صدور شش مجوز مخفی برای فروش فن‌آوری هسته‌ای به عربستان | اسپادانا خبر
 
 
چهارشنبه، 5 ارديبهشت 1403 - 3:54

صدور شش مجوز مخفی برای فروش فن‌آوری هسته‌ای به عربستان

شماره: 7194
Aa Aa

اداره امنیت ملی وزارت انرژی آمریکا گفته که شرکت‌های طرف همکاری از دولت آمریکا خواسته بودند تا مسئله صدور مجوزها پنهان نگه داشته شود.

با تایید وزیر انرژی آمریکا؛
صدور شش مجوز مخفی برای فروش فن‌آوری هسته‌ای به عربستان

ریک پری، وزیر انرژی آمریکا تأیید کرد که ایالات متحده شش مجوز مخفی برای چند شرکت صادر کرده تا بتوانند فن‌آوری هسته‌ای به عربستان سعودی بفروشند. رویترز این خبر را براساس سندی که به‌دست آورده منتشر کرده است.

به‌گزارش اسپادانا خبر و به نقل از رویترز، دولت آمریکا به‌دنبال توافق گسترده‌تری در مورد به اشتراک گذاشتن فن‌آوری هسته‌ای این کشور با عربستان سعودی است که هدف آن ساخت دست‌کم دو نیروگاه هسته‌ای است. 

یک منبع آگاه از موافقت‌نامه‌های مذکور که نخواست نامش فاش شود گفته است که مجوزهای ریک پری، وزیر انرژی آمریکا موسوم به «مجوزهای ۸۱۰»، به شرکت‌ها اجازه می‌دهد تا پیش از هر قرارداد رسمی کار مقدماتی در زمینه انرژی هسته‌ای را انجام دهند اما فعلاً هیچ تجهیزات نیروگاهی به این کشور ارسال نخواهد شد.

اداره امنیت ملی وزارت انرژی آمریکا (NNSA) گفته است که شرکت‌های طرف همکاری از دولت آمریکا خواسته بودند تا مسئله صدور مجوزها پنهان نگه داشته شود.

این اداره در سندی که به‌دست آمده آورده است: «در این مورد، هر یک از شرکت‌هایی که مجوز ویژه [برای عربستان سعودی] دریافت کرده‌اند از ما به‌شکل کتبی درخواست کرده‌اند که مجوز آن‌ها انتشار عمومی نیابد.» 

یک مقام وزارت انرژی گفته است که درخواست‌ها حاوی اطلاعات اختصاصی بوده و مجوزها از طریق روند تصویب چند آژانس یا نمایندگی انجام شده است.

برد شرمن، نماینده حزب دموکرات در کنگره آمریکا از مایک پمپئو وزیر خارجه این کشور درخواست کرده بود که نام شرکت‌هایی که مجوز فروش فن‌آوری هسته‌ای به ریاض را دریافت کرده‌اند منتشر شود. پمپئو پاسخ داده بود که این موضوع را بررسی می‌کند. شرمن همچنین گفته بود که دولت ترامپ در تلاش برای فرار از کنگره به‌منظور به اشتراک گذاشتن انرژی هسته‌ای با عربستان سعودی است. وزیر خارجه آمریکا پاسخ داده بود که آمریکا از به اشتراک گذاشتن هرگونه فن‌آوری هسته‌ای که خطر گسترش مسابقه تسلیحاتی را افزایش دهد، خودداری می‌کند.

نگرانی کنگره آمریکا از در اختیار گذاشتن فن‌آوری هسته‌ای به عربستان سعودی پس از قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی در ماه اکتبر سال گذشته در کنسولگری عربستان سعودی در استانبول بیشتر شد.

مجوزها پس از نوامبر ۲۰۱۷ صادر شده‌اند اما در اسناد معلوم نیست که آیا برخی از آن‌ها پس از قتل خاشقجی صادر شده‌اند یا خیر.

 

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان