مخالفت فرانسه، آلمان و بریتانیا با فعال سازی مکانیسم ماشه علیه ایران | اسپادانا خبر
 
 
شنبه، 1 ارديبهشت 1403 - 8:36

مخالفت فرانسه، آلمان و بریتانیا با فعال سازی مکانیسم ماشه علیه ایران

شماره: 11002
Aa Aa

در این بیانیه آمده برای حفظ برجام، ایران باید تمام اقداماتی را که با تعهداتش ناسازگار است به عقب بازگردانده و بدون فوت وقت به برجام بازگردد.

در بیانیه سه کشور اروپایی عضو برجام اعلام شد؛
مخالفت فرانسه، آلمان و بریتانیا با فعال سازی مکانیسم ماشه علیه ایران

سه کشور اروپایی عضو برجام با صدور بیانیه ای اعلام کردند که از اقدام آمریکا برای به کارگیری مکانیسم ماشه علیه ایران حمایت نمی کنند.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از ایرنا، در این بیانیه که یک نسخه آن در تارنمای وزارت امور خارجه انگلیس منتشر شده آمده است:

ایالات متحده آمریکا در تاریخ ۲۰ اوت (۳۰ مرداد) در نامه‌ای به شورای امنیت سازمان ملل متحد خواستار فعال شدن مکانیسم ماشه شد که بر اساس آن یکی از مشارکت‌کنندگان برجام می تواند خواستار بازگرداندن تحریم‌های چندجانبه ای شود که در سال ۲۰۱۵ وفق قطعنامه ۲۲۳۱ برداشته شد.

این بیانیه با اشاره به اینکه «فرانسه، آلمان و پادشاهی متحده (انگلیس) توقف مشارکت آمریکا از برجام را در تاریخ ۸ «می» ۲۰۱۸ مد نظر قرار دادند» می‌افزاید: 

موضع ما درباره اثربخشی درخواست آمریکا وفق قطعنامه ۲۲۳۱ به طور واضح به ریاست و اعضای شورای امنیت اعلام شده و ما نمی‌توانیم از این اقدام (آمریکا) که با تلاش‌های کنونی ما در خصوص حفظ برجام ناسازگار است حمایت کنیم. تروئیکای اروپایی به به حفظ فرآیندها و سازوکارهای که اساس چندجانبه‌گرایی است پایبند هستند. بنابراین ما از تمام اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد می‌خواهیم تا از هر اقدامی که باعث تعمیق اختلافات در شورا می‌شود و یا پیامدهای منفی جدی در پی دارد پرهیز کنند. « ما بر این باور هستیم که عدم پایبندی سیستماتیک ایران به به برجام را باید از طریق گفت وگو با مشارکت کنندگان این توافق، شامل برگزاری کمیسیون مشترک برجام و سازوکار حل اختلاف این توافق مورد توجه قرار دهیم.» برای حفظ این توافق ایران باید تمام اقداماتی را که با تعهداتش در این توافق ناسازگار است به عقب بازگردانده و بدون فوت وقت به پایبندی کامل به برجام بازگردد.

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا در دیدار با دیجانی سفیر و نماینده دائم اندونزی در سازمان ملل متحد که ریاست دوره‌ای این شورا را هم برعهده دارد، درخواست دولت ترامپ را برای بازگرداندن تحریم‌های شورای امنیت علیه ایران ارائه داد

در این دیدار، پمپئو نامه‌ای را با امضای کلی کرافت نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل متحد ارائه داد که طی آن اعلام شده است ایران به تعهدات برجامی خود عمل نکرده و همچنین ممنوعیت تسلیحاتی را نقض کرده است.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان