منابع مالی ایران در عراق آزاد می شود | اسپادانا خبر
 
 
پنجشنبه، 9 فروردين 1403 - 18:59

منابع مالی ایران در عراق آزاد می شود

شماره: 11469
Aa Aa

عبدالناصر همتی می گوید جمهوری اسلامی ایران در چارچوب توافق با عراق بنا دارد بر اساس نیازهای خود از این منابع مالی برداشت کند.

رییس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران؛
منابع مالی ایران در عراق آزاد می شود

«عبدالناصر همتی»، رییس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در باره نتائج مذاکراتش با مقامات عراقی گفت:

جلسه مشترک سه جانبه با روسای بانک مرکزی و بانک تجارت عراق منجر به توافق بر سر آزاد کردن منابع مالی ایران با هدف خرید کالاهای اساسی برای کشور شده است.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از ایرنا، وی جلسه مشترک خود را با «مصطفی غالب مخیف» رییس بانک مرکزی و «سالم جواد عبدالهادی چلبی» رییس بانک تجارت عراق را مهم ارزیابی کرد و گفت:

در این جلسه در باره تبادلات تجاری گفت وگوی مفصلی صورت گرفت.

همتی خاطر نشان ساخت که جمهوری اسلامی ایران در نتیجه صادرات برق و گاز به عراق، منابع مالی چشمگیری در بانک های عراق دارد و نخست وزیر عراق از حصول این توافق ابراز خرسندی و استقبال کرده است.

وی تصریح کرد با توجه به قول هایی که مسوولان عراقی داده اند، نسبت به آینده امیدوار است و نتایج آن به زودی در مناسبات بانکی و اقتصادی دو کشور مشخص می شود.

به گفته وی، جمهوری اسلامی ایران در چارچوب این توافق بنا دارد بر اساس نیازهای خود از این منابع مالی مالی برداشت کند.

وی با اشاره به اینکه این منابع متعلق به بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران است افزود که بانک مرکزی مهمترین تامین کننده نیازهای اساسی کشور در بخش های مختلف صنعت و معدن، کشاورزی و بهداشت است. این کالاها به دلیل اینکه جزو نیازهای اساسی کشور است معاف از تحریم های ظالمانه و یکجانبه آمریکا هستند.

وی مانع اساسی در برداشت از این منابع مالی را در حوزه اجرایی دانست و گفت که بانک تجارت عراق و معذوریت هایی که بانک مرکزی عراق قبلا داشت با توافق امروز برطرف شدند.

عبدالناصر همتی دوشنبه در راس هیاتی به بغداد سفر یک روزه ای انجام داده و طی آن با «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر، «علی عبدالامیر علاوی» وزیرداریی، مصطفی غالف مخیف روسای بانک مرکزی و سالم جواد عبدالهادی چلبی رییس بانک تجارت عراق دیدار و رایزنی کرد.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان