میزان مشارکت در انتخابات مجلس ایران ۴۲.۵۷ درصد اعلام شد | اسپادانا خبر
 
 
چهارشنبه، 5 ارديبهشت 1403 - 3:28

میزان مشارکت در انتخابات مجلس ایران ۴۲.۵۷ درصد اعلام شد

شماره: 9340
Aa Aa

رحمانی فضلی گفته چون انتخابات همیشه سر وقت انجام می شده با تعویق انتخابات به دلیل کرونا مخالفت کرده و در قم مشارکت بیش از ۴۳ درصد بوده است.

در نشست خبری وزیر کشور ایران مطرح شد؛
میزان مشارکت در انتخابات مجلس ایران ۴۲.۵۷ درصد اعلام شد

رحمانی فضلی، وزیر کشور ایران اعلام کرد: میزان مشارکت در انتخابات دوم اسفند ۹۸، ۴۲.۵۷ درصد است.

به گزارش اسپادانا خبر، وزیر کشور ایران در نشست خبری پس از پایان شمارش آراء یازدهمین انتخابات مجلس، میزان مشارکت در انتخابات را ۴۲.۵۷ درصد اعلام کرد.

رحمانی فضلی گفت:

۵۷ میلیون و ۹۱۸ هزار و ۱۵۹ نفر واجد شرایط بودند که ۲۴ میلیون و ۵۱۲ هزار و ۴۰۴ نفر در انتخابات در کل کشور شرکت کردند که از این تعداد، ۴۸ درصد بانوان و ۵۲ درصد آقایان بودند.

وی با بیان اینکه ما برای اعلام مشارکت محدودیت قانونی داشتیم و سیستم ما ۹۹ درصد ارتباط داشت و زیر ۱ درصد به ما وصل نبود گفت برای اعلام هر مشارکت باید فرآیند قانونی آن را طی کنیم.

رحمانی فضلی عنوان کرد: ما در شرایطی این انتخابات را برگزار کردیم که حوادث مختلف از جمله بحث بیماری کرونا و مشکلات آب و هوایی را داشتیم و اتفاقاتی از جمله سقوط هواپیمای اوکراینی اتفاق افتاد که فضای عمومی را علی‌رغم میل مردم عزیزمان تغییر داد و با توجه به شرایط کنونی و میزان آراء، حضور و مشارکت مردم کاملا قابل قبول است و مردم در هر شرایطی آمادگی لازم را برای مشارکت دارند.

میزان مشارکت در انتخابات مجلس یازدهم
میزان مشارکت به تفکیک استان
 

وی ادامه داد: ان شالله مجلس جدید بتواند در شرایطی که کشور نیاز به کار و تلاش و وحدت و انسجام و مقاومت در برابر تهدیدات بیگانگان دارد با تعهد و میثاقی که با مردم دارند این تعهد را عملی کنند.

وزیر کشور گفت: کسانی که اعتراض دارند می‌توانند اعتراضشان را به هیئت‌های اجرایی بفرستند؛ هیئت‌ها صرف ۷ روز رسیدگی می‌کنند و بعد ۷ روز هم شورای نگهبان رسیدگی می‌کند.

رحمانی فضلی با اشاره به آمار مشارکت در استان تهران گفت: مشارکت در استان تهران ۲ میلیون ۵۳۹ هزار و ۷۶۳ نفر معادل ۲۶ ممیز ۲ درصد و در حوزه انتخابیه تهران، ری شمیرانات مشارکت ۲۵ ممیز ۴ درصد و تعداد ۱ میلیون و ۸۴۱ هزار و ۸۹۱ نفر شرکت کردند.

وی با بیان اینکه برخی اصرار داشتند انتخابات به خصوص در قم به دلیل کرونا عقب بیفتد عنوان کرد:

بنده با این موضوع به دلیل اینکه همیشه انتخابات سر وقت انجام می شده و اینکه باعث عقب افتادن زمان تشکیل مجلس آینده می‌شد مخالفت کردم. در قم مشارکت بیش از ۴۳ درصد بود و حتی برخی عوامل اجرایی این حوزه انتخابیه بدلیل سرماخوردگی حضور نیافتند و تغییراتی در آن انجام شد.

وزیر کشور گفت: بیشترین مشارکت در کهگیلویه و بویراحمد با ۷۱ درصد و کمترین هم در تهران بوده است.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان