نخبگان ایران، مخاطب رسانه های خارجی هستند
مدیرکل دفتر مطالعات و برنامهریزی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: دورهای که ما رسانه اجتماعی را نادیده بگیریم تمام شده و امروز وارد رسانه فردی شدهایم. یعنی یک فرد میتواند یک زلزله ۸ ریشتری رسانه ای ایجاد کند. به گزارش اسپادانا خبر، حمیدرضا ضیاییپرور در سمینار علمی تخصصی رسانه و اقتصاد اظهار کرد: اخیرا طرح ساماندهی پیامرسانهای جدید در مجلس مطرح شده است. وقتی متن کامل طرح منتشر شد، دیدگاه نمایندگان تغییر کرد و طرح ۳۳ ماده به ۲۳ ماده رسیده است. از سوی دیگر ماجرای نماینده سراوان است که او را از موضع طلبکارانه به عذرخواهی کشانده است. بنابراین رسانهها با آگاهی بخشی و وارد کردن افکار عمومی میتوانند موثر باشند. مدیرکل دفتر مطالعات و برنامهریزی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در دنیا رسانهها موتور محرک اقتصاد هستند. تشویق، ترغیب و هشدار رسانه موجب رشد یا زمین گیر شدن کسب و کار می شود. وقتی یک یا چند رسانه تاثیرگذار در ایران مردم را تشویق و ترغیب به خرید و فروش دلار می کنند، آن وضعی که دیدیم در کشور ایجاد می شود و امروز هم برعکس آن اتفاق را شاهد هستیم. ضیایی پرور ادامه داد: نقش شایعات میتواند بخشی از کار رسانههای اجتماعی باشد. وی اظهار کرد: رسانه مستقل کم داریم. از ۱۰ هزار مجوز رسانه که صادر شده است نصف آنها فعالاند. نشریات اقتصادی یا هنری در بخش خصوصی هستند اما عمده نشریات یا مستقیم به دولت وابسته هستند یا غیرمستقیم از دولت ارتزاق میکنند. مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه ریزی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: روزنامه نگاری تحقیقی در رسانه وابسته رخ نمیدهد. رسانهای می تواند ضامن رشد و توسعه اقتصادی باشد که آزاد، مستقل و وابسته به بخش خصوصی باشد. از رسانه دولتی چنین چیزی بیرون نمیآید. ضیایی پرور گفت: رسانه وابسته به قدرت یک دست نیست. متاسفانه امروز رسانه و رسانه نگار جایگزین حزب شده است. رسانه کارش انتقال واقعیت ها و تحلیل آنها است. مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه ریزی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: رسانه و تبلیغات در حوزه اقتصاد مهم است. تبلیغات به ظاهر یعنی تبلیغ با گرفتن پول اما تکنیک ها، چهارچوب ها و ... به قدری تغییر کرده است که استارتاپ های تبلیغاتی طومار آژانس های تبلیغاتی را در هم پیچیده اند.همه کسب و کارها و بیزینس ها به حوزه استارتاپ ورود کرده اند. ضیاییپرور اظهار کرد: گزارش تحقیق و تفحص همشهری در شورای شهر تهران نشان داد این موسسه ۱۴۰۰ نیرو دارد. خبرگزاری فارس فقط در دو طبقه ۱۵۰ نفر نشسته بودند. در صدا و سیما که یکی از پرنیروترین صداوسیماهای دنیا است بین ۷۵ تا۱۰۰ هزار نیرو کار میکنند. مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه ریزی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: اولویت اول ۷۲۷ نشریه اقتصاد است. در بیش از هزار نشریه نیز اقتصاد، اولویت دوم است. ضیایی پرور اضافه کرد: مرجعیت رسانهای در کشور از رسانه داخلی به رسانههای خارجی تغییر کرده است. رییس جمهور معتقد است باید کاری کرد تا مرجع رسانهای به رسانه های داخلی تغییر کند. بررسی ها نشان می دهد نخبگان جامعه، یعنی نخبگان سیاسی، فکری و سرمایه ای مخاطب رسانه های خارجی هستند. گروه دوم طبقه متوسط هستند. رسانه غالب طبقه متوسط جامعه فضای مجازی است و طبقات پایین دستی از رسانه های ما استفاده می کنند هرچند که ماهواره هم دارند. وی ادامه داد: نخبگان ما رسانههای خارجی را میبینند. در حوزه رسانههای مجازی هم بالغ بر ۶۰ درصد از مردم به اینترنت دسترسی دارند؛ چیزی حدود ۵۵ میلیون نفر که از این تعداد، بین ۴۰ تا ۴۵ میلیون نفر از تلگرام استفاده میکنند. مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه ریزی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: اینستاگرام رسانه دوم مجازی ایران است و توییتر رسانه سوم کشور است با ۱۰ میلیون نفر. اکثرا افراد فعال در حوزه سیاسی در توییتر حضور دارند. توییتر رسانه گروه نخبگانی است که گروه مرجع هم هستند. ضیایی پرور ادامه داد: رسانه های ایران جزیره های پراکنده هستند. این در حالی است که در دنیا رسانهها مجموعههای فراگیری هستند که توسط کارخانه های بزرگ دنیا تغذیه می شوند چراکه آن کارخانه ها می خواهند از حامیان آن رسانه ها استفاده کنند. وی با بیان اینکه وضعیت رسانهای هر کشور ارتباط مستقیمی با وضعیت اقتصادی کشور دارد افزود: امروز تیراژ مطبوعات در کشور به ۷۰۰ هزار نسخه رسیده است که در این میان همشهری، ایران، جام جم، شرق و دنیای اقتصاد بیشترین فروش نسخه را دارند. منبع/ ایسنا