نخست وزیر بریتانیا کناره‌گیری کرد | اسپادانا خبر
 
 
چهارشنبه، 5 ارديبهشت 1403 - 2:25

نخست وزیر بریتانیا کناره‌گیری کرد

شماره: 18618
Aa Aa

جانسون به نقض مقررات قرنطینه، نادیده گرفتن ضوابط اخلاقی توسط یکی از ناظران انضباطی حزب در مجلس عوام و فقدان صداقت برای زمامداری متهم شده است.

پنجاه نفر از نمایندگان پارلمان بریتانیا استعفا کردند؛
نخست وزیر بریتانیا کناره‌گیری کرد

بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا از رهبری حزب محافظه کار کناره‌گیری می‌کند و تا پاییز امسال و تا زمان انتخاب رهبر جدید حزب محافظه‌کار در سمت نخست‌وزیر فعالیت خواهد کرد.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از بی بی سی، استعفای جانسون پس از یک سلسله استعفا اعضای دولت صورت می‌گیرد.

رقابت برای رهبری حزب محافظه کار در تابستان امسال برگزار می‌شود.

تاکنون نزدیک به پنجاه نفر از نمایندگان پارلمان بریتانیا در اعتراض به ادامه نخست‌وزیری جانسون از سمت‌های خود استعفا کرده‌اند.

در ماه‌های اخیر بوریس جانسون به خاطر گزارش‌های حاکی از نقض مقررات قرنطینه در مقر نخست وزیری در زمان شیوع کرونا و همچنین عدم توجه به اتهاماتی علیه یکی از ناظران انضباطی حزب در مجلس عوام به نادیده گرفتن ضوابط اخلاقی و فقدان صداقت لازم برای ادامه زمامداری متهم شده است.

بحران سیاسی بر سر رهبری آقای جانسون با استعفای وزرای دارایی و بهداشت (ریشی سوناک و ساجد جاوید) در روز سه‌شنبه شدت گرفت.

این دو وزیر مهم عضو کابینه گفتند اعتمادشان به نخست‌وزیر را از دست داده‌اند.

گروهی از وزیران عضو کابینه نیز با بوریس جانسون در اقامتگاه رسمی او در خانه شماره ۱۰ خیابان داونینگ ملاقات کرده و از او خواستند از سمت خود کناره‌گیری کند.

جانسون می گوید در انتخابات قبلی پارلمانی در سال ۲۰۱۹ حزب محافظه‌کار را با اکثریت قاطعی به پیروزی رسانده و رای‌دهندگان به او ماموریتی داده‌اند که باید به انجام برساند.

او تاکید دارد که در حال حاضر با توجه به شرایط اقتصادی دشوار و مسایل بین‌المللی به خصوص جنگ اوکراین لازم است برنامه‌هایی را که برای بهبود اوضاع تدوین کرده به اجرا بگذارد و در صورت کناره‌گیری جانشین او نخواهد توانست این حزب را به پیروزی مشابهی برساند.

  •  

بوریس جانسون در سخنرانی زنده از مقابل دفتر نخست وزیری ضمن اعلام استعفای خود به عنوان نخست وزیر انگلیس خطاب به مردم گفت:

می‌خواهم بدانید که چقدر از ترک کردن بهترین شغل جهان ناراحتم اما باید بپذیرم. در سیاست به هیچ کس از راه دور نیازی نیست و اگر کسی نقشی دارد باید در میدان کار باشد.

وی از میلیون‌ها تنی که در انتخابات گذشته به وی رای داده بودند تشکر کرد:

اگر تا الان جنگیدم تا در این سمت باقی بمانم به این خاطر بود که فکر می‌کردم این شغل من، وظیفه من و تعهد من نسبت به شماست. تلاش کردم تا کابینه ام را متقاعد کنم که تغییر نخست وزیر در حال حاضر "خلاف قاعده" است اما متاسفم که در نهایت نتوانستم آن‌ها را متقاعد کنم.

وی گفت که روند انتصاب یک رهبر جدید از الان آغاز می‌شود و چهارچوب زمانی برای هفته آینده تعیین شده است.

جانسون با اشاره به نهایی کردن بریگزیت، نحوه مدیریت پاندمی کرونا و روند واکسیناسیون اظهار داشت:

من از دستاورد‌های این دولت بسیار مفتخرم. ناراحت‌کننده است که نتوانستم تا آخر دوره این دولت شاهد دستاورد‌های دیگر آن باشم.

وی خطاب به مردم اوکراین گفت:

می‌دانم که ما در انگلیس به حمایت از مبارزه شما برای آزادی تا هر زمان که طول بکشد ادامه خواهیم داد.

برچسب ها: 
نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان