سیدحسن نصرالله: اطلاعات حزب الله از حیفا بیشتر از بیروت است | اسپادانا خبر
 
 
جمعه، 10 فروردين 1403 - 17:11

سیدحسن نصرالله: اطلاعات حزب الله از حیفا بیشتر از بیروت است

شماره: 10870
Aa Aa

دبیر کل حزب االه لبنان گفته قاطعانه می‌گویم هیچ چیزی در بیروت از آن ما نبوده؛ نه انباری متعلق به ما بوده، نه نیتراتی و نه موشکی.

باید هر کس مسئول انفجار بیروت است محاکمه شود؛
سیدحسن نصرالله: اطلاعات حزب الله از حیفا بیشتر از بیروت است

سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان جان باختن شمار زیادی از شهروندان لبنانی در انفجار مهیب سه شنبه 14 مرداد را به خانواده های داغدیده و همه ملت لبنان تسلیت گفت و برای مجروحان این انفجار هولناک شفای عاجل مسئلت کرد.

به گزارش اسپادانا خبر، وی اظهار داشت :

من می خواستم چهارشنبه گذشته درباره برخ مسائل سخنانی را بیان کنم ولی وقتی این حادثه فاجعه بار در روز سه شنبه رخ داد، تصمیم گرفتم سخنرانی را به تعویق اندازم و امروز از تنها مسئله ای که صحبت می کنم، حادثه بزرگی است که در لبنان رخ داد.

دبیرکل حزب الله تاکید کرد : آنچه در بیروت رخ داد یک فاجعه به تمام معنای انسانی و ملی بود. خداوند به همه آسیب دیدگان و کسانی که در این فاجعه بزرگ مصیبت دیدند، قدرت صبر و ایستادگی و تحمل مصیبت را عنایت فرماید؛ پیامدهای فاجعه بسیار بزرگ و خطرناک است و نتایج و تاثیرات اجتماعی، بهداشتی و اقتصادی دارد.

وی اظهار داشت:

در این فاجعه، حضور مردمی در کنار دولت و حضور سریع هیئتها و نهادهای مدنی قابل ملاحظه بود. حزب الله تمام نهادها و موسسات تابعه و افراد و امکاناتش را در اختیار دولت و ملت لبنان قرار داده است. هر خانواده ای که خانه خود را در این انفجار از دست داد، نیاز به سرپناه موقت دارد و ما برای کمک به این خانواده ها آمادگی داریم. حزب الله آماده مشارکت در پروژه اسکان آوارگان است؛ ما آماده اسکان خانواده های آواره و تامین سرپناه برای آنها هستیم.

دبیرکل حزب الله خاطر نشان کرد : شاهد همبستگی و همدلی گسترده ای در سطح جهانی بودیم. نکته مطرح سفر رئیس جمهور فرانسه به لبنان بود. ما نگاه مثبتی به هر سفر و کمک در این ایام داریم. ما نگاه مثبتی به هر گونه همبستگی و سفر به لبنان به ویژه اگر با هدف وحدت و گفتگو باشد داریم. صحنه خارجی، مثبت است و فرصتی را در برابر لبنان برای خروج از حالت محاصره و سختی که لبنان با آن روبرو است فراهم می کند.

وی گفت :

با تاسف شدید باید بگویم از همان ساعات اولیه بروز فاجعه برخی رسانه های داخلی و عربی و برخی گروههای سیاسی به پیشداوری پرداخته و مدعی شدند که آنچه رخ داده عبارت از انبار موشکی و مهمات حزب الله بوده است. برای این افراد اینکه این حادثه ناشی از آتش سوزی یا هدفمند بوده، اهمیتی ندارد بلکه آنچه برایشان اهمیت دارد این است که حزب الله را به عنوان مسئول معرفی کنند. موضع گیری این طرفها با هدف تحریک ملت لبنان علیه حزب الله است و این اوج ظلم و جنایت است. حزب الله خود بخشی از ملت مصیبت دیده در این فاجعه است و همچنین از پیشداوری ها و موضع گیری ها رنج می برد. من با قاطعیت اعلام می کنم که هیچ چیزی در اسکله نداریم؛ نه انبار سلاح و نه نیترات چه در حال حاضر و یا در گذشته. آنها شیوه «دروغ بگو، دروغ بگو» تا مردم باور کنند را در پیش گرفته اند و این اوج مظلومیت است. تحقیقات، موضع ما را مبنی بر اینکه هیچ مواد و تجهیزاتی در اسکله نداریم، مورد تایید و تاکید قرار خواهد داد و اینکه آنچه علیه ما صورت گرفته، گمراه سازی ظالمانه است. ما هرگز اسکله را اداره نمی کنیم و در آن دخالتی نداریم و نمی دانیم در داخل آن چه چیزی وجود دارد. تحقیقات در حال انجام است و حقایق و واقعیتها به  سرعت آشکار خواهد شد زیرا موضوع پیچیده نیست. حزب الله ممکن است از آنچه در اسکله بندر حیفا می گذرد بیشتر از آنچه در بیروت هست، اطلاع داشته باشد زیرا این بخشی از معادله بازدارندگی است. هنگامی که حقایق آشکار شود از ملت لبنان می خواهم که طرفهایی را که به گمراه سازی در خصوص این حقایق پرداختند، محاکمه کنند. از ملت لبنان می خواهم کسانی را که به تحریک آفرینی دست زدند و برای کشاندن کشور به سمت جنگ داخلی تلاش کردند، محاکمه و بازخواست کنند. از این حادثه سوء استفاده سیاسی صورت گرفته است در حالی که ما تاکید داشته و اصرار داریم که زمان حاضر زمان بهره برداری های سیاسی و حزبی نیست بلکه زمان حاضر، زمان ترمیم جراحات است. ما بعدا قدرت پاسخ و واکنش و اثبات این مسئله که برخی در سراب و اوهام به سر می برند، داریم. هرگز نباید اجازه داد که در جریان تحقیق از کسی حمایتی صورت گیرد یا برای پوشاندن حقایق درباره احدی تلاش شود.

وی ادامه داد:

باید مجازات عادلانه در خصوص هر کس که دست داشتنش اثبات شود به دور از هرگونه محاسبات یا وابستگی ها اعمال شود. حقیقت و عدالت باید بر روند تحقیقات و محاکمه غالب و مسلط باشد. اگر دولت لبنان با تمام قوا و امکاناتش نتواند این پرونده را به نتیجه در تحقیقات و محاکمه برساند، معنایش این است که هیچ امیدی به دولت سازی وجود ندارد. امکان مشارکت ارتش لبنان وجود دارد چرا که همگان می گویند به ارتش در خصوص تحقیقات اعتماد دارند. این حادثه را نمی توان فراموش کرد یا نادیده گرفت و از آن غفلت کرد بلکه باید حقیقت در این خصوص مشخص شود و مسئول وقوع آن محاکمه شود، بدون اینکه مورد حمایت قرار گیرد، زیرا در غیر این صورت بحران نظام و دولت و موجودیت را شاهد خواهیم بود. از دولت لبنان می خواهم با نهایت جدیت و قاطعیت عمل کند تا طبقه سیاسی این امید را به مردم بدهد مبنی بر اینکه دولت بر پایه حقیقت بنا شده است. تعامل بین المللی با این حادثه یک فرصت است و نباید آن را از دست داد و باید به دنبال فرصتهایی که به وجود می آید، باشیم. به تمام کسانی که نبردی را با این حادثه علیه ما و محور مقاومت به راه انداختند، تاکید می کنم که شما هرگز به هیچ نتیجه و دستاوردی نخواهید رسید. این مقاومت با صداقت و اعتبارش و اعتماد ملت لبنان به آن و عملکرد و قدرت و جایگاه ملی و منطقه ای اش بزرگتر از آن است که برخی ظالمان و کذابان و کسانی که برای جنگ داخلی تلاش می کنند به آن خدشه ای وارد کنند و آنها هر چه در این راه تلاش کنند، شکست می خورند و باز هم شکست خواهند خورد.

دبیرکل حزب الله تصریح کرد: ما قادریم از این بحران، قوی تر، راسخ تر و با اراده مستحکم تر برای پیروزی خارج شویم.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان