روحانی: مشکلات منطقه باید از طریق مذاکره میان همسایگان حل شود | اسپادانا خبر
 
 
شنبه، 1 ارديبهشت 1403 - 12:01

روحانی: مشکلات منطقه باید از طریق مذاکره میان همسایگان حل شود

شماره: 8137
Aa Aa

رئیس جمهوری ایران می گوید جمهوری اسلامی مایل به افزایش تنش‌ها در منطقه و با دیگر کشورها نبوده و هرگز آغازکننده جنگ و تنش نخواهد بود.

در دیدار با نخست وزیر عراق مطرح شد؛
روحانی: مشکلات منطقه باید از طریق مذاکره میان همسایگان حل شود

به گزارش اسپادانا خبر، حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران در نشست با هیات عراقی و نخست وزیر عراق با اشاره به ضرورت تلاش مسئولان دو کشور برای تسریع در اجرای توافقات ایران و عراق، اهتمام و جدیت طرفین در این مسیر را برای دو ملت مایه خوشحالی دانست و گفت: امروز روابط دوستانه تهران و بغداد در سطحی است که حضور نمایندگان ایرانی و عراقی در عرصه‌های مختلف بین‌المللی این اطمینان را به وجود می‌آورد که از منافع متقابل دو کشور به خوبی دفاع می‌شود.

رئیس جمهور توسعه روابط و همکاری‌های ایران و عراق را در شرایط فعلی حائز اهمیت بیشتر عنوان کرد و افزود: در شرایطی که هنوز در منطقه ثبات و امنیت لازم و پایدار به وجود نیامده، توسعه همکاری‌ها و روابط همه جانبه تهران – بغداد مطمئناً در گسترش و افزایش امنیت و ثبات منطقه تأثیرگذار خواهد بود.

روحانی با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران مایل به افزایش تنش‌ها در منطقه و با دیگر کشورها نبوده و هرگز آغازکننده جنگ و تنش نخواهد بود، گفت: ایران در طول تاریخ اصلی ترین حافظ امنیت و آزادی کشتیرانی در خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان بوده و خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه ثبات و امنیت منطقه همیشه برای ایران حائز اهمیت بوده است، گفت: ایران و عراق می‌توانند به عنوان دو کشور دوست و همسایه همکاری‌های خود را در راستای توسعه ثبات و امنیت منطقه گسترش دهند.

رئیس جمهور با اشاره به توافقات ایران و عراق در زمینه لایروبی اروندرود گفت: تسریع در اجرای این توافق به نفع دو ملت و ساکنان شهرهای حاشیه‌ای این رود در ایران و عراق است.

روحانی افزایش تلاش‌های مسئولان دو کشور در زمینه گسترش روابط فیمابین و اجرای توافقات دو جانبه در بخش‌های مختلف از جمله راه‌اندازی راه‌آهن شلمچه به بصره، ایجاد شهرک‌های صنعتی مشترک مرزی، گسترش همکاری‌های در بخش انرژی بویژه نفت و برق، توسعه سرمایه‌گذاری‌های مشترک و حمایت از همکاری‌های مشترک کارآفرینان و سرمایه‌گذاران دو کشور، همکاری در زمینه استاندارد برای تبادل کالاها و برنامه‌ریزی در زمینه همکاری‌های چندجانبه اقتصادی ایران و عراق با دیگر کشورها را ضروری خواند.

وی گفت: توسعه همکاری‌های بانکی ایران و عراق در گسترش مناسبات تجاری و اقتصادی دو کشور، حائز اهمیت است.

روحانی با اشاره به اجرایی شدن توافق دو دولت در زمینه تسهیل در صدور روادید و توسعه روابط دو ملت، گفت: از دولت عراق بخاطر در نظر گرفتن تسهیلات خاص برای رفت و آمد زائران حسینی در ایام اربعین تقدیر می‌کنم و مطمئناً با این تصمیم، امسال زیارت اربعین تبدیل به حضور حماسی ملت‌های علاقمند به اهل بیت(ع) بویژه ایران و عراق خواهد شد.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه امنیت مرزهای مشترک ایران و عراق بسیار حائز اهمیت است، گفت: مبارزه جدی با قاچاق مواد مخدر از نگرانی‌ها و دغدغه‌های اصلی جمهوری اسلامی ایران است و باید در این زمینه همکاری‌های مشترکی بین دو کشور برنامه‌ریزی شود.

روحانی همچنین تأکید کرد: معتقدیم مشکلات منطقه باید از طریق گفتگو و مذاکره و همکاری میان همسایگان و کشورهای منطقه حل و فصل شود.

 

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان