فرانسه، آلمان و بریتانیا ایران را به «نقض» برجام متهم کردند | اسپادانا خبر
 
 
شنبه، 1 ارديبهشت 1403 - 6:31

فرانسه، آلمان و بریتانیا ایران را به «نقض» برجام متهم کردند

شماره: 10264
Aa Aa

در بخشی از بیانیه تروئیکای اروپا آمده به شدت از نقض تعهدات هسته‌ای توسط ایران که تبعات جدی و برگشت‌ناپذیر اشاعه‌ای داشته نگران هستیم.

اقدامات اتحادیه اروپا از سر حسن نیت بوده است؛
فرانسه، آلمان و بریتانیا ایران را به «نقض» برجام متهم کردند

سه کشور اروپایی بیانیه‌ای با موضوع «راستی‌آزمایی و نظارتِ ایران در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی» منتشر کردند.

کشور‌های اروپایی در این بیانیه مدعی شده‌اند که اقدام آن‌ها در کلید زدن ساز و کار موسوم به «مکانیسم حل اختلاف» در برجام از سر حسن نیت بوده است.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از فارس، در آغاز این بیانیه مشترک آمده است:

«فرانسه، آلمان و پادشاهی متحده مایلند از جدیدترین گزارش مدیر کل [آژانس بین‌المللی انرژی اتمی](GOV/۲۰۲۰/۲۶) و همچنین برگزاری "نشست توجیهی فنی" توسط معاون مدیر کل تشکر کنند. ما از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بابت انجام مأموریت خود در زمینه راستی‌آزمایی اجرای برجام توسط ایران با بی‌طرفی و حرفه ای‌گری تقدیر می‌کنیم. برای رویکردی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در انجام کارش پیش گرفته ارزش زیادی قائلیم و از گزارش‌های منظم و عینی آژانس استقبال می‌کنیم.»

سه کشور اروپایی ضمن متهم کردن ایران به «نقض» برجام مدعی شده‌اند که از این توافق حمایت می‌کنند:

«به عنوان طرف‌های برجام تداوم حمایتمان از این توافق و تعهدمان برای همکاری در جهت حفظ و اجرای کامل آن را یادآور می‌شویم. ما به شدت از نقض تعهدات هسته‌ای توسط ایران که تبعات جدی و برگشت‌ناپذیر اشاعه‌ای داشته نگران هستیم.»

تروئیکای اروپا مدعی شده‌ اقدام آن‌ها در کلید زدن مکانیسم موسوم به «ساز و کار حل و فصل اختلافات در برجام» از روی حسن نیت بوده است: «تروئیکای اروپا با توجه به انجام اقدامات مغایر با برجام توسط ایران روز ۱۴ ژانویه "مکانیسم حل و فصل اختلافات در برجام" را فعال کرد. ما این کار را از سر حسن نیت و به امید یافتن راهی برای یافتن راهی دیپلماتیک جهت حرکت رو به جلو، در حین حفظ توافق انجام دادیم.»

کشور‌های اروپایی خاطرنشان کرده‌اند:

«ما به صراحت گفته‌ایم که هدف کلی ما یافتن راه حلی دیپلماتیک برای بازگرداندن ایران به پایبندی [به توافق]است و این تصمیم به معنای قدم گذاشتن در مسیر خودکارِ منتهی به شورای امنیت سازمان ملل نبود. ما ایران را به تعامل سازنده در این خصوص طی رایزنی‌های جدی با ما و طرف‌های باقی‌مانده در برجام ترغیب می‌کنیم.»

در این بیانیه آمده است: «ما در ابراز تأسف و نگرانی در خصوص خروج آمریکا از برجام و من‌جمله عدم تمدید معافیت‌های تحریمی مربوط به پروژه‌های منع اشاعه که از بخش‌های کلیدی برجام بوده و به تأیید قطعنامه شماره ۲۲۳۱ شورای امنیت رسیده همواره صراحت داشته‌ایم. در کسوت تروئیکای اروپا ما رفع تحریم‌ها به نحو پیش‌بینی‌شده در برجام را ادامه داده و با عملیاتی کردن کامل اینستکس تلاش‌هایی اضافه برای تسهیل تجارت مشروع با ایران انجام داده‌ایم.»

 

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان