روحانی می گوید در ایران یک معجزه تاریخی اتفاق افتاده است | اسپادانا خبر
 
 
شنبه، 1 ارديبهشت 1403 - 7:30

روحانی می گوید در ایران یک معجزه تاریخی اتفاق افتاده است

شماره: 11085
Aa Aa

رئیس جمهور ایران گفته هیچ کشوری فکر نمی‌کرد در چنین تحریم شدید سه ساله‌ای مردم ایران بتوانند مقاومت کنند و خم به ابرو نیاورند.

در جلسه هیات دولت ایران مطرح شد؛
روحانی می گوید در ایران یک معجزه تاریخی اتفاق افتاده است

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران در جلسه هیات دولت اظهار داشت:

از همه گویندگان مذهبی، وعاظ و مداحان و سخنرانان پرشور که با ابتکارات جدید مداحی خود را گاهی به کوچه‌ها و خیابان‌ها آوردند، تشکر می‌کنم. بسیار عزاداری خوب و باشکوهی و با رعایت همه اصول مذهبی و اخلاقی و دینی انجام شد و بهانه ای به دشمنان داده نشد.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از ایرنا، روحانی خاطرنشان کرد: از ۱۵ شهریور می‌خواهیم بگوییم فاصله ای بین جان و یادگیری و آموزش وجود ندارد. هم می‌شود درس خواند و هم می‌شود مراتب تحصیلی را ادامه داد و هم جوانان می‌توانند به آینده خود امیدوار باشند. درس خواندن در همه مقاطع برای ما مهم است انشاءالله با نظر گرفتن تمام پروتکل های بهداشتی که از ستاد کرونا اعلام شد، این کار به خوبی انجام می شود. باید نوجوانان و جوانان ما در سلامت باشند و تحصیل خود را انجام دهند. امسال آموزش به طور طبیعی آموزش مرکب خواهد بود یعنی ترکیب شده از آموزش حضوری و غیر حضوری آنجایی که آموزش و پرورش با رعایت پروتکل های بهداشتی می‌تواند کلاس خود را تشکیل دهد فاصله‌ها هست و معلمان سر کلاس می‌روند. اولویت اول ما آموزش حضوری است و همه پروتکل های بهداشتی باید رعایت شود.باید همه دست به دست هم بدهیم و تصمیم و ابلاغ ما هم این است که هیچ کودک ایرانی از تحصیل محروم نماند. همه باید بتوانند از آموزش بهره مند شوند. البته علاوه بر آموزش حضوری، صدا و سیما هم با آموزش و پرورش همکاری می‌کند که این کار ‌با کمک صدا و سیما انجام شود و امسال باید تلاش بیشتری در این زمینه صورت بگیرد.

رییس دولت تدبیر و امید با اشاره به فشار اقتصادی و سیاسی آمریکایی‌ها از اوائل سال ۹۷ گفت: هدف آمریکایی‌ها این بود که دولت و مردم را در برابر خواسته‌های نامشروع و غلط خود تسلیم کنند اما برای آنها آشکار شد که این کار امکان پذیر نیست البته بار سنگینی از لحاظ اقتصادی به دوش مسئولان اقتصادی و معیشت مردم افتاد. البته مردم تحمل کردند و دولت و همه مقامات مسئول کشور اعم از قوای دیگر و سایر ارکان کشور همه این بار را تحمل کردند و واقعاً یک معجزه تاریخی اتفاق افتاد زیرا هیچ کشوری فکر نمی‌کرد در چنین تحریم شدید سه ساله‌ای که اکنون دو سال و نیم آن گذشته، مردم بتوانند مقاومت و خم به ابرو نیاورند. استقلال، آزادی، پایبندی به اصول وحقوق مردم در برابر همه آن مواردی که آنها فکر می‌کنند ما در برابرش تسلیم می شویم، ترجیح دارد. یکی از مواد برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ این است که از اواخر مهرماه سال جاری، ایران از تحریم تسلیحاتی به طور کامل خارج می‌شود یعنی می‌تواند هر تسلیحاتی را بخرد یا بفروشد و این برای آمریکایی‌ها خیلی سنگین بود و در تلاش بودند با یک طرح تبلیغاتی و پیشنهاد قطعنامه جلوی این بند را بگیرند. همه مردم مطلع هستند که ۱۳ عضو شورای امنیت در برابر آمریکا ایستادند و این در تاریخ کم نظیر است یا سراغ نداریم. یعنی آمریکا قطعنامه ای را  در شورای امنیت پیشنهاد بدهد و فقط یک رای داشته باشد و در تاریخ سیاسی و در تاریخ سازمان ملل یک شکست مفتضحانه بر آمریکایی‌ها بود. اینها فکر کردند می‌توانند از این طریق کسب آبرو کنند و عنوان کردند که می‌توانند از ساز و کار درون برجام استفاده کند که یکی از حرف‌های خنده‌دار تاریخ است. من فکر نمی‌کنم هر کسی که الفبای حقوق و الفبای سیاست را بلد باشد الفبای تعامل را قبول داشته باشد این را نفهمد که اگر کسی از یک قراردادی به طور کامل خارج شد و کنار رفت بعد از دو، سه سال نمی‌تواند برگردد و بگوید که می‌خواهم از این امتیاز استفاده کنم. این را همه می‌فهمند و هر کودکی هم می‌فهمد اما در عین حال آمریکا برای اینکه کسب وجهه کرده و برای انتخاباتش سر و صدا کند این حرف ناپسند و ناروا را اعلام کرد که ما می‌خواهیم به شورای امنیت برویم و تحریم‌ها را برگردانیم.

روحانی گفت: قطعاً آمریکا جز تبلیغات و سر صدا و اینکه بگوید چندم شهریور تحریم‌ها را برمی‌گردانیم، توفیقی به دست نخواهد آورد از این حرف‌های بی‌محتوا و بی‌اساسی است که آمریکا به طور کلی خودش این حق را از خودش سلب کرده برای اینکه ۲ سال و نیم گذشته به طور کامل از این توافق خارج شده است.مردم در این زمینه هم مطمئن باشند که دولت از همه توان و قدرت خودش استفاده خواهد کرد. به‌ویژه وزارت امور خارجه، همه مقامات وزارت خارجه، سفرای ما از امکانات خودشان استفاده می‌کنند و آمریکا در این مرحله هم موفقیتی به دست نخواهد آورد.آمریکا به‌دنبال این بود که ما را از لحاظ اقتصادی شکست بدهد و کاری کند که ما را در برابر حرف‌های ناروایش تسلیم کند. امروز بحمدالله می‌بینیم که از آغاز امسال علیرغم کرونا، مشکلات و علیرغم اینکه تقریبا دو ماه روابط ما با خارج، ارتباطات اقتصادی، حمل و نقل، صادرات و واردات کالا با مشکلات زیادی توام بوده، بانک مرکزی تا امروز ۱۴.۵ میلیارد دلار هم برای کالاهای اساسی و هم برای کالاهای ضروری پرداخت کرده و معنای آن این است که ما در روند و روال خوبی قرار داریم.  

وی اظهار داشت: حتما دولت، کشور و نظام ما در برابر این فشارها سر خم نخواهد کرد. انشاءالله تلاش می‌کنیم در زمینه اشتغال و معیشت مردم ما شرایط مناسب‌تری را در ماه‌های پیش رو داشته باشیم. قوای دیگر هم بدانند دولت در یازده ماه پایانی کارش است، دولت اشتغالش و فشار کاری‌اش بیشتر از همیشه است همه وزرا دنبال این هستند که طرح‌های نیمه تمام و ناقص را تکمیل کنند امیدوارم همه کمک کنند در کنار هم بتوانیم کشوری آباد و سرافزار داشته باشیم، انشاءالله همه دشمنان را در سراسر جهان ناامید کنیم.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان