موشک‌های کروز استفاده شده در حمله به عربستان منشأ ایرانی دارد | اسپادانا خبر
 
 
پنجشنبه، 9 فروردين 1403 - 19:20

موشک‌های کروز استفاده شده در حمله به عربستان منشأ ایرانی دارد

شماره: 10219
Aa Aa

برخی از اقلام کشف شده از نظر طراحی ویژگی‌های مشابهی با اقلامی دارند که در یک واحد تجاری در ایران تولید می‌شود یا دارای مارک‌های فارسی هستند

در گزارش گوترش، دبیر کل سازمان ملل آمد؛
موشک‌های کروز استفاده شده در حمله به عربستان منشأ ایرانی دارد

آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل در گزارشی که خبرگزاری رویترز مدعی شده یک نسخه از آن را مشاهده کرده است گفته است موشک‌های كروز كه سال گذشته در حملات متعددی به تأسیسات نفتی و فرودگاه بین‌المللی در عربستان سعودی از آنها استفاده شد، دارای «منشأ ایرانی» بوده‌اند.

به گزارش اسپادانا خبر، رویترز آورده که این موضوع در گزارشی که گوترش به شورای امنیت ارائه کرده آمده است.

گوترش گفته برخی از اقلام کشف شده از نظر طراحی ویژگی‌های مشابهی با اقلامی دارند که در یک واحد تجاری در ایران نیز تولید می‌شود یا دارای مارک‌های فارسی هستند و برخی نیز بین فوریه ۲۰۱۶ و آوریل ۲۰۱۸ به این کشور تحویل داده شده‌اند.

وی گفته است این اقلام ممکن است با قطعنامه سال ۲۰۱۵ شورای امنیت درباره ممانعت از توسعه سلاح‌های هسته‌ای ایران «به شکلی متناقض باشد».

گوترش نوشته است:

«دبیرخانه سازمان چنین ارزیابی می‌کند که موشک‌های کروز یا قطعات دیگری که در این چهار حمله مورد استفاده قرار گرفته‌اند دارای منشأ ایرانی هستند.»

وی گفته پهپادهای مورد استفاده در حملات ماه مه و سپتامبر نیز «سرمنشأ ایرانی» داشته‌اند؛ سازمان ملل متحد مشاهده کرده که برخی از اقلام موجود در دو مورد توقیفی ایالات متحده «مشابه یا عین» مواد یافت شده در بقایای موشک‌های کروز و پهپادهای مورد استفاده در حملات سال ۲۰۱۹ به عربستان سعودی بوده است.

گوترش در پایان گزارش ۱۴ صفحه‌ای خود نوشته است:

«من از همه كشورهای عضو می‌خواهم كه از گفتار تحریک‌آمیز و اقداماتی كه می‌توانند تأثیر منفی بر ثبات منطقه داشته باشند، خودداری كنند.»

قرار است اعضای شورای امنیت در اواخر ماه جاری میلادی درباره گزارش گوترش گفتگو کنند.

برچسب ها: 
نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان