روحانی: همیشه حامیان مظلومین عالم خواهیم بود | اسپادانا خبر
 
 
سه شنبه، 29 اسفند 1402 - 5:56

روحانی: همیشه حامیان مظلومین عالم خواهیم بود

شماره: 10014
Aa Aa

رئیس جمهور ایران گفته مسیر مبارزه با کرونا طولانی تر از آن است که در ذهن مردم است؛ سال سختی داریم اما آنچه در برخی از فضاها گفته می‌شود نادرست است.

مردم هیچ نگرانی بابت کالاهای اساسی نداشته باشند؛
روحانی: همیشه حامیان مظلومین عالم خواهیم بود

حسن روحانی در جلسه هیات دولت با اشاره به در پیش بودن روز قدس اظهارداشت: روز قدس امسال با شرایط خود در مناطقی که به اصطلاح مناطق سفید نام گرفتند که نماز جمعه است و مردم به نماز جمعه خواهند رفت و آنجا ندای خود و ندای مظلومیت مردم فلسطین را به گوش جهانیان می رسانند.  

رییس جمهوری گفت: آنهایی هم که در مناطق غیرسفید هستند باز هم از طریق فضای مجازی یا فضای حقیقی در چارچوبی که امکان پذیر است ما آن هدف اصلی را در هیچ شرایطی از یاد نمی بریم.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از ایرنا، روحانی با اشاره به سخن امیرالمومنین که همیشه با ستمگران در ستیزیم و همیشه حامیان مظلومین عالم خواهیم بود افزود: یکی از ستون‌های اساسی انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی ایران همین است که در برابر ستمگران بایستیم و به حمایت مظلومان به پا خیزیم.  

وی یادآور شد: مردم فلسطین بیش از ۷۰ سال است که از خانه و کاشانه خود آواره شدند. خانه‌های آنها غصب شده است. هر روز بر آنها توسط ستمگران ستم روا داشته می شود و همیشه قدرت‌های استکباری جهانی به ویژه در راس آن آمریکا حامی ظالمین، صهیونیست‌ها، نژادپرستی، آپارتاید بودند و برعلیه مظلومین تلاش کردند اما این باور ما است که حق در برابر باطل  پیروز خواهد شد.

رییس جمهوری با بیان این که  فشارهای زیادی بر مردم فلسطین وارد می شود و هر روز توطئه جدیدی توسط آمریکا علیه مسلمانان و مردم فلسطین  طراحی می شود، گفت: اما در عین حال اراده پولادین مردم فلسطین و ایستادگی و مقاومت آنها ادامه خواهد یافت و این راه دیر یا زود به پیروزی نهایی خواهد رسید و ما هم این روز بسیار مهم را گرامی می داریم.

وی تاکید کرد:  قدس فراموش نخواهد شد. قدس در اشتغال ستمگران باقی نخواهد ماند. سرزمین فلسطین روزی آزاد خواهد شد. ما به هیچ عنوان این ظلم و ستم و تجاوز را نمی پذیریم و بر نمی تابیم. امروز هم این ندا وجود دارد به آن شکلی که امکان پذیر است. این روز بسیار مهم قدس را گرامی خواهیم داشت.

روحانی با بیان این که در مبارزه با کرونا پیشرفت‌های بسیار خوبی داشته ایم گفت: این مدت برای کادر درمانی و خانواده‌هایی که عزیزان آن‌ها در بیمارستان بوده اند سه ماه و چند روز نفس‌گیر بود  و باید به افرادی که عزیزان خود را در این دوران سخت از دست دادند و مظلومانه نتوانستند برای آن‌ها مجلس ترحیمی برگزار کنند، تسلیت بگوییم. در غم آن‌ها ما سهیم و شریک هستیم.  

رییس جمهوری افزود: در این سه ماه قدم به قدم در حال پیشرفت بودیم و هیج‌جا عقب نشینی نداشتیم و در جمع در مسیر مقابله با این ویروس خطرناک پیشرفت خوبی داشتیم و تقریبا به مرز مهار بیماری رسیدیم.

وی از کمک و یاری مردم قدردانی کرد و گفت: البته امروز باید وضع بهتری داشته باشیم اگر در چند استانی که شرایط آنها این روزها شرایط نامناسب است، احتیاط لازم انجام و دستور العمل‌ها دقیق تر انجام می‌شد شاید اکنون این مشکلات را هم نداشتیم.

روحانی تصریح کرد: ما از ابتدا راهی را که انتخاب کردیم قرنطینه آمرانه نبود، بلکه راه ما سیاستی مشارکتی و داوطلبانه بود؛ از مردم درخواست و کمک خواستیم تا به صحنه بیایند و انصافا هم مردم به خوبی کمک و همکاری کردند و درخواست پزشکان و کادر درمانی و متخصصان و مسئولان را پاسخ مثبت دادند و باید همین راه باید ادامه دهیم.

رییس جمهوری تاکید کرد:  تا پایان راه مبارزه با کرونا هنوز مسیر زیادی داریم و نباید غافل شده و به موفقیت‌ها دل‌خوش شویم و احتیاطات را نباید از دست بدهیم و همه یکدیگر را یاری و کمک کنیم تا ان‌شاءالله با کمترین تلفات و خسارت‌ها به پایان راهی که مورد نظر ما است برسیم

روحانی افزود: البته مسیر مبارزه با کرونا کمی طولانی تر از آن است که در ذهن مردم در روزهای اول بیماری بود و امروز هم باشد؛ روزهای اول بیماری (آخر بهمن) مردم فکر می کردند باید اقداماتی انجام شود و در ماه اسفند هم تمام میشود و بعد از آن فکر میکردند اقداماتی انجام شود که در نیمه فروردین ماه بیماری تمام می شود؛ در حالی که از ابتدا مشخص بود این راه کوتاه نیست، بلکه مسیر بلندی است و همت بلند و یاری یکدیگر می‌خواهد و مراعات همه دستورالعمل‌ها لازم است و با هماهنگی و همراهی ما این راه سخت را راحت و با خسارت کمتر طی می‌کنیم.
رییس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود گفت: دولت حمایت‌های خود را از مردم عزیز که در این مدت مشکلات فراوان داشتند ادامه خواهد داد؛ برای آموزش فرزندان شما تلاش‌های خود را انجام می دهد. کمک‌هایی که باید به مردم شود حتی به صورت مجانی در اختیار مردم گذاشته می‌شود و جاهایی که دولت باید به مردم کمک کند، در حد توان کمک خواهد کرد.
 روحانی اضافه کرد: ما همین دو سه روزه آنچه که تصمیم گرفته بودیم برای کمک به شرکت‌های حمل و نقل و شرکت‌های هوایی دستورات لازم داده شد و مقدار کمک‌ها مشخص شده است. حتی برای رانندگان درون شهری و برون شهری و بسیاری از بنگاه‌ها آنچه لازم بوده مد نظر قرار داده شده است.
 وی در عین حال گفت: همه این تصمیمات باید تا پایان خرداد به خوبی اجرایی و عملیاتی شود و فرصت ما برای اجرا حداکثر در ماه خرداد است و ان‌شاءلله همه مواردی که مصوب شده باید در این مدت اجرایی و عملیاتی شود.

روحانی گفت: می‌خواهم به مردم بزرگوار قول بدهم آنچه در فضای مجازی بعضی‌ها شایع می‌کنند و ایجاد تردید می‌کنند، مردم هیچ نگرانی برای کالاهای اساسی نباید داشته باشد. ما ارز لازم برای تامین کالاهای اساسی در اختیار داریم و خریدهای لازم برای کالاهای اساسی انجام شده و انجام خواهد شد. مشکلی در این زمینه نخواهیم داشت.

 رییس دولت تدبیر و امید اضافه کرد: هم وضعیت کشاورزی ما امسال مناسب بوده و خواهد بود. در حال قدم اول گندم به اندازه یک نیازمان کشاورزان عزیز تولید کردند دولت آنها را خریداری می‌کند که مردم هیچ نگرانی برای کالاهای اساسی نباید داشته باشد.

وی با بیان اینکه شرایط صادرات غیرنفتی ما امسال مطلوب است، گفت:  البته یکی دو ماه اخیر به خاطر اینکه مرزهای ما با همسایگان به خاطر کرونا دچار مشکل بود، این مرزها همه گشایش می‌یابد و یکی بعد از دیگری مرزها باز می‌شود. صادرات غیرنفتی افزایش پیدا خواهد کرد و ارز به بخش نیما سرازیر خواهد داشت.

روحانی خاطرنشان کرد: هم دیروز در جلسه اقتصادی و هم امروز به رئیس بانک مرکزی تاکید کردم باید شرایط ارزی به شرایط تعادل برگردد.

رییس جمهوری یادآورشد: در زمینه بودجه ما هفته گذشته مصوبات بسیار خوبی در شورای هماهنگی سه قوه تصویب کردیم خدمت رهبری فرستادیم و ایشان هم تایید کردند و مشکلی برای اجرای بودجه امسال تا پایان سال نخواهیم داشت وهمه پیش بینی ها را کردیم.

وی اضافه کرد: به زودی مردم شاهد انتشار اوراق خزانه خواهند بود و در بازار سرمایه مردم مشاهده خواهند کرد که این اوراق، اوراق بدون ریسکی برای مردم خواهد بود و تحرکی هم در بازار به وجود خواهد آورد.

 روحانی گفت: تصمیماتی که برای رفاه مردم در بخش سهام عدالت گرفتیم، قدم به قدم اجرا می‌شود و امیدوارم ۳۰ درصد سهام عدالت که برای فروش آزاد شده است، مردم بتوانند در همین ماه خرداد با مراجعه به شعب بانک‌ها بتوانند سهام خود را عرضه کنند.

رییس جمهوری افزود: بانک‌ها با فعالیت خود در بورس اوراق مردم را به فروش برسانند و پولش را به مردم برگردانند. خودشان هم حق ندارند سهام را خریداری کنند بانک‌ها کمک کنند وحق العمل کاری انجام دهند و ولی حق این که سهام را بخرند، ندارند.

رییس دولت تدبیر و امید گفت: این برای مردمی که در شرایط سخت زندگی هستند، گشایش و روزنه‌ای خواهد بود و در این زمینه هم هم شورای عالی بورس هم وزیر اقتصاد همه تلاش خود را انجام خواهد داد که مردم در شرایط بهتری در سال جاری باشند.

 روحانی اضافه کرد: سال سختی داریم اما در عین حال آنچه گفته می‌شود در برخی از فضاها نادرست است و با همکاری و کمک همدیگر از این فضا عبور می‌کنیم.

وی ادامه داد: آنهایی که در سال‌های اخیر علیه ما توطئه چیدند و این همه به ملت فشار آوردند امروز گرفتارترین حکومت در دنیا هستند. کاخ نشینان کاخ سفید بدترین شرایط سیاسی و بدترین شرایط برای اداره کشور و بیشترین اختلافات داخلی را دارند. بدترین اداره را برای مبارزه با ویروس کرونا به دنیا عرضه کردند و در رقابت مبارزه با کرونا نشان دادند که چقدر ناتوان هستند.  

روحانی یادآور شد: در خبری می خواندم که کشوری از آمریکا تقاضا کرده بود که آنها در خصوص مبارزه با ویروس کرونا کمک کند. آمریکایی‌ها با چه کلمات و الفاظی گفتند ما صد تا ونتیلاتور داریم و میدهیم به فلان کشور و پول آن را هم از فلان جا می‌خواهیم تامین کنیم. صدتا ونتیلاتور!؟ این تولید شرکت ما در سه روز است. یعنی یک شرکت دانش‌بنیان ما در ایران در ظرف ۳ روز صدتا ونتیلاتور تولید می کند.  

رییس جمهور گفت:همه این سروصدایی که در دنیا دارند و خود را ابرقدرت می دانند، چیزی نیستند و شرکت‌های ما و بخش‌های اقتصادی ما حرکت خوبی را هم برای مقابله با ویروس کرونا و هم برای شرایط اقتصادی کشور شروع کردند وبه خوبی با کمک همدیگر از این راه سختی که پیش رو داریم عبور خواهیم کرد.

روحانی در ادامه به شرایط کشورهای عراق و افغانستان اشاره کرد و گفت: باید خوشحال باشیم از شرایطی که برای دو همسایه ما  این روزها پیش آمده است. هم مردم عراق مردمی بودند که به خاطر شرایط دولت و تشکیل دولت جدید در سختی و مشکلات بودند. توافقی در عراق بین گروه‌های شیعه، شیعه و سنی، کرد و عرب صورت گرفت که با این توافق دولتی سرکار آمد که این قدم خوبی برای ثبات عراق و نشاط اقتصادی این کشور در این روزهای سخت خواهد بود و ما هم به عنوان برادر و دوست و همسایه همیشه در کنار عراق بودیم و باز هم خواهیم بود.

وی افزود: در مرز شرقی ما هم اختلافاتی که در افغانستان بود به یک تفاهم و توافقی منجر شد که امیدواریم موجب استقرار ثبات و امنیت در این کشور شود. ما بیشترین حساسیت را نسبت به سرنوشت مردم افغانستان داریم به دلیل این که سهم بزرگی در طول این ۴۲ سال در کمک به مردم این کشور و در جهاد مجاهدین آنها در دوران جهادشان داشتیم و امروز هم به عنوان برادر در کنار آنها هستیم و حتی مهاجران افغان را در طول این مدت پذیرایی کردیم و باز هم پذیرایی می‌کنیم.

رییس جمهوری یادآور شد: در این که هم در شرق و غرب شاهد یک نوع ثباتی به برکت ماه مبارک رمضان در این ایام هستیم بسیار خرسند و خوشحالیم.

وی در ادامه به پایان مجلس دوره دهم اشاره کرد و گفت: امروز مراسم اختتامیه دهمین دوره مجلس شورای اسلامی است. چهارسال با این مجلس کار کردیم. در روزهایی کاملا در کنار هم بودیم و همدیگر را یاری و کمک کردیم که البته میتوانستیم بیش از این همدیگر را کمک کنیم. به هر حال زمانی که اعضای دولت را به مجلس معرفی کردیم در زمان مقرر توانستیم رای اعتماد نمایندگان را جلب کنیم و دولت بتواند فعالیت خود را انجام دهد.  

روحانی با بیان این که مجلس نقش بسیار مهمی دارد و برای مردم بسیار حایز اهمیت است گفت: اولا جزو افتخارات جمهوری اسلامی است که از روز اول تاکنون هیچ وقت دوره فطرت نداشتیم، تاریخ از مشروطه به این طرف همیشه دوران های فطرتی داشتیم که مجلسی می‌آمد منحل می‌شد و بعد از یکسال یا دوسال مجلسی نداشتیم. دولت در آن دوره لوایح قانونی برای خود تصویب می‌کرد دومرتبه مجلس بعدی سرکار می‌آمد.  

رییس جمهوری افزود: این که ما از اسفند سال ۱۳۵۸ که انتخابات مجلس شورای اسلامی را در اولین دوره داشتیم و در خرداد ۱۳۵۹ که روز افتتاح اولین مجلس شورای اسلامی بود همین طور ۴ سال به ۴ سال پشت سر هم این ۱۰ دوره یعنی از سال ۱۳۵۹ الان هم ۱۳۹۹ درست در این ۴۰ سال ۱۰ مجلس آمدند و رفتند.

وی با بیان این که شرایط مجلس در دوره‌های مختلف فرق می کرد گفت: از مجلس دهم به خاطر حمایت‌هایی که از دولت کردند و همکاری‌ها و تفاهم‌هایی که داشتیم باید تشکر کنم البته می توانستیم تفاهم بیشتری داشته باشیم و این امیدواری را برای مجلس بعدی می‌گذارم. 

روحانی افزود: اگر در مجلس دهم ما بیش از حدی که شاهد بودیم می‌توانستیم باهم نزدیکتر باشیم و تفاهم بیشتر داشته باشیم، سریعتر کارها را پیش ببریم و به هر حال چیزی که برای کشور لازم می دانستیم لایحه دو فوریت میدادیم. البته یک دوفوریت ما تا آخر این مجلس ماند. از اول دولت ۳ سال این دوفوریت ماند و به جایی هم نرسید که می‌توانستیم اینها را با هماهنگی نزدیکتر انجام بدهیم. به هر حال ما تسلیم قانون اساسی هستیم.  

رییس جمهوری ادامه داد: کاملا در برابر اختیاراتی که مجلس شورای اسلامی طبق قانون اساسی دارد ما نیز کاملا مجری قانون اساسی خواهیم بود. قبلا هم بودیم و باز هم خواهیم بود. اما همه چه دولت و چه مجلس باید در اجرای قانون اساسی دقیق باشیم و با دقت آن را عمل کنیم.

روحانی تاکید کرد: آرزوی ما این است که روابط دولت با مجلس آینده که از هفته بعد یعنی از هفتم خرداد شروع می شود روابط نزدیکتری باشد که این به نفع مردم است که موجب خوشحالی آنها می شود. امسال که سال سختی است هم تحریم و هم کرونا است مردم دلشان میخواهد که همه آنهایی که منتخب‌شان  هستند مشکلاتشان را حل کنند.

وی گفت: دولت منتخب مردم است یعنی دولت غیر منتخب نداریم دولت ما منتخب مردم است، مجلس شورای اسلامی هم منتخب مردم است پس منبع مشروعیت ما یکجاست و آن آرای مردم است. همه ما چه دولت و چه مجلس وکیل مردم هستیم و همه اختیارات و قدرت برای مردم است.  این مردم هستند که برای یک دوره محدودی قدرتی را در اختیار افراد میگذارند و از آنها می خواهند که در چارچوب قانون اساسی و چارچوب تعهد و قولی که آنها نسبت به مردم دادند و  قسمی که یاد می کنند، ادا کنند.

رییس جمهوری افزود: بنابراین در اینجا هیچ تفاوتی بین دولت و مجلس نیست و ما همه به عنوان خادمان و وکیل مردم هستیم و در کنار یکدیگر هستیم و در مجلس آینده که هفته آینده کار خود را شروع می کند همکاری نزدیکتری آرزو می‌کنیم.  
وی ادامه داد: این که در ذهن مردم مجلس از کدام جناح است یا این دولت از کدام جناح اینها فرعیات مساله است و مساله خیلی مهمی نیست. وقتی که نماینده در صندلی خود قرار می گیرد و احساس می کند بار مسوولیت سنگین ملی بر دوشش قرار گرفت آن بار سنگین شرایطی را که به عنوان شرایط حزبی و جناحی بوده است را می زداید و دولت هم همین طور بوده است. دولت هم وقتی بر روی این صندلی مسوولیت قرار می گیرد آن بار آنقدر سنگین است که آن مسایل را باید از یاد ببرد و فراموش کند.

روحانی با بیان این که فعالیت مجلس جدید را به فال نیک می‌گیریم گفت: ما از همین جا اعلام می کنیم که دولت در چارچوب قانون اساسی در کنار مجلس شورای اسلامی خواهد بود و معتقدیم که باید دست به دست هم دهیم و مردم این را از ما می‌خواهند.  
رییس جمهوری تاکید کرد: اگر وکیل مردم هستیم مردم هم از دولت و هم از مجلس می خواهند که در کنار یکدیگر و با همدلی و همکاری معضلات آنها را حل کنند و ان شاء الله  این چنین خواهد بود و امیدوارم در ماه‌های آینده این حرف هایی که امروز می‌زنم شاهد عمل به آن، هم از طرف دولت و هم از طرف مجلس باشیم و مردم بتوانند شاهد رشد مسوولین خود در اجرای قانون اساسی و شاهد فعالیت همه مسوولین برای حل مشکلات باشند و با کمک هم بتوانیم ایرانی سرافرازتر را شاهد باشیم.

 

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان