابر تا سه برابر آن قیمت است به هیچ عنوان قابل قبول نیست؛ اینکه این کالا بورسی یا غیربورسی است، در بورس یک قیمت و در بازار عرضه می‌شود که تمام قیمت اجناس را در اختیار ستاد تنظیم بازار قرار دادیم و باید تمام قیمت‌ها را بر مبنای قیمتی که این ستاد تنظیم، ابلاغ و اعلام می‌کند، کنترل کند و همه موظف به اجرا هستند.

رییس جمهوری اظهار داشت: نباید اجازه دهیم که مردم روی کاغذبازی، بوروکراسی و قوانین و مقررات گذشت، در این شرایط حساس تحت فشار قرار بگیرند و از یک طرف کرونا و مشکل کرونا بر مردم است که تمام کادر درمانی در تلاش خستگی‌ناپذیر برای درمان بیماران ما هستند و می‌دانیم که این مشکل به این زودی‌ها حل نمی‌شود.

روحانی با اشاره به گزارش آماری درباره کرونا که روز شنبه اعلام کرده بود تاکید کرد: آنچه ما عبور کردیم با آنچه که باقی مانده، راهِ باقی مانده ما بیشتر از آن چه است که از قبل تا امروز عبور کردیم و در این پنج ماه از برخی از مشکلات عبور کردیم، یک عده مبتلا شدند، یک عده‌ای به بیمارستان رفتند، یک عده‌ هم از بیمارستان مرخص شدند، همچنین یک عده بدون اینکه بفهمند دوره کرونایی را سپری کردند و تمام کردند و اکنون سالم هستند؛ همه این کارها انجام گرفته که یک مقدار زیادی هم پیش رو باقی مانده است.

روحانی خاطرنشان کرد: افرادی که تا امروز در بیمارستان بستری شدند، پیش بینی‌های دقیق علمی این است در ماه‌های آینده بستری ما در مجموع تا پایان سال بیشتر از آن مقداری است که در این چهار یا پنج ماه بستری شدند اینها کارهای تحقیقاتی دقیق روی آن انجام گرفته و حالا کسی همین‌طور شعار بدهد و چیزی بگوید، این برای ما روشن است.

رییس جمهوری گفت: در شرایطی قرار داریم که باید در این شرایط باید از لحاظ بیمارستان، تخت، پزشک، پرستار آماده باشیم و بدانیم بار روی دوش ما در آینده هنوز هم پیش‌بینی می‌شود سنگین‌تر باشد البته دعای ما این است که این بار سبک‌تر شود و سریع‌تر بتوانیم از این ویروس خلاص شویم.

وی گفت: 

وزیر بهداشت و درمان به من اطلاع دادند که یکی از داروها می‌تواند کمک کند، البته ما در مساله کرونا یک داروی قطعی نداریم، که بگوییم این دارو شفابخش است و کار را تمام می‌کند اما بعضی از داروها می‌تواند کمک کند و یکی از داروها را گفتند که در هفته آینده به داروهایی که تاکنون در اختیار ما بوده است، ملحق می‌شود و این می‌تواند کمک کند بنابراین همه باید تلاش کنیم.

برچسب ها: 
نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان