سپاه پاسداران در لیست سیاه تروریستی باقی می ماند | اسپادانا خبر
 
 
چهارشنبه، 5 ارديبهشت 1403 - 3:29

سپاه پاسداران در لیست سیاه تروریستی باقی می ماند

شماره: 17906
Aa Aa

بایدن تصمیم خود را در 24 آوریل طی تماس تلفنی با نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل اعلام کرده و گفته که این تصمیم کاملاً نهایی اعلام شده است.

تصمیم جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا نهایی شد؛
سپاه پاسداران در لیست سیاه تروریستی باقی می ماند

به گفته یک مقام ارشد غربی، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا تصمیم خود را برای نگه داشتن سپاه پاسداران در لیست سیاه تروریستی نهایی کرده است.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از انتخاب، نشریه پولتیکو یا اعلام این خبر نوشته است:

یکی دیگر از افراد مطلع گفت که بایدن تصمیم خود را در 24 آوریل طی تماس تلفنی با نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل، اعلام کرد و افزود که این تصمیم کاملاً نهایی اعلام شده است.

یک مقام آمریکایی آگاه به این موضوع گفت:

موضع ایالات متحده این بوده است که تا زمانی که ایران با برداشتن گام‌های خاصی برای کاهش نگرانی‌های امنیتی فراتر از برجام موافقت نکند واشینگتن سپاه را از لیست تروریستی که خود بحثی فراتر از برجام است حذف نخواهد کرد. موضع دولت به ویژه با توجه به تهدیدات مداوم علیه [آمریکایی ها] تغییر نخواهد کرد.

  •  

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در نشست خبری و در پاسخ به سوالی درباره ادعای پولیتیکو مبنی بر تصمیم جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا در خصوص نگه داشتن نام سپاه در فهرست موسوم به سازمان های تروریستی خارجی ادعا کرد:

لغو تحریم ها با بازگشت به پایبندی به برجام محقق خواهد شد و این موضوع با همتایان ایرانی از طریق متحدان اروپایی درحال بررسی است. می خواهیم شاهد بازگشت متقابل به پایبندی به برجام باشیم زیرا این امر در راستای منافع ملی آمریکا است. اگر ایران بخواهد در مورد موضوعاتی که خارج از برجام هستند گفتگو کند ما آماده ایم در این گفتگوها شرکت کنیم البته ایران باید آماده باشد به نوبه خود امتیاز بدهد.

ند پرایس درباره ترور شهید مدافع حرم حسن صیاد خدایی در تهران در مقابل منزلش گفت:

ما گزارش ها را مشاهده کرده ایم. ما هیچ نقش و دخالتی در کشتن (ترور) این فرد نداشته ایم.

  •  

رویترز نیز نوشته است:

پس از سفر انریکه مورا مذاکره کننده اتحادیه اروپا به تهران یک منبع دیپلماتیک اروپایی گفت که هیچ یک از طرفین (ایران و آمریکا) متعهد به از سرگیری مذاکرات نشده اند و دستیابی به مصالحه در بحث سپاه غیر محتمل است البته اگر نگویم غیرممکن. آمریکایی ها تا دو ماه پیش بسیار پر سر و صدا بودند و می گفتند زمان رو به اتمام است و ما باید به توافق برسیم اما از ماه مارس به نظر می رسد دیگر عجله ندارند.

" منبع دیپلماتیک غربی تصریح کرد که احیای این توافق در نهایت یک تصمیم سیاسی است. این توافق قبلاً مزایای اصلی خود را از دست داده اما همیشه می توانید استدلال کنید که مواردی همچنان در برجام وجود دارد که آن را از «هیچ» سودمندتر کند.

  •  

نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل با ادعای اینکه رئیس جمهور آمریکا تصمیم گرفته نام سپاه را در فهرست تروریستی نگه دارد گفت که از این تصمیم او مطلع بوده است.

او مدعی شد که جو بایدن رئیس جمهور آمریکا ماه گذشته به او گفته بود که قصد دارد نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در فهرست آمریکا از سازمان‌های تروریستی خارجی حفظ کند.

بنت همچنین گفت که بایدن در جریان گفت‌وگوی تلفنی که این دو در ۲۴ آوریل با یکدیگر داشته‌اند درباره تصمیم نهایی خود درخصوص ‌سپاه پاسداران با او صحبت کرده اما خواسته است که فعلا این تصمیم علنی نشود.

نخست وزیر اسرائیل از این تصمیم جو بایدن قدردانی و او را "دوست حقیقی اسرائیل توصیف کرد که به امنیت و قدرت آن متعهد است."

 

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان