علوم انسانی رقیب دین است | اسپادانا خبر
 
 
پنجشنبه، 9 فروردين 1403 - 19:07

علوم انسانی رقیب دین است

شماره: 14883
Aa Aa

نمی‌شود با علم سکولار یا الحادی زیست مومنانه داشت و مسلمان نمی‌تواند زندگی و تدبیر حیات خود را به علم ضددینی بسپارد؛ باید علوم انسانی اسلامی تولید کنیم.

رئیس شورای سیاستگذاری حوزه‌های علمیه ایران؛
علوم انسانی رقیب دین است

علی‌اکبر رشاد، رئیس شورای سیاستگذاری حوزه‌های علمیه ایران و رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در افتتاحیه حوزه علمیه امام رضا(ع) گفت:

شایسته است کشور حداقل در روز‌های شهادت پنج تن آل عباء (ع) تعطیل کاری باشد.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از تسنیم، او بیان کرد:

متأسفانه امروزه یکی از مشکلات ما نقدهای بی‌جا، بی‌رویه، غیرروشمند، بی‌مبنا و بی‌منطق خطاب به حوزه، دروس و کتب حوزه، اساتید و زعمای حوزه است. شاید گاهی برخی نقدها منطقی و بجا باشد اما اشکال برخی نقدها این است که شخصی بدون مسئولیت و توجه وارد نقد شده و نقدهای درست را هم بی‌اثر می‌کند. برخی اشکالات بر حوزه وارد باشد یا نباشد. طلبه‌ای که تازه وارد حوزه شده است مقصر نیست. اشکالات را به اهل آن، مدیران، کارشناسان، تصمیم‌گیران حوزه بگوییم که آن را اصلاح کنند. کمتر کسی را پیدا می‌کنید که به اندازه بنده بر حوزه نقد داشته باشد اما نقدها نباید به طلاب جوان که در ابتدای کار هستند وارد شود. برخی نقدها را در سخنرانی عمومی و مطبوعات مطرح می‌کنند که این هم مشکل‌آفرین است چراکه باید قلب طلبه معتقد و آرام باشد که بتواند به خوبی تحصیل کند. اخیرا بسیاری از اصلاحات در حوزه در حال انجام شدن است که در طول تاریخ حوزه نبوده است. هر دستگاه و هر نظام علمی غیر حوزه علمیه هم می‌تواند ایراداتی داشته باشد.

رشاد گفت:

صرف خواندن دروس رسمی حوزه کافی نیست. ما به علم دینی احتیاج داریم چراکه نمی‌شود با علم سکولار یا الحادی زیست مومنانه داشت. مسلمان نمی‌تواند زندگی و تدبیر حیات خود را به علم ضددینی بسپارد. ما باید علم دینی و علوم انسانی اسلامی تولید کنیم. امروزه 200 سال است که علوم انسانی حیات بشر را اداره می‌کند و به مرور به جهان اسلام آمده تا جایی که کشور ما را هم اداره می‌کند. علوم انسانی رقیب دین است. در نظام جمهوری اسلامی تعارض علم و دین، بین شریعت و علوم انسانی است اما در غرب تعارض علم و دین تعارض بین فیزیک و شیمی با الهیات است. علم سکولار یا الحادبنیان غرب با الهیات مشکل دارد و نمی‌تواند خدا را با علم ببینند.

تولیت حوزه علمیه امام رضا(ع) بیان کرد:‌ عقاید ثلاثه به عنوان اساس دین مسیحیت سبب بی‌ارزشی دین و الهیات آن شده است اما ما در الهیات خود با فلسفه غنی، مبرهن و مستدل مشکل نداریم ما در صحنه عمل مشکل داریم که آن را علوم انسانی سکولار اداره می‌کند. حوزه موظف است علوم انسانی اسلامی تولید کند، اخیرا درخت‌واره رشته‌های علوم انسانی اسلامی را طراحی کردیم. هر آنچه شریعت در امور اقتصادی، سیاسی، حقوقی، فرهنگی، مدیریت و غیره را بخواهد اداره کند علوم انسانی انجام می‌دهد. در کشور ما علوم انسانی سکولار به شریعت اجازه نمی‌دهد که جامعه را اداره کند. عمده مسائل در دست متخصصان علوم انسانی است که غالباً هم انسان‌های سالم و متدین هستند اما با معارف دینی آشنایی ندارند که علوم انسانی اسلامی تولید کنند حوزه علمیه باید این کار را انجام دهد. باید دین در ما تجلی کند و همه وجود ما دین شود.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان