مذاکرات وین پس از یک وقفه چند روزه ادامه خواهد یافت | اسپادانا خبر
 
 
پنجشنبه، 6 ارديبهشت 1403 - 6:11

مذاکرات وین پس از یک وقفه چند روزه ادامه خواهد یافت

شماره: 16101
Aa Aa

او می گوید این هفته پیشرفت خوبی داشتیم. پس از رایزنی‌ها با دیگر هیات‌ها من و انریکه مورا برای ارزیابی وضعیت و بحث درباره مسیر پیش رو دیدار کردیم.

باقری کنی، مذاکره‌کننده ارشد ایران در توئیتر نوشت؛
مذاکرات وین پس از یک وقفه چند روزه ادامه خواهد یافت

هیئت های شرکت کننده در مذاکرات هسته ای وین برای مشورت های بیشتر به پایتخت‌های خود باز می گردند.

به گزارش اسپادانا خبر، باقری کنی، مذاکره‌کننده ارشد ایران در توئیتر نوشته است:

پس از رایزنی‌ها با دیگر هیات‌ها، بعد از ظهر روز گذشته من و انریکه مورا برای ارزیابی وضعیت و بحث درباره مسیر پیش رو دیدار کردیم.

این هفته پیشرفت خوبی داشتیم. امروز کمیسیون مشترک خواهیم داشت و بعد از یک وقفه چند روزه مذاکرات را ادامه خواهیم داد.

  •  

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در جریان یک نشست خبری درباره توافقات اخیر با ایران و فعالیت‌های نظارتی و راستی آزمایی آژانس در این کشور توضیح داد.

 

گروسی

وی گفت:

با ایران به پیشرفتی درخصوص تاسیسات کرج و دوربین‌هایش دست یافتیم. آمریکا نیز به توافق اخیر میان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعتراضی نکرده است.

او اعلام کرد که حمله سایبری نمی‌تواند دوربین‌های «جدید» آژانس در کرج را از کار بیندازد.

گروسی درباره عدم صدور بیانیه مشترک میان ایران و آژانس پس از حصول توافق اخیر گفت به این دلیل بوده که او می‌خواسته این کار سریعا صورت بگیرد.

وی افزود:

ما عمیقا نگران کمبود اطلاعات درباره برنامه هسته ای ایران هستیم‌.

مدیرکل آژانس درباره توافق اخیر گفت:

ایران پذیرفت که تجهیزات نظارتی را در سایت های دیگر در ماه فوریه قرار دهد. فقط پس از توافق با ایران می توانیم محتوای دوربین های مدار بسته را ببینیم. تاسیسات کرج در ایران را به خوبی می شناسیم و در بازدید بعدی متوجه هر تغییری در آن خواهیم شد.

وی در این کنفرانس خبری دوربین‌ های نظارتی نصب‌شده آژانس بین المللی انرژی اتمی در تأسیسات هسته‌ ای جهان را به خبرنگاران نشان داد و گفت این دوربینی است که آژانس خواستار نصب شدن آن در کرج است.

گروسی همچنین گفت:

من واقعا نگران نبود تجهیزات نظارتی در آنجا بودم. این بخشی از مذاکرات بود که بتوانیم اطلاعات را در دوربین‌ها ثبت کنیم و موضع ما این بود که باشد، اطلاعات می‌توانند در ایران بمانند اما همچنان دوربین‌ها مهروموم آژانس را خواهند داشت. در حالت ایده‌آل و با احیای برجام، مهر و موم دوربین‌ها را باز می‌کنیم و [به اطلاعات آن دست پیدا می‌کنیم].

«رافائل گروسی»گفت:

پس از خرابکاری در تاسیسات هسته‌ای کرج تصاویر یکی از دوربین‌های مداربسته نصب شده مفقود شده است. ایران هر چهار دوربین را از محل‌های نصب شده برداشته و آنها را به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نشان داده اما دوربینی که از بین رفته کارت حافظه‌ای که تصاویر را در آن نگهداری می‌کند نداشت. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و کشورهای غربی از ایران خواسته‌اند تا در این خصوص توضیح دهد اما تا این لحظه دولت ایران در این مورد توضیحی نداده است.

  •  

یک مقام مطلع در سازمان انرژی اتمی ایران گفت:

کارت حافظه مورد ادعای مدیرکل آژانس در عملیات خرابکاری منهدم شده و اتفاقا آژانس باید پاسخ بدهد که چرا از ظرفیت‌هایش برای ممانعت از این‌گونه عملیات‌های خرابکارانه که منشاء آن هم مشخص است استفاده نمی‌کند. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علاوه بر وظایف نظارتی، مسئولیت‌های صیانتی در خصوص اعضای آژانس را هم بر عهده دارد و در این خصوص باید این نهاد پاسخگو باشد که چرا مانع تهدید سایت‌های هسته‌ای ایران نشده و اقدام موثری در این راستا انجام نداده است.

  •  

نشست کمیسیون مشترک برجام در سطح معاونان و مدیران وزارتخانه‌های خارجه ایران و کشورهای 1+4 به ریاست انریکه مورا معاون سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا و علی باقری کنی معاون سیاسی وزیر امور خارجه و مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران در هتل کوبورگ وین برگزار شد.

در پایان این نشست، انریکه مورا، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به عنوان هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک برجام در گفتگو با خبرنگاران از توافق مذاکره‌کنندگان ایران و 1+4 برای ادامه گفتگوها طی روزهای آتی خبر داد.

انریکه مورا با اشاره به اینکه 80 درصد متن پیش‌نویس توافق احتمالی برای احیای برجام مورد توافق مذاکره‌کنندگان قرار گرفته تأکید کرد که بازآفرینی یا تدوین دوباره برجام در دستور کار نیست و مذاکرات صرفاً با هدف بازگشت به برجام انجام می‌شود.

او در کنفرانسی خبری گفت:

ایالات متحده بخش مهمی از مذاکرات وین است. مذاکرات وین برای بازگرداندن آمریکا به برجام انجام می‌گیرد. هیچ دیدار مستقیمی بین ایران و ایالات متحده اتفاق نخواهد افتاد.

مورا گفت:

ما کارهای زیاد و سختی پیش رو داریم. تصمیم‌های سیاسی سختی باید گرفته شوند. حال وقت آن رسیده که بر روی اولویت‌ها و آنچه که برای هر یک از هیات‌ها جهت تصمیم‌گیری مهم‌تر است تمرکز شود و به این شیوه پیشروی کنیم چراکه زمان زیادی در اختیار نداریم. حس فوریت در همه کارهای‌مان در اینجا وجود دارد. ما به زودی به کارمان ادامه می‌دهیم. آنچه که ما در این روزها انجام داده‌ایم تثبیت دوباره وجه اشتراک برای تداوم مذاکرات بوده است. ما در این کار موفق بوده‌ایم. ما نباید فراموش کنیم که درحال مذاکره مجدد و بازنویسی برجام نیستیم. آنچه که در اینجا درخصوص آن مذاکره می‌کنیم گام‌های عملی است که ایالات متحده و ایران برای بازگشت کامل به پایبندی به برجام انجام دهند. این گام‌های عملی شامل رفع تحریم‌ها و بازگشت به تعهدات هسته‌ای است. ما در شرایطی هستیم که در زمینه هسته‌ای و تحریم‌ها تصمیمات سیاسی سختی باید گرفته شوند. کارمان آسان نخواهد بود. کار ما پیچیده و سخت و گاهی اوقات از لحاظ سیاسی دردناک خواهد بود. ما زمان زیادی نداریم پس من به عنوان هماهنگ کننده می‌خواهم هیات‌ها اولویت‌های جدیدشان را تثبیت کنند و خواسته‌های غیرواقع گرایانه نداشته باشند.

 

  •  

بر اساس متنی که به مذاکره کنندگان تروئیکای اروپایی نسبت داده شده است این سه مذاکره کننده اعلام کردند که پیشرفت‌های حاصل شده در ۲۴ ساعت گذشته تنها روند مذاکرات را به جایی که گفت‌وگوها در دولت قبلی ایران در ماه ژوئن متوقف شده بود، نزدیک کرده است.

مذاکره کنندگان تروئیکای اروپایی گفتند که این سه کشور به همراه چین، روسیه و هماهنگ کننده اتحادیه اروپا انتظار داشته‌اند که گفت‌وگوها در تاریخ 29 نوامبر (8 شهریور) بر اساس متن ماه ژوئن به عنوان اساسی برای مذاکرات از سرگرفته شود.

آن ها گفتند که به تصمیم امروز «علی باقری کنی» رئیس تیم مذاکره کننده ایران برای بازگشت به تهران برای رایزنی احترام می‌گذارند اگر چه این موضوع «توقف ناامیدکننده‌ای» در مذاکرات به شمار می‌آید.

در این بیانیه آمده است:

«به همراه شرکای چینی، روسیه و آمریکایی آماده ادامه گفت‌وگوها هستیم. ما به همراه تیم‌های خود به طور کامل آماده تعامل در مذاکرات در تمامی جنبه‌های بازگشت به برنامه جامع اقدام مشترک هستیم. (ادامه) این مذاکرات روز به روز ضروری‌تر می‌شود».

  •  

میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین نیز در توییتی نوشت:

نشست کمیسیون مشترک برجام و همچنین دور هفتم مذاکرات وین تمام شد. مذاکرات به زودی ادامه خواهند یافت.

  •  

علی باقری کنی، مذاکره کننده ارشد ایران در مذاکرات وین پس از پایان نشست کمیسیون مشترک برجام به خبرنگاران ایرانی گفت:

اگر طرف مقابل دیدگاه‌ها و مواضع منطقی جمهوری اسلامی ایران را بپذیرد گفت‌وگوهای دور جدید می‌تواند اخرین دور مذاکرات باشد و در کوتاه‌ترین زمان به توافق برسم. سرعت دستیابی به توافق بستگی به طرف مقابل دارد.

  •  

«علی باقری کنی» در گفتگو با الجزیره نیز اظهار کرد:

طرف ایرانی در این مرحله خواستار توقف مذاکرات نشده است. ما از ابتدا بر سر یک وقفه عادی پس از رسیدن به پیش نویس توافق کرده بودیم.

باقری همچنین در جمع خبرنگاران در پاسخ به این پرسش که قبلا روی پیش نویس وین ۶ عنوان می شد ترکیب اختلافات میان دو طرف ها تا ۸۰ درصد اختلاف است و ۲۰ درصد تفاهم. آیا الان می توانید بگویید اختلافات در این متون چند درصد است؟ گفت: 

درصد نمی توانم بگویم اما به هر حال اختلاف وجود دارد. همان اختلافاتی که در پیش نویس وین ۶ است وجود دارد و چندتایی هم به آنها اضافه شده است.

  •  

باقری‌کنی در گفتگو با المیادین هم تصریح کرد:

در حال حاضر دو پیش نویس جدید وجود دارد که یکی درباره رفع تحریم‌ها و دیگری درباره اقدامات هسته‌ای است. دو پیش نویس (ارائه شده توسط ایران) اساس گفت‌وگوها در دور جدید مذاکرات خواهد بود. توافقی از سوی طرف‌های دیگر وجود دارد که پیش‌نویس‌های دیگر نیز اساس مذاکرات باشند. برای دور هشتم ما کار بسیار زیادی و وظیفه بسیار پیچیده‌ای در پیش داریم. ما دیگر درباره ماه‌ها صحبت نمی‌کنیم بلکه درباره هفته‌ها صحبت می‌کنیم.

  •  

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی رئیس جمهور آمریکا در سخنانی در شورای روابط خارجی آمریکا با اشاره به هراس واشینگتن از پیشرفت برنامه اتمی ایران مدعی شد که ما نگرانی خود در مورد ادامه برنامه هسته ای ایران را از طریق متحدان اروپایی به ایران اعلام کرده ایم.

او مدعی شد ایران این نگرانی ها را درک می کند ولی نمی خواهد به صورت آشکار در مورد آنها مذاکره کند.

وی گفت:

مذاکرات به خوبی پیش نمی روند زیرا هنوز مسیری برای بازگشت به برجام بدست نیاورده ایم اما فکر می کنم در چند روز گذشته پیشرفت هایی در مذاکرات صورت گرفته است. مذاکرات وین برای احیای برجام «به خوبی پیش نمی‌رود» به این معنا که ایالات متحده هنوز راهی برای بازگشت به توافق ندارد. آمریکا از طریق مذاکره‌کنندگان اروپایی به ایران درباره پیشرفت برنامه هسته‌ای این کشور هشدار داده است.

 

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان