مطهری: جسارت احمدی‌نژاد از روحانی بیشتر بود | اسپادانا خبر
 
 
پنجشنبه، 9 فروردين 1403 - 15:19

مطهری: جسارت احمدی‌نژاد از روحانی بیشتر بود

شماره: 8259
Aa Aa

نماینده مردم تهران در مجلس می گوید در بسیاری از موارد رئیس جمهور نباید اجازه دخالت برخی نهادها و افراد را بدهد اما روحانی این اجازه را می‌دهد.

روحانی ملاحظاتی دارد و از برخی اختیارات استفاده نمی‌کند؛
مطهری: جسارت احمدی‌نژاد از روحانی بیشتر بود

علی مطهری، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در خصوص اختیارات رئیس‌جمهوری بیان کرد: اختیارات رئیس جمهور در قانون اساسی کم نیست اما بستگی به شخصیت هر رئیس جمهوری دارد.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از فرارو، وی افزود: به هر حال برخی از روسای جمهور مانند آقای روحانی ملاحظاتی دارند و از برخی اختیارات خود استفاده نمی‌کنند اما برخی از روسای جمهور مانند آقای احمدی‌نژاد جسارت بیشتری دارند و از اختیارات خود استفاده می‌کنند و حتی ممکن است فراتر بروند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: به نظر من بحث اختیارات یک رئیس جمهور بیشتر به روش رئیس جمهور بر می‌گردد که چگونه رفتار کند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: در بسیاری از موارد رئیس جمهور نباید اجازه دخالت برخی نهادها و افراد غیر مسئول را بدهد اما آقای روحانی این اجازه را می‌دهد و طبعا ممکن است از اختیارات او کم شود.

مطهری همچنین یادآور شد: در معرفی کابینه دولت به مجلس در ابتدای دولت یازدهم، رئیس جمهور به جای اینکه فهرست وزیران را مستقیماً به مجلس بفرستد، ابتدا نظرات برخی نهادها و مقامات را کسب کرد و بعداً فهرست را به مجلس فرستاد؛ زمانی که خود ایشان تمایل دارد که اختیاراتش کم شود طبیعی است که عملاً هم همین طور خواهد شد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در ادامه یادآور شد: در خیلی از جاها آقای روحانی اختیار دارد و می‌تواند وارد شود اما ورود نمی کند. مثلا می‌توانست همین شورای عالی هماهنگی اقتصادی را قبول نکند اما قبول کرد. او می‌توانست بگوید که مجلس و قوه قضاییه حق ورود به امور اجرایی را ندارند اما دیدیم که خود ایشان پذیرفت که شورای عالی اقتصادی به وجود بیاید.

وی در ادامه با بیان اینکه رئیس جمهور می‌توانست بگوید که اداره امور اقتصادی صرفا وظیفه دولت است عنوان کرد: به هر حال بنده معتقدم که این ها به شخصیت روسای جمهور بر می‌گردد.

مطهری در بخش دیگری از سخنانش خاطرنشان کرد: در مجموع رئیس جمهور نباید اجازه دخالت را به دستگاه‌ها و نهادهای غیر مسئول بدهد.

وی در پاسخ به این سوال که پس شما معتقدید طبق قانون اختیارات رئیس جمهور مشخص است و بر اساس قانون رئیس جمهور باید از اختیارات مشخص خود استفاده کند گفت: بله. حتی در اصل 113 قانون اساسی آمده است که رئیس جمهور مسئول اجرای قانون اساسی است؛ یعنی در جاهایی حتی می تواند به قوه قضاییه و مجلس اخطار دهد که مواردی خلاف قانون اساسی انجام شده است.

نماینده مردم تهران در خاتمه سخنانش اظهار داشت: به هرحال رئیس جمهور اختیارات مشخصی دارد. مثلا او به عنوان رئیس شورای عالی امنیت ملی اختیاراتی دارد که می تواند از آنها استفاده کند اما آقای روحانی استفاده نمی‌کند.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان