عدم برگزاری مراسم محرم مردم را افسرده و مضطرب می کند | اسپادانا خبر
 
 
جمعه، 31 فروردين 1403 - 7:33

عدم برگزاری مراسم محرم مردم را افسرده و مضطرب می کند

شماره: 10885
Aa Aa

حسن روحانی با بیان این که محدودیت‌های شدید جامعه را دچار التهاب می‌کند گفته چرا عزاداری نکنیم؟ می توانیم با جمعیت‌های کمتر عزاداری کنیم.

در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا عنوان شد؛
عدم برگزاری مراسم محرم مردم را افسرده و مضطرب می کند

حسن روحانی در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا گفت:

الحمدالله وقتی آدم در این نمودارها استان‌ها را می‌بیند که از پیک پایین می‌آید و شیب به سمت پایین است خیلی خوشحال کننده است.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از ایرنا، رئیس جمهور ایران گفت: واقعیت این است که ۶ ماه است که با این ویروس مواجه هستیم. حداقل باید در نظر بگیریم که ۶ ماه دیگر هم این اوضاع را داریم. البته شاید ۶ ماه بیشتر یا حتی یک سال شود بنابراین باید خودمان را آماده کنیم تا روزی که واکسنی به دست ما برسد و موثر باشد و به اندازه کافی در اختیار باشد و بتوانیم توزیع کنیم و مردم بتوانند استفاده کنند. تا آن زمان خیلی برای ما روشن نیست و باید همه مراعات کنند.

رییس جمهور افزود: عده‌ای نامه می‌نویسند و اظهار نظر می‌کنند چرا محدودیت‌ها را می‌خواهید اینقدر زیاد کنید ماه محرم و عزاداری است. از طرف دیگر عده‌ای می‌نویسند امسال محرم معنا ندارد. عده ای برای من نامه نوشته بودند حج که واجب بود امسال برگزار نشد عزاداری امام حسین (ع) که مستحب است که شما اصرار می‌کنید. باید مسیر اعتدالی را انتخاب کنیم. عده ای هم بودند می‌گفتند مغازه‌ها نباید باز شود. باید بسته باشد و مردم از خانه نباید بیرون بیایند. این کار برای طولانی مدت نمی‌شود. نمی‌توانیم فعالیت‌های اقتصادی، آموزشی، فرهنگی و اجتماعی را به طور کامل تعطیل کنیم. این کار امکانپذیر نیست. ادامه کار به شکل سابق هم امکانپذیر نیست. بنابراین یک حد وسط را نیازمندیم که آن حد را مورد مراعات قرار دهیم. ادامه محدودیت‌های شدید امکان پذیر نیست چرا که محدودیت‌های شدید جامعه را دچار التهاب، ‌اضطراب و افسردگی می‌کند. سلامتی فقط سلامت جسم نیست؛ هم سلامت جسم و هم سلامت روح است و مردم باید از لحاظ روحی و روانی دارای آرامش باشد. اگر افسردگی ایجاد شود، زندگی به مردم تنگ می شود، نفس‌کشیدن برای آنها سخت می‌شود. در دنیا هم هرکس به طرف کار تند رفت جواب نداد و هرکس هم رها کرد و کار انجام نداد آن هم دچار گرفتاری شد. آنهایی که معتدلانه رفتار کردند موفق بودند بنابراین باید معتدلانه رفتار کنیم بدانیم این ویروس برای مدتی هست و خودمان را آماده کنیم. اعتدال به این معناست که فعالیت باشد، پروتکل هم دقیقا اجرا شود این دو اگر با هم باشد ما پیش می‌رویم. اگر رها کنیم بیماری آنقدر شدید و تند می‌شود جامعه را فرا می گیرد تخت‌ها پر می‌شود اعصاب مردم بهم می ریزد تلفات زیاد می‌دهیم که این برای جامعه غیرقابل قبول است. بنابراین اعتدال باید رعایت شود.

رییس جمهور ایران بر ضرورت اقدام پیشگیرانه با تعبیر مخفف «شفا» تاکید کرد و گفت: راه درمان این بیماری را می‌توان «شفا» نام گذاری کرد و البته حرف الف در شفا (دارای مد، متعدد و ممتد) شامل سه اقدام است؛ «ش» تاکید بر شست وشوی دست‌ها و نظافت و بهداشت فردی به عنوان اصل اول مبارزه با کرونا است 

وی ادامه داد: «ف» در شفا ضرورت فاصله گذاری اجتماعی است، نمی‌توان مانند گذشته کنار هم بنشینیم باید این فاصله گذاری را مراعات کنیم. «الف» در شفا استفاده از ماسک است و دومین الف آن اجتناب از ترددهای غیرضروری است و سومین الف اجتناب از تجمعات بزرگ است. این سه الف «شفا» را با مد درست می‌کند. 

روحانی، «بیماریابی» را یکی از مسائل بسیار مهم در روند مقابله با این بیماری عنوان کرد و افزود:

در دستورالعمل‌های مجازاتی که هفته آینده وزیر کشور تدوین می‌کند این موارد را هم بیاورد که اگر کسی تخلف کرد و ۱۴ روز قرنطینه را رعایت نکرد و فقط ۲ روز در خانه ماند و در جامعه حضور پیدا کرد باید با بیمار متخلف برخورد شود زیرا دیگران را هم مبتلا خواهد کرد، ممکن است علائم ظاهری زیادی هم نداشته باشد اما دیگران را مبتلا می‌کند. البته همیشه با اقناع مردم، نیازی نبوده که از مجازات استفاده کنیم اما افرادی هستند که نیاز است با تنبیه و مجازاتی در مواردی مانع از تخلفات آنها شویم زیرا برخی‌ قوانین را مراعات نمی‌کنند و دیگران را هم گرفتار می‌کنند.

رییس جمهور گفت:

البته وضع ما نسبتا خوب است اما نسبت به این بیماری و شرایط کنونی، کمی کند هستیم. همه کارهای کشور تا جایی که امکان دارد از طریق سیستم الکترونیک و دیجیتال باید انجام شود تا رفت وآمدها و اجتماعات و حضور مردم در ادارات کاهش یابد.  

رییس جمهور گفت: اگر کاری از طریق الکترونیک امکان پذیر است و مسئول اداری تاکید می‌کند که باید آن فرد حتما به اداره مربوطه مراجعه کند آن مسئول اداره باید منفصل از خدمت شود. این انفصال یک ماه  تا یک سال پیشنهاد شده است.

روحانی گفت: مسئولی که می تواند خدمات الکترونیک به مردم بدهد اما مردم را به اداره می‌کشاند، مردم را از شهرستان به استان و یا از استان به تهران می‌کشاند باید مجازات شود. موارد را به من اطلاع داده‌اند که و تذکرات لازم را به مسئولان هم داده‌ام. کار ساده ای را می‌توانستند که از طریق سیستم الکترونیک و فضای مجازی انجام دهند اما گفته‌اند افراد باید در محل حضورپیدا کنند، تقاضا مطرح کنند و امضا کنند. آن فرد چهار روز در سفر بوده است واتفاقا وی در همان سفر به بیماری مبتلا شده است از این اقدام نباید بگذریم از آن مسئول اداری که مردم را آزار و زجر می دهد و از اجرای دستورالعمل تخلف میکند، مستحق یک تا سه ماه انفصال از خدمت و یا بیشتر است و باید اجرا شود.

روحانی با تاکید مجدد بر لزوم رعایت دستورالعملهای بهداشتی در مراسم عزاداری محرم یادآور شد:

این که بگوییم در ماه محرم عزاداری نباشد این نادرست و ناصحیح است. اصلا برای جامعه قابل تحمل نیست. غیر از این که خود عاشورا غم آور است خود این که مراسم نباشد مردم را دلگیر میکند و اضطراب و افسردگی برای مردم درست میکند.

رییس جمهور گفت: چرا عزاداری نکنیم؟ می توانیم با جمعیت‌های کمتر عزاداری کنیم. در حسینه‌ای یا جاهایی بنا بوده است که ۱۰۰۰ نفر باشد ما می‌گوییم ۱۰۰ نفر باشد و بقیه از فضای مجازی ببینند این که چیز مهمی نیست. ما عدد را کم می‌کنیم اصل عزاداری را باید انجام دهیم. مراسم را باید برقرار کنیم نذورات باید انجام بگیرد.  

وی افزود: قبلا امکان غذاخوردن در مراسم عزاداری وجود داشت الان اگر میخواهند غذا بدهند در یک بسته بهداشتی تک نفری در اختیار افراد قرار دهند که به منزل خود ببرد. پس امسال باید دقیقا سلامت مردم با سوگواری مردم را در کنار هم قرار دهیم یعنی تعادل بخشی را به خوبی انجام دهیم که این کار شدنی است و دستورالعمل‌ها تهیه شده و وزارت بهداشت هم در این زمینه زحمت کشیده و ابلاغ شده است. برای برگزاری عزاداری و ماه محرم اولین کار اطلاع رسانی دقیق است یعنی همه باید بدانند چه کار باید انجام دهند و از همین الان هم باید بدانند. چرا که هفته دیگر محرم است بنابراین باید اطلاع رسانی دقیق انجام شود، باید برای مردم اقناع سازی کنیم و بگوییم که "هم عزاداری و هم سلامت" امکان پذیر است.

روحانی گفت: افرادی که دچار تخلف می‌شوند و از دستورالعمل ها سرپیچی می‌کنند و مقررات را زیر پا می گذارند و مراعات نمی کنند حتما باید مجازات شوند.
 

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان