فرزند احمدشاه مسعود مردم افغانستان را به مقاومت دعوت کرد | اسپادانا خبر
 
 
پنجشنبه، 9 فروردين 1403 - 14:52

فرزند احمدشاه مسعود مردم افغانستان را به مقاومت دعوت کرد

شماره: 14490
Aa Aa

احمد مسعود نوشته با تمام افغان‌هایی که بندگی را نمی‌پذیرند خون خود را خواهیم داد. همه آزادی‌خواهان را به پیوستن به پایگاهمان در پنجشیر فرا می‌خوانم.

یک روز پس از ورود طالبان به کابل و سقوط دولت؛
فرزند احمدشاه مسعود مردم افغانستان را به مقاومت دعوت کرد
احمد مسعود، فرزند احمدشاه مسعود یک روز پس از ورود طالبان به کابل و سقوط دولت، مردم افغانستان را به مقاومت در برابر این گروه دعوت کرد.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از یورونیوز، فرزند احمدشاه مسعود با انتشار مقاله‌ای در مجله فرانسوی لا رِگل دو ژو (La Règle du jeu/ قاعده بازی) تاکید کرد که تصمیم دارد همچون پدرش مبارزه برای آزادی را در زمان قدر قدرتی «استبداد» در افغانستان سازماندهی کند.
مسعود نوشته است: 

«من و همرزمانم همراه با تمام افغان‌هایی که بندگی را نمی‌پذیرند خون خود را خواهیم داد. همه [آزادی‌خواهان] از هر قوم و قبیله‌ای را به پیوستن به پایگاهمان در پنجشیر، آخرین منطقه آزاد میهن در حال احتضارمان فرا می‌خوانم.»

او نوشته است: 

«ما افغان‌ها در همان شرایطی هستیم که اروپا در سال ۱۹۴۰ قرار داشت.»

وی با اشاره به نوشته‌های وینستون چرچیل، نخست وزیر بریتانیا در دوره جنگ و مارشال دو گل، رئیس مقاومت فرانسه در تبعید در زمان اشغال فرانسه به دست آلمان نازی از کشورهای عرب، ایالات متحده، اروپا، فرانسه و دیگران کمک خواسته و نوشته است: 

«خطابم به همه شما است. شمایی که به ما پیش‌تر و در جریان مبارزه برای آزادی علیه شوروی و طالبان در ۲۰ سال پیش آنقدر کمک کردید: شما دوستان عزیز آزادی آیا بار دیگر ما را همچون گذشته یاری خواهید کرد؟ با وجود خیانت‌ بعضی‌ها ما به شما اعتماد زیادی داریم.»

احمد مسعود همچنین در ویدئویی کە بەتازگی منتشر شده است شایعات درباره عدم حضور خود در پنجشیر را تکذیب کرده و گفته کە در کنار «مردم خود» است. او از مردم افغانستان خواست کە به شایعات در فیسبوک توجه نکنند.

احمد مسعود ریاست سازمان سیاسی موسوم به «جبهه مقاومت» را بر عهده دارد.

احمدشاه مسعود یکی از شناخته شده ترین فرماندهان جهادی افغانستان علیه دولت خلق و ارتش شوروی در دهه ۹۰ میلادی زمانی که طالبان بخش اعظم خاک افغانستان را کنترل می‌کردند، فرماندهی ائتلاف شمال (باریکه‌ای از خاک افغانستان) را در دست داشت که زیر پرچم «امارت اسلامی» نرفته بود.

القاعده در سال ۲۰۰۱ میلادی تنها دو روز پیش از حملات ۱۱ سپتامبر احمدشاه مسعود را به قتل رساند.

احمدشاه مسعود در زمان حیات به «شیر دره پنجشیر» معروف بود.

 

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان