صدا و سیما به جز دولت از کسی نمی تواند انتقاد کند | اسپادانا خبر
 
 
شنبه، 1 ارديبهشت 1403 - 17:03

صدا و سیما به جز دولت از کسی نمی تواند انتقاد کند

شماره: 10970
Aa Aa

رئیس جمهور ایران گفته دقیقه به دقیقه صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران به مردم آرامش می‌دهد؛ آنتن در حال پخش به مردم آرامش می‌دهد.

در نشست روحانی با مدیران ارشد صدا و سیما؛
صدا و سیما به جز دولت از کسی نمی تواند انتقاد کند

 حسن روحانی در نشست با مدیران ارشد صدا و سیما گفت:

‌اگر مردم بخواهند نسبت به فرزند و جوان و اقوام خود از فضای مجازی استفاده کنند ممکن است دغدغه‌های مختلف از نظر اعتقادی، سیاسی و اخلاقی داشته باشند اما در صدا و سیما این گونه نیست. در صدا و سیما مردم دغدغه اخلاقی و اینکه  از نظر اعتقادی ضربه ای وارد ‌شود، ندارند.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از ایرنا، روحانی با بیان اینکه صدا و سیما، صدا و سیمای نظام است گفت:

وقتی صدا و سیما خبری می‌دهد دنیا به عنوان خبری که مورد قبول نظام است می‌شنود. اگر روزنامه‌ یا سایتی بخواهد حرفی بزند حتی خبرگزاری‌ها اگر رسمی باشند باز جایگاه رسانه ملی و صدا و سیما را ندارند.

روحانی وضعیت بهداشتی و کمبودها در اروپا و آمریکا در دوران شیوع کرونا را یادآور شد و گفت: شما می‌توانید مقایسه کنید ما چه وضعی داشتیم و آنها چه وضعی داشتند. همین الان علیرغم تحریم‌ها و مسائل دیگر ما ۱۰ هزار تخت بیمارستانی را تا پایان سال اضافه خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه در سال جاری ۲ هزار تخت آی سی یو را هم اضافه خواهیم کرد، افزود: کدام کشوری که با ما قابل مقایسه باشد می‌تواند چنین کاری انجام دهد. کدام کشور است که در این شرایط بحران، ۱۰ هزار تخت اضافه کند؛ این کار عظیم و بزرگی است. زیرساخت‌ها آماده بود که ما توانستیم شیوع بیماری کرونا را تحمل کنیم.

روحانی اضافه کرد: در دولت های قبلی هم هر سال برق را اضافه می‌کردند ولی صداوسیما آنچه در این هفت سال شده را با دولت‌های دیگر مقایسه کند و این مقایسه درس آموز خواهد بود.

وی تصریح کرد: وقتی که ما از دولت یا از تلاش‌های آن بحث می کنیم، بحث یک فرد یا هیات وزیران نیست بلکه بحث همه کارگران، مهندسان، تلاشگران و چند میلیون نفر کارمند دولت است که دست به دست هم داده‌اند که این کارهای بزرگ انجام گرفته است.

رییس دولت گفت:

 

دشمنان در همان روزهای اولیه شیوع کرونا اصرار داشتند و به افکار عمومی فشار آوردند که کشور را به تعطیلی بکشانند. اگر کشور را می‌توانستند به تعطیلی بکشانند و اگر ستاد ملی نبود شاید خیلی مشکلات داشتیم.

رییس جمهوری افزود: در همان روز اول و در همان اولین جلسات در این زمینه تصمیم گرفته شد که البته همان تعبیری که من کردم که طور دیگر آن را در رسانه‌ها تغییر دادند و گفتند که رییس جمهور گفته از شنبه همه چیز عادی می‌شود در حالی که من گفتم از شنبه همه چیز در روال معمول و عادی خودش است مگر مواردی که ستاد ملی کرونا می‌گوید. من آن طرفش را تاکید می‌کردم که هیچ نهاد و هیچ فرد دیگر حق ندارد تصمیم بگیرد چرا همه استان‌ها برای خودشان تصمیم جداگانه میگرفتند در حالی که هیچ استانی نمی‌تواند برای استان خود تصمیم بگیرد و مرکزیت ستاد ملی کرونا است که تصمیم گیری می‌کند. این شرایطی که دشمنان به ما تحمیل کنند یعنی اگر کشور تعطیل می‌شد چه وضعی پیش می‌آمد. خود اروپا هم با این که تعطیل نکرد اما مشکلاتی چه در زمینه موادغذایی و چه بهداشتی برایشان پیش آمد و تا هفته ها گرفتار بودند. یعنی شما در یک کشور پیشرفته اروپایی اگر دستمال کاغذی و وسایل بهداشتی و مواد غذایی می‌خواستی اگر از ساعت ۱۰ صبح می گذشت معلوم نبود پیدا کنید در حالی که در کشور ما اصلا اینگونه نبود. همه چیز به وفور بود. الان هم به وفور است.

وی گفت: صدا و سیما باید ملجاء باشد و سخن حق باید از آنجا شنیده شود البته شما حق انتقاد دارید باید هم از دولت انتقاد کنید. همه ما نقص و ایراد و اشکال داریم هیچ کدام معصوم نیستیم و انتقاد هم باید شود اما انتقاد نمک طعام است زیاد که بریزید آن غذا را نمی‌شود خورد. یعنی از اول شروع کنید به نقد،  نقد تبدیل می‌شود به یاس. نقد نباید تبدیل به یاس جامعه شود نقد باید وسیله ای برای بهبود باشد. شما کاری اگر اشکال دارد باید آن را رفع کنید یعنی نقد کنید بگویید چرا این گونه است باید این گونه شود و راهکار بدهید.

وی ادامه داد: صدا و سیما برای مردم واقعیت را بگوید. شرایط دولت را مردم باید بدانند که و بدانند که در چه شرایطی دولت را آغاز کردیم. در چه شرایطی بودیم و الان در چه شرایطی هستیم همانطور که حادثه کرونا در طول قرن بی‌نظیر بوده است. بسیاری از سران کشورها که با من در خصوص کرونا تلفنی صحبت کردند به من گفتند شما در تحریم چگونه کشور را اداره می‌کنید ما دچار حیرت هستیم. این تحریمی که بر شما تحمیل شده بیماری هم که هست چگونه کشور اداره می شود.  

وی ادامه داد: شرایط کرونا همه مردم را به هم نزدیکتر کرد. قوا را به هم نزدیکتر کرد. شرایط خاص بود و همه به هم نزدیکتر شدند چرا که دشمن بزرگی برای سلامتی، جان و زندگی مردم آمد البته یکی دیگر از آثار مثبت  کرونا این بود که صدا و سیما و دولت هم یکم باهم نزدیک شدند اگر چه کرونا برای ما شر زیاد دارد.  

رییس جمهوری گفت: صدا و سیما وظیفه بزرگی روی دوش خود احساس می کند چرا که مساله سلامت مردم است از طرف دیگر هم دولت بار سنگین به دوشش است، بهداشت و درمان و نیازمندی‌های مردم به دوشش است، غذا، آب و برق وآموزش بر دوشش است که باید انجام دهد.  

روحانی افزود: این نزدیکی می‌تواند به ما خیلی کمک کند هرچه ما به هم نزدیک تر شویم البته این که می‌گویم نزدیک و رفاقت و صمیمیت بیشتر داشته باشیم به این معنی نیست که شما از دولت نقد نکنید، نقد کنید از دولت انتقاد کنید چرا که صدا و سیما بدون نقد نمی‌شود باید نقد کند. آیا صدا و سیما بی‌نقد می‌شود؟ از دولت نقدتر کسی نیست. از کس دیگری نمی‌توانید شما انتقاد کنید. اگر از دستگاه های دیگر، از نیروهای مسلح بخواهید نقد کنید البته سخت هم است چرا که باید ابهت و جایگاه نیروهای مسلح حفظ شود یا قوای دیگر اگر بخواهید نقد کنید نمی‌توانید. برای این که کار رسانه شما بگیرد و کارتان هم سامان پیدا کند،  باید از دولت نقد کنید. من هیچ توقعی ندارم که رسانه ملی یا هر دستگاه دیگر از شخص رییس جمهور یا دولت یا وزیران یا هر دستگاهی نقد نکند، نقد کند اما خدمات و شرایط را هم بگوییم که ما در چه شرایط و وضعیتی هستیم و چگونه کار را پیش می‌بریم. معتقدم به لطف خداوند و با حکمت رهبر معظم انقلاب و با قرابت و نزدیکی که امروز بین قوا در این شرایطی که هستیم ایجاد شده است و با احساسی که مردم در این شرایط دارند همه باید به هم کمک کنند.

رییس دولت تدبیر و امید با اشاره به اقدامات دولت در بخش سیاسی اظهارداشت: اینکه شورای امنیت سازمان ملل در ۲ جلسه مهم، یکی سال ۹۷ که خود ترامپ آمد ریاست جلسه را برعهده گرفت در همان ایامی که من در نیویورک بودم در آن جلسه، ۱۴ عضو با وی مخالفت کردند، در تاریخ شورای امنیت چنین موضوعی نداریم که ۱۴ کشور همه مخالفت کنند. این جلسه به‌صورت مستقیم پخش می‌شد. که البته من اطلاع ندارم که در ایران هم همه آن جلسه یا بخشی از آن پخش شده باشد ولی در آنجا به ‌صورت مستقیم پخش می‌شد. این بارهم که آمریکا خواست روز جمعه یک قطعنامه علیه ایران تصویب کند دیدید که از این ۱۵ عضو، فقط یک کشور مانند دومنیکن با وی موافقت و همراهی کرد. این یک موفقیت بزرگ سیاسی و تاریخی برای ما است. ما در یک سال گذشته در دادگاه لاهه ۲ بار آمریکا را محکوم کردیم. آیا در تاریخ سابقه دارد که دادگاه بین المللی در یک سال، در دعوای ما با آمریکا، ۲ بار این کشور را محکوم کند. همه اینها یک واقعیت است. خواهش من این است که واقعیت‌ها را برای مردم توضیح بدهیم و تشریح کنیم و این را بدانیم که آرامش، نشاط و امید برای مردم بسیار مهم است. اگر ما بتوانیم همین سه مورد را در کنار هم بچینیم و به مردم امید و آرامش بدهیم تا مردم آرام باشند. معنی واقعی امنیت همان آرامش است اگر همه مردم آرام بودند یعنی امنیت وجود دارد و اگر مردم آرام نبودند به دلایل امنیتی، انتظامی، نظامی و امنیت ملی گرفته تا امنیت قضایی و صدا و سیما است.

روحانی با اشاره به اینکه صدای جمهوری اسلامی ایران، امنیت خاطر می‌دهد عنوان کرد: زمانی که شما رادیو را روشن می‌کنید اگر خدای نکرده ببینید که روی موج جمهوری اسلامی ایران صدایی نمی‌آید چه وضعیتی برایتان پیش می‌آید. هر ایرانی ببیند صدای جمهوری اسلامی ایران خاموش شده، نه در یک ساعت بلکه در یک لحظه، چطور آرامش برهم می‌خورد و همه می‌گویند که چه خبر شده و چه اتفاقی افتاده است. خود صدای جمهوری اسلامی ایران و سیمای جمهوری اسلامی ایران، یعنی رسانه ملی، دقیقه به دقیقه آن، آرامش می‌دهد وقتی که این آنتن در حال پخش شدن است وجودش به مردم آرامش می‌دهد. نشاط، شادی، غم، اندوه ما هم به هم وابسته است و واقعیت‌های جامعه ما تبیین می‌شود. بنابر این صدا و سیما بسیار مهم است. ما می‌توانیم امید، نشاط و آرامش را برای مردم به وجود بیاوریم.

رییس دولت دوازدهم به منتقدانی که می‌گویند دولت چه کار کرده؟ گفت: بزرگترین کار دولت، تحرک بزرگ در هر بخشی بوده که به رغم همه مشکلات، تحریم و کرونا حاصل شد. از این قرنی که در حال پایان است ۵۷ سال آن به حکومت طاغوت و ۴۳ سال برای انقلاب بوده و بهتر است این دو زمان از نظر زیرساخت‌هایی نظیر راه آهن، ‌ اتوبان، بهداشت و درمان، مدرسه، دانشگاه و دیگر موارد با یکدیگر مقایسه شوند تا ببینیم انقلاب برای این کشور چه کاری انجام داده است. کار بزرگی که امام خمینی(ره) و شهدا برای کشور انجام دادند، توسط مسوولان و صدا و سیما برای مردم توضیح داده شود. البته هدف دولت و صدا و سیما واحد است و آن خادم مردم بودن، امید دادن به مردم و رفع مشکلات مردم است و امیدوارم صدا و سیما طبق رسالتش هم صدای مردم و صدای دولت به معنی نظام باشد.

رییس جمهوری صدا و سیما را دستگاهی فرا قوه‌ای دانست که طبق قانون اساسی باید همراه با آزادی بیان برای نشرافکار با رعایت موازین اسلام و مصالح ملی فعالیت کند.

 

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان