نباید در گذشته خودمان بمانیم | اسپادانا خبر
 
 
پنجشنبه، 9 فروردين 1403 - 18:18

نباید در گذشته خودمان بمانیم

شماره: 12987
Aa Aa

او گفته نگاه به گذشته فقط باید برای عبرت آموزی باشد نه اینکه دل و جانمان در گذشته مانده باشد؛ ریشه بسیاری از مفاسد و دشمنی ها کینه است.

سیدحسن خمینی در مراسم تحویل سال ۱۴۰۰؛
نباید در گذشته خودمان بمانیم

سیدحسن خمینی در مراسم تحویل سال ۱۴۰۰ با بیان اینکه یکی از علائم کسانی که در گذشته می مانند «حقد» و «کینه» است گفت:

اگر ما قرار است رو به آینده داشته باشیم شرط اول این است که اگر به گذشته نگاه می کنیم فقط برای عبرت آموزی باشد نه اینکه خودمان و دل و جانمان در گذشته باقی مانده باشد. سبب همه دشمنی ها و نزاع ها «کینه» است.

او ادامه داد:

ما نباید در گذشته های خودمان بمانیم. در روابط جمعی و میان شخصیت های حقوقی نیز زودن کینه و دشمنی ها بسیار مهم است و کینه هایی که احیانا وجود دارد، موضع فتنه ها است. در گذشته نمانیم و عبور کنیم. این امر حتی در مسائل ملی و بین المللی هم وجود دارد. عداوت ها پیش می آید اما تأکید بر یک عداوت آن را از بُعد منطقی خارج می کند.

وی با تأکید بر اینکه ریشه بسیاری از مفاسد کینه است، اظهار داشت:

عید وقت شستن دل ها و عبور از گذشته ها است. این قاعده هم در مقیاس فردی، هم در مقیاس جمعی و هم در مقیاس ملی و بین المللی جاری است. از عصبیت ها باید دور شد، کینه ها را باید کنار گذاشت، چشم ها را باید شست، جور دیگر باید دید. از خداوند بخواهیم نشاطی که لازمه حیات جامعه ما است را به تک تک افراد جامعه ارزانی بدارد.

وی از خداوند خواست سال پیش رو را سالی سرشار از برکت برای تک تک مردم ایران قرار دهد و مشکلات سنگینی که در کشور هست همه را به لطف و عنایت و بزرگواری خودش مرتفع کند.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان