مصونیت پارلمانی رهبر مخالفان ونزوئلا لغو شد | اسپادانا خبر
 
 
چهارشنبه، 5 ارديبهشت 1403 - 5:06

مصونیت پارلمانی رهبر مخالفان ونزوئلا لغو شد

شماره: 7233
Aa Aa

خوان گوایدو در نخستین واکنش به اعلام این تصمیم گفته: هیچ چیز جلودار ما نیست و در راه خود هیچ گامی به عقب برنخواهیم داشت.

با رای مجلس مؤسسان ونزوئلا؛
مصونیت پارلمانی رهبر مخالفان ونزوئلا لغو شد

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از یورونیوز، مجلس مؤسسان ونزوئلا مصونیت پارلمانی «خوان گوایدو» را لغو کرد و بدین ترتیب برای پیگرد رهبر مخالفان چراغ سبز نشان داد.

مجلس مؤسسان ونزوئلا که در کنترل طرفداران رئیس جمهوری نیکلاس مادورو قرار دارد به درخواست دیوان عالی کشور این تصمیم را به اجماع تمامی اعضا گرفت.

دیوان عالی ونزوئلا ساعاتی پیش از این تصمیم از مجلس مؤسسان خواسته بود تا مصونیت پارلمانی خوان گوایدو را لغو کند؛ درخواستی که پذیرفته شد و بالاخره راه برای طرح اتهام قضایی علیه او باز کرد.

«دیوسدادو کابلو» رئیس مجلس مؤسسان ونزوئلا با اعلام این خبر گفت: «ما با این تصمیم کاملا مشروع و بر اساس قانون اساسی عمل کردیم.»

خوان گوایدو، رئیس پارلمان و رهبر مخالفان ونزوئلا در نخستین واکنش به اعلام این تصمیم گفت: «مردم مصمم هستند. هیچ چیز جلودار ما نیست و در راه خود هیچ گامی به عقب برنخواهیم داشت.»

او پیش از این گفته بود ممکن است در روزهای آتی مأموران امنیتی دولت مادورو او را بربایند.

به دنبال برگزاری مراسم تحلیف ریاست جمهوری نیکلاس مادورو برای دومین بار، خوان گوایدو مدعی تقلب در انتخابات شد و انتخاب مجدد او را زیر سوال برد. او در روز سوم بهمن گذشته خود را رئیس جمهوری موقت ونزوئلا خواند و بلافاصله ایالات متحده آمریکا او را به رسمیت شناخت.

مهم‌ترین اتهامی که احتمالا قرار است علیه خوان گوایدو مطرح شود خروج غیرقانونی از کشور است.  گوایدو در حالی که دیوان عالی او را ممنوع‌الخروج کرده بود، روز سه‌شنبه ۹ بهمن گذشته برای سفر دوره‌ای به کشورهای همسایه یعنی کلمبیا، برزیل، پاراگوئه، آرژانتین و اکوادور به طور مخفیانه از کشور خارج شد.

 

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان