مردم به نظام و دولت اعتماد دارند چون آب و برق قطع نمی شود | اسپادانا خبر
 
 
سه شنبه، 29 اسفند 1402 - 14:06

مردم به نظام و دولت اعتماد دارند چون آب و برق قطع نمی شود

شماره: 11169
Aa Aa

حسن روحانی گفته نقد فضای دانشجویی تا زمانی که با در نظر گرفتن شرایط، واقعیت‌های جامعه و با انصاف توام باشد بهترین هدیه برای جامعه و مسئولین است.

رییس جمهور در آیین آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها؛
مردم به نظام و دولت اعتماد دارند چون آب و برق قطع نمی شود

حسن روحانی، رییس جمهور ایران در آیین آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۰ - ۱۳۹۹ دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و فناوری این کشور گفت:

ای کاش پروتکل‌های بهداشتی و دستورالعمل‌ها به من اجازه میداد که مثل سال‌های گذشته امروز از نزدیک در میان جمع شما فرهیختگان و اساتید مسوولان عالی رتبه بخش فرهنگ و دانشجویان عزیز باشم اما چه کنیم که اجرای دستورالعمل‌های ستاد ملی برای همه ما لازم الاجراست. من از روز اول مواجهه با کرونا خودم را موظف می‌دیدم که در شرکتم در مجامع، سفرها و برنامه‌ها و فعالیت‌ها پروتکل‌ها را مراعات کنم. معتقدم پروتکل‌شکنی نباید به عنوان یک شیوه‌ای در ذهن ما باشد ولو این که در برخی مواقع اجرای پروتکل‌ها با عواطف انسان سازگاری ندارد.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از ایرنا، روحانی گفت: امروز یک بهداشت و درمانی در اختیار داریم که بدون آنکه دست نیاز به سوی دیگران دراز کند می‌تواند روی پای خود بایستد. تخت‌های بیمارستانی کفاف بیماران و مبتلایان را داشته است و این در سایه تلاش دولت‌های گذشته و به ویژه دولت یازدهم و دوازدهم برای توسعه امر بهداشت و درمان بوده است. کادر درمان برای آنکه بیماران تنها رنج بیماری داشته باشند، همه توان خود را به کار گرفتند. همچنین شاهد بیمه همگانی، ‌طرح تحول سلامت و گسترش بهداشت و درمان در سراسر کشور حتی در روستاها بودیم. از طرف دیگر برای دارو، تجهیزات پزشکی شرکت‌های دانش بنیان و همه آنهایی که در این زمینه مسوولیت دارند بار سنگینی را بر دوش داشتند و امروز حدود ۹۵ درصد نیازهای دارویی را در داخل کشور تامین می‌کنیم.

وی گفت: علیرغم جهش علم و دانش در طول دهه‌ها و قرون گذشته و پیشرفت‌های علمی باز هم می‌بینیم که بشر در برابر یک موجود به ظاهر کوچک و ناچیز اینگونه درمانده می‌شود و این همه مشکل برای جوامع بشری پیش آورده است.

روحانی اظهارداشت:

اگر بنا بود فعالیت‌ها تعطیل شود، آن وقت می‌دیدید که از همان بهمن و آغاز اسفند زندگی، تامین مواد غذایی و نیازمندی‌های ضروری مردم با چه مشکلاتی مواجه می‌شد و چگونه مردم از معنویت، مناسک دینی و از نشاط روحی فاصله می‌گرفتند. توانستیم در تمام مقاطع و در طول این ۷ ماه در چارچوب ضوابط بهداشتی فعالیت‌های خود را ادامه دهیم. 

وی افزود: در عین حالی که دانشگاه همواره فضای نقادی نسبت به حکومت، حاکمان، دولت و جوامع است شاید هیچ فضایی نقادتر از فضای دانشجویی نباشد و این نقد زمانی که با در نظر گرفتن شرایط و واقعیت‌های جامعه و با انصاف توام باشد بهترین هدیه برای جامعه و مسئولین ما هست.

رییس جمهور ایران خاطرنشان کرد: همه می‌دانیم نه در تاریخ ایران بلکه شاید کمتر در تاریخ جهان شاهد چنین تحریم‌هایی بوده‌ایم. از آغاز سال ۹۷ و تمام سال ۹۷، سال ۹۸ و امروز نیمی از سال ۹۹ با این تحریم شدید مواجه هستیم اما در عین حال نگذاشتیم دشمنان ما به هدف اصلی‌شان که شکستن ابهت نظام و درمانده کردن مردم و تسلیم کشور و نظام در برابر خواست ناحق آنها بود، برسند. درآمد نفتی ما در یک سال، در سال ۹۰، ۱۲۰ میلیارد دلار بوده و در سال گذشته یعنی سال ۹۸، کمی بیش از ۲۰ میلیارد دلار بوده است یعنی از ۱۲۰ تا ۲۰ میلیارد دلار و این نشان می‌دهد که جامعه با چه مشکلاتی روبرو است. ما باید روی پای خود بایستیم و به درون بنگریم. باید از توانمندی‌های داخلی‌مان استفاده کنیم و نباید چشم‌مان به بیرون باشد اما این واقعیت هم وجود دارد که بدون تعامل با جهان، زندگی کردن بسیار سخت و گاهی ناممکن است. بنابراین هم باید روی پای خود بایستیم و هم باید شرایط تعاملی با دنیا را فراهم کنیم. ضربه دشمن در همین فضا است که می‌خواهد رابطه ما را با جهان، دچار اختلال کند و ما باید بتوانیم این مشکلات را در شرایط امروز حل و فصل کنیم. 

وی با بیان اینکه دشمن علاوه بر اهداف استراتژیک خود در تمام اهداف سیاسی و حقوقی خود هم ناموفق بوده است اظهارداشت:

اگر چه آنها در زمینه اقتصادی و منابع مالی مشکلاتی را ایجاد کرده اند اما در زمینه سیاسی و حقوقی دچار شکست‌های کم نظیر شده اند. دشمنان ما در سازمان ملل متحد که خانه خلوت خود می‌دانند، فکر می‌کردند هر زمان کاری دارند شواری امنیت و سازمان ملل در مشت آنها است و به راحتی می‌توانند اقدامات خود را انجام دهند اما آمریکایی‌ها در طول ماه‌های اخیر حداقل با سه شکست بزرگ تاریخی مواجه شده‌اند. آمریکایی‌ها در یکی از اهداف خود که بازگرداندن تحریم‌های تسلیحاتی بود در سازمان و شورای امنیت از ۱۵ رای آنها فقط دو رای خودش و یک کشور کوچک، و ۱۳ رای دیگر در برابر آنها بودند و در طرح اخیر که استفاده از به اصطلاح «مکانیزم ماشه» بود هیچ کدام از اعضای شورای امنیت سازمان ملل با آمریکا موافقت نکردند. آمریکایی‌ها که همواره وعده پایان ماه (۳۰شهریور – ۲۰ سپتامبر) می‌دهند و می‌گویند «در پایان ماه به پیروزی می‌رسیم» اصلا نتوانسته است این روند را آغاز کند که یکی از موفقیت‌های بزرگ سیاسی و حقوقی ملت ایران در تاریخ است. آنها قصد داشتند طرحی را به عنوان «مکانیزم ماشه» آغاز کنند که در آن یک فرصت یک ماهه وجود دارد اما تا امروز نتوانسته این طرح را شروع کند یعنی شورای امنیت تا امروز به طرح آمریکایی‌ها بی‌اعتنا بوده است. پایان شهریور زمانی است که در قطعنامه ۲۲۳۱ پیش‌بینی شده است. آمریکا به دلیل اینکه از برجام خارج شده در این توافقنامه عضویت ندارد که بتواند از این روند استفاده کند. ما از لحاظ سیاسی موفقیت‌های بزرگ به دست آورده ایم. ما سه موفقیت بزرگ سیاست بین الملل و چند موفقیت بزرگ حقوقی را در دادگاه بین‌المللی لاهه داشتیم هم در زمینه اوراق بانکی ایران که در قدم‌های اول در دادگاه بین‌المللی موفق بودیم و آن را ادامه می‌دهیم، در زمینه «اصل صلاحیت» هم موفق شدیم. ما در زمینه برجام هم در دو مرحله موفق شدیم، مرحله اول صلاحیت و مرحله دوم حکم کوتاه مدتی بود که دادگاه صادر کرد. در هر سه زمینه ما توانستیم موفقیت بدست بیاوریم، این موفقیت‌های سیاسی و حقوقی در تاریخ کشور ما بسیار اهمیت دارد.

رییس دولت تدبیر و امید یادآورشد:

تمام شاخص ها و آمارها به ما می‌گوید شرایط ما در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۲ با یک فاصله قابل توجهی موفقیت به دست آورده است. اگر هفت سال پیش ما در میان دانشگاه‌های برتر جهان یکی از دانشگاه‌های ایران جزو دانشگاه‌های برتر بود امروز ۴۰ دانشگاه ما در لیست دانشگاه‌های برتر جهان است یعنی دانشگاه‌های ما حرکت بزرگی در مقایسه با دانشگاه‌های بزرگ جهانی در طول این مدت انجام دادند. در شتاب علمی ما در برخی از سال‌ها در دنیا اول بودیم و این نشان می‌دهد در شرایط تحریم و شرایط سخت، ما مسیر علم و دانش و پیشرفت علمی را فراموش نکردیم و به بهترین شکل انجام دادیم، در نوآوری اگر جایگاه ۱۲۲ بوده امروز جایگاه ما ۶۵ است این نشان می‌دهد که ما در نوآوری چه حرکت خوبی در طول هفت سال گذشته انجام دادیم. ما در شرکت‌های دانش بنیان دارای توفیق باورنکردنی هستیم. رشد شرکت‌های ما تقریبا نزدیک صد برابر شده است اگر شرکت‌های دانش بنیان ما در سال ۹۲ حدود ۵۳، ۵۴ شرکت دانش بنیان بوده امروز به بالای پنج هزار رسیده تقریبا صد برابر هفت پیش شده است. درآمد شرکت‌های دانش بنیان ما در طول این هفت سال ۶۰۰ برابر شده است پس ما در علم، دانش و پیشرفت و تحول دانشگاه‌ها در مسیری هستیم که می توانیم خودکفا شویم و روی پای خود بایستیم.

روحانی ادامه داد: امروز روز تاب آوری مضاعف برای ملت ایران است. تاب آوری در برابر تحریم بی‌نظیر با توطئه‌هایی که علیه ملت بوده است و تاب‌آوری در برابر ویروس خطرناک کرونا است. این تاب‌آوری مضاعف برای ملت است و این تاب‌آوری مضاعف در سایه اعتماد و امید امکان پذیر است. اگر ملتی به خود اعتماد نکند و احساس کند در برابر فشارعظیم بیرونی شکسته می‌شود آن ملت در اهداف بلند ملی خود موفق نخواهد بود. علت این که ما توانستیم ۴۲ سال در برابر فشارها ایستادگی کنیم و در این سال اخیر در برابر این فشار بی‌نظیر اقتصادی ایستادگی کنیم، اعتماد ملت بوده است. مردم به خود، ساختار، نظام، فرهیختگان، دانشگاه ها و اساتید اعتماد کردند. تا روزی که این اعتماد وجود دارد این ملت به مقاومت خود ادامه خواهد داد. در کنار این اعتماد ملی امید است. همانطور که سرمایه اجتماعی یک سرمایه عظیم است امید اجتماعی هم برای ما مهم است. اعتماد ملی هم برای ما مهم است. اگر به آینده امید نداشته باشیم نمی‌توانیم در برابر مشکلات ایستادگی کنیم و معضلات جامعه را حل و فصل کنیم.

وی گفت: مردم می‌دانند اگر با یک بیماری و کرونا مواجه شوند پزشک دلسوز و حاذق و تخت مجهز و بیمارستان آمده در اختیار آنها است. آن بیمارستان وپزشک و پرستار و فداکارانه بخش پزشکی است که نگرانی و اضطراب را از مردم دور میکند و به آنها اعتماد می‌دهد و هراسی از مشکلات پیشرو در زمینه بهداشت و درمان ندارند. 

روحانی گفت: اگر آن فداکاری و امکانات و آمادگی نبود، اعتماد نبود. علت این که مردم اعتماد دارند این است که در شرایط تحریم در تابستان برق قطع نمی‌شود، وزارت نیرویی دارند که در طول ۸ سال ۲۰ هزارمگابایت برق جدید برای کشور تولید کرده و می‌کند. برای این که مردم می‌دانند در شرایط سخت کرونایی آب قطع نمی‌شود. در طول ۷ سال گذشته ۴۳ سد ملی افتتاح شده است و تا پایان این دولت بیش از ۱۰ سد دیگر هم افتتاح خواهد شد.

 رییس جمهور با بیان اینکه اعتماد مردم برمبنای کارکرد نظام و دولت است گفت:

وقتی مردم می‌بینند در شرایط کرونایی دانشگاه، تحصیل دانشجویان و فرزندان آنها را با هر سختی و مشکلات حضوری و غیرحضوری فراموش نکرده و دانش آنها را دامه خواهد داد و وفقه در زندگی آنها ایجاد نخواهد شد و اضطراب برای آنها به وجود نمی‌آید می‌توانند به نظام و کشور اعتماد کنند. باید دست به دست هم دهیم اعتماد ملی و امید را برای همیشه و برای آینده جامعه حفظ کنیم.  

وی گفت: دانشگاه‌های ما نقش بسیار بزرگی در سرمایه اجتماعی و امید اجتماعی و اعتماد ملی دارند. امسال تحصیلات دانشجویان در یک شرایط سختی آغاز شده است، اما می‌توانیم با دادن امید و نشاط به جامعه شرایطی را برای جامعه به وجود آوریم که مردم با هراس کمتر یا بدون هراس با اضطراب کمتر یا بدون اضطراب و با امید کامل نسبت به آینده مسیر و راه زندگی خود را ادامه دهند. 

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان