عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه آغاز شد | اسپادانا خبر
 
 
جمعه، 10 فروردين 1403 - 11:02

عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه آغاز شد

شماره: 8655
Aa Aa

 این عملیات با هدف مقابله با حزب کارگران کردستان ترکیه و داعش، با حمله هوایی به شهر راس العین آغاز و پس از آن عملیات توپخانه‌ای انجام خواهد شد.

با همراهی نیروهای "ارتش آزاد" سوریه؛
عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه آغاز شد

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در صفحه توئیتر خود از آغاز عملیات نظامی جدید این کشور در شمال سوریه خبر داد.

به گزارش اسپادانا خبر، آغاز عملیات نظامی ترکیه چند روز بعد از آن صورت گرفت که رئیس‌جمهور آمریکا پس از تماس تلفنی با اردوغان از تصمیم خود برای خارج کردن نظامیان آمریکایی از شمال سوریه خبر داد.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه آغاز عملیات نظامی ارتش کشورش در شمال سوریه و علیه نیروهای کرد یگان‌های مدافع خلق را با هدف ایجاد "منطقه‌ای امن" اعلام کرد. اردوغان هدف از این عملیات را نابودی تهدید تروریسم خوانده است.

شبکه «سی‌ان‌ان‌ تُرک» نیز در خبری فوری گزارش داد که دولت ترکیه سفیر واشنگتن در آنکارا را در جریان آغاز عملیات نظامی آنکارا در شمال سوریه قرار داده است.

بعد از انتشار این خبر، وزارت خارجه ترکیه اعلام کرد که سفرای هر پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل در آنکارا را احضار کرده و آنها را در جریان جزئیات عملیات جدید در سوریه قرار داده است.

همزمان نیروهای سوریه دموکراتیک "قسد" نیز ضمن تایید این حمله اعلام کردند، جنگنده‌های ترکیه حملات هوایی را در شمال سوریه آغاز کردند. در همین راستا، منابع ترکیه‌ای اعلام کردند این عملیات با حمله هوایی به شهر راس العین آغاز شد و پس از آن عملیات توپخانه‌ای را به دنبال خواهد داشت.

ارتش ترکیه تهاجم خود به شمال سوریه را با همراهی نیروهای "ارتش آزاد" سوریه که از حمایت آنکارا برخوردارند آغاز کرده است.

خبرنگار المیادین گزارش داده ارتش ترکیه انبارهای سلاح وابسته به یگان‌های مدافع خلق کرد در سوریه را هدف قرار می‌دهد.

بنا بر اعلام شبکه اسکای نیوز، کردها از واشنگتن خواستند با ایجاد "منطقه پرواز ممنوع " در شمال شرق سوریه به حملات ترکیه پایان دهد.

منابع رسانه‌ای ترکیه نیز از احضار سفیر آمریکا در آنکارا به وزارت خارجه ترکیه جهت ارائه توضیحاتی پیرامون حمله نظامی در سوریه خبر دادند.

اوایل امروز اردوغان و ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه تلفنی گفت‌وگو کرده و درباره اهمیت تضمین اتحاد و تمامیت ارضی سوریه و احترام به حاکمیت ملی آن توافق کردند. اردوغان در پیامی توییتری هدف از این عملیات را مقابله با حزب کارگران کردستان ترکیه (پ‌ک‌ک) و داعش اعلام کرده است.

پوتین در این تماس تلفنی اردوغان را به عدم آسیب واردن کردن به روند صلح سوریه ترغیب کرد. وی هرگونه حمله نظامی به سوریه را تجاوز به حاکمیت این کشور خواند.

در پیام اردوغان آمده است: «نیروهای مسلح ترکیه به همراه ارتش آزاد سوریه عملیات چشمه صلح علیه سازمان‌های تروریستی پ‌ک‌ک-ی‌پ‌گ و داعش را در شمال سوریه آغاز کرده است. هدف ما نابودی این مجرای تروریستی است که تلاش دارند در مرز جنوبی ما تشکیل شوند و همچنین برقراری صلح و ثبات در این منطقه است.»

اردوغان در پیام توییتری دیگری نوشته: «عملیات چشمه صلح تهدیدات تروریستی علیه ترکیه را خنثی خواهد کرد و به ایجاد یک منطقه امن منجر می‌شود و بازگشت آوارگان سوری به خانه‌هایشان تسهیل می‌شود. ما تمامیت ارضی سوریه را حفظ خواهیم کرد و جوامع محلی را از دست تروریست‌ها آزاد خواهیم کرد.»

براساس بیانیه سرویس مطبوعاتی نیروهای سوریه دموکراتیک، حملات هوایی هواپیماهای ترکیه در مناطق غیر نظامی است که این موجب ایجاد رعب و وحشت در میان ساکنان محلی شده است.

«مولود چاووش‌اوغلو»، وزیر خارجه ترکیه با صدور بیانیه‌ای ضمن اشاره به آغاز عملیات در شمال سوریه، مدعی شد: «این عملیات تحت قوانین بین‌المللی، منشور سازمان ملل و قطعنامه‌های شورای امنیت درباره مبارزه با تروریسم انجام می‌شود».

چاووش‌اوغلو چهار دستاوردی را که قرار است این عملیات داشته باشد، به شرح ذیل بیان کرد:

  1. منطقه شرق فرات از شبه‌نظامیان کُرد پاکسازی می‌شود.
  2. امنیت مرزی و تمامیت ارضی سوریه تضمین می‌شود.
  3. آواره‌های سوری می‌توانند با ایمنی به خانه‌هایشان بازگردند.
  4. صلح و امنیت در منطقه برقرار می‌شود.

وزارت خارجه ترکیه نیز اعلام کرد که سفرای هر پنج عضو دائم شورای امنیت در آنکارا را احضار کرده و آنها را در جریان جزئیات عملیات جدید در سوریه قرار داده است.

 منابع سوری نیز از ورود کامیون های حامل سلاح و جعبه های مهمات نیروهای قسد به محله العبره در شهر راس العین در مرز سوریه با ترکیه در حومه شمال غربی حسکه خبر دادند. این منابع همچنین از ارسال تجهیزات نظامی از سوی نیروهای قسد به روستای حمام الترکمان در حومه شمالی الرقه نیز خبر دادند.

منابع سوری اعلام کردند که نیروهای قسد مواضع خود را در شهرهای تل ابیض و راس العین در نزدیکی مرز سوریه با ترکیه تقویت کرده اند و تجهیزات نظامی سنگین و نیروهای زیادی برای مقابله باترکیه در این دو شهر مستقر کرده اند.

برچسب ها: 
نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان