هر خونی در جریان اعتراضات مردمی جاری شود مستوجب کیفر است | اسپادانا خبر
 
 
پنجشنبه، 9 فروردين 1403 - 19:01

هر خونی در جریان اعتراضات مردمی جاری شود مستوجب کیفر است

شماره: 14150
Aa Aa

باید شرم همه‌ی وجودمان را فرا بگیرد وقتی مردم خوزستان آب را طلب می‌کنند| حاکمیت مکلف به‌ برخورد قاطع با کسانی‌ست که به روی مردم سلاح گشوده‌اند.

اسدالله بیات زنجانی در واکنش به اتفاقات خوزستان؛
هر خونی در جریان اعتراضات مردمی جاری شود مستوجب کیفر است

 آیت‌الله اسدالله بیات زنجانی در واکنش به اتفاقات خوزستان و در پاسخ به یک پرسش گفت:

باید شرم همه‌ی وجودمان را فرا بگیرد وقتی این عزیزان به خیابان می‌آیند و آب یعنی همان مایه‌ی حیات را طلب می‌کنند.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از امتداد، در این پرسش و پاسخ فقهی آمده است:

طبعا در جریان اتفاقات تلخی که این روزها در خوزستان رخ‌داده هستید. مردم نسبت به بی‌آبی معترضند و گزارش‌هایی وجود دارد که با مردم معترض برخورد شده و متأسفانه در جریان این برخوردها افرادی نیز کشته و مجروح شده‌اند. نظر فقهی خود را صریحا اعلام فرمایید که اگر اعتراضی شکل گرفت اساسا می‌توان با روش‌های خشونت‌آمیز با آن رفتار کرد یا خیر؟ از سوی دیگر برخی می‌گویند که این اعتراضات اساسا مشروع نیست چراکه موجب سوء استفاده‌ی دشمنان می‌شود؟

پاسخ آیت الله اسدالله بیات:

بسم‌الله‌الرحمن الرحیم
باسلام و تحیت؛

حقِ اعتراض و تجمع از حقوق بنیادین و مصرح در قانون‌اساسی‌ست که حکومت موظف است شرایط تحققش را فراهم کند. تا کِی بنای انکار این حق را داریم و تا کی بناست به مردم تذکر دهیم که مواظب باشید از حرکات شما سوءاستفاده نکنند؟ اگر سوءاستفاده‌ای هست زمینه‌ی آن را باید در عملکرد مسؤولین جست نه در رفتار مردم. خوزستانی‌های عزیز و مظلوم که بابت دفاع ۸ساله‌ رنج‌ها کشیدند و اگر ایرانی مانده به همت ایستادگی آنان است در حال مطالبه‌ی مظلومانه‌ی ابتدایی‌ترین حق‌شهروندی‌شان هستند. این ما هستیم که باید شرم همه‌ی وجودمان را فرا بگیرد وقتی این عزیزان به خیابان می‌آیند و آب، یعنی همان مایه‌ی حیات، را طلب می‌کنند.

صریحا عرض می‌کنم که هر خونی در جریان اعتراضات مردمی جاری شود مستوجب کیفر مناسب بوده و حاکمیت مکلف به‌ برخورد قاطع با کسانی‌ست که به روی مردم سلاح گشوده‌اند.

در پایان عرض می‌کنم به تاریخِ اخیر خود که رجوع می‌کنیم می‌بینیم در زمینه‌سازی شرایط به‌وجودآمده در خوزستان نه این جناح یا آن جناح بلکه همه‌ی جریان‌های سیاسی و اجرایی به نحوی دست دارند و این امر باید پذیرفته شود و هرکس باید به اندازه‌ی سهم و اثرگذاری خود پاسخگوی این وضعیت باشد.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان