روسیه از «خارکیف» عقب‌نشینی کرد | اسپادانا خبر
 
 
جمعه، 10 فروردين 1403 - 18:52

روسیه از «خارکیف» عقب‌نشینی کرد

شماره: 17802
Aa Aa

اوکراین می گوید قلمرو خود در شمال شرقی این کشور را از روسیه بازپس گرفته و نیروهای روسیه را از خارکیف، دومین شهر بزرگ اوکراین، بیرون رانده است.

روسیه یک سوم نیروهای تهاجمی خود را از دست داد؛
روسیه از «خارکیف» عقب‌نشینی کرد

نیروهای دفاعی اوکراین مدعی شده‌اند که نظامیان روس از منطقه «خارکیف» عقب‌نشینی کرده‌اند.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از فارس، اوکراین مدعی شده است که با گذشت ۸۰ روز از آغاز حمله نظامی روسیه به اوکراین، پیشرفت‌های مسکو چندان چشمگیر نبوده است و از آن‌جایی که روسیه نتوانسته «کی‌یف» پایتخت اوکراین را تصرف کند و با مقاومت شدیدی در شمال این کشور روبرو شده است ارتش روسیه تلاش‌های خود را در شرق اوکراین به ویژه منطقه دونباس متمرکز کرده‌ است.

اوکراین می گوید قلمرو خود در شمال شرقی این کشور را از روسیه بازپس گرفته است و نیروهای روسیه را از خارکیف که دومین شهر بزرگ اوکراین است بیرون رانده است.

«اوله سینگوبف» فرماندار منطقه‌ای خارکیف در تلگرام نوشت که ارتش گردان ۲۲۷ اوکراین تابلویی را در مرز ایالتی مجدداً بازسازی کرده و این نشان می‌دهد که نیروهای پوتین از این منطقه خارج شدند:

«ما از همه که خطر کردند و اوکراین را از دست مهاجمان روس آزاد کردند تشکر می‌کنیم».

تصاویری در شبکه‌های اجتماعی قرار گرفته است که سربازانی را نشان می‌دهد که در اطراف یک تابلو با رنگ‌های پرچم اوکراین گرد هم آمده‌اند و این نشان می‌دهد که زمینی که در آن‌جا ایستاده‌اند را تحت کنترل خود درآورده‌اند.

زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین نیز گفته است:

«زمانی قطعاً خواهد رسید که مردم اوکراین کاملاً روسیه را وادار می‌کنند که حقیقت را به رسمیت بشناسد» و هشدار داده است که مسکو در جنگ اوکراین به «بن‌بست» رسیده است.

خبر خروج نیروهای روسیه از خارکیف در حالی منتشر شده است که وزارت اطلاعات انگلیس مدعی شده است که روسیه احتمالاً یک سوم نیروهای تهاجمی خود که به اوکراین اعزام کرده را از دست داده است.

واحد اطلاعات ارتش انگلیس اعلام کرد که روسیه احتمالاً حدود یک سوم از نیروهای زمینی خود را که در اوکراین مستقر کرده از دست داده و عملیات این کشور در منطقه دونباس هم شتاب خود را از دست داده و به طور قابل توجهی از برنامه عقب است.

وزارت دفاع انگلیس در توییتر نوشت:

علی‌رغم پیشروی‌های کوچک اولیه روسیه نتوانسته در ماه گذشته به دستاوردهای ارضی قابل توجهی دست یابد و در عین حال همچنان دچار سطوح بالایی از فرسایش است.

«میرچا جوآنا» معاون دبیرکل ناتو هم گفته است که اوکراین هم‌اکنون در جایگاه شکست روسیه و پیروزی در جنگ اوکراین قرار دارد:

«حمله ظالمانه روسیه در حال از دست دادن سرعت خود است. با حمایت چشمگیر میلیارد دلاری، حمایت نظامی و مالی و انسانی متحدان و شرکا، ما می‌دانیم که با شجاعت مردم اوکراین و ارتش و با کمک ما، اوکراین می‌تواند در این جنگ پیروز شود».

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان