کره شمالی رآکتور هسته‌ای تسلیحاتی خود را دوباره فعال کرد | اسپادانا خبر
 
 
پنجشنبه، 30 فروردين 1403 - 10:06

کره شمالی رآکتور هسته‌ای تسلیحاتی خود را دوباره فعال کرد

شماره: 14656
Aa Aa

دیده‌بان اتمی سازمان ملل نشانه‌های جدید از فعالیت رآکتور پنج مگاواتی در یونگ‌بیون و آزمایشگاه رادیوشیمیایی را بسیار نگران‌کننده خوانده است.

یک مجتمع هسته‌ای در قلب برنامه اتمی کره شمالی؛
کره شمالی رآکتور هسته‌ای تسلیحاتی خود را دوباره فعال کرد

دیده‌بان اتمی سازمان ملل در گزارش سالانه خود آورده است:

به نظر می‌رسد کره شمالی دوباره فعالیت یک رآکتور هسته‌ای را که به شدت گمان می‌رود در تولید پلوتونیوم برای تسلیحات هسته‌ای فعال است به جریان انداخته است.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از ایسنا، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از سال ۲۰۰۹ که کره شمالی ناظران آن را اخراج کرد به این کشور دسترسی ندارد اما از دور و از طریق تصاویر ماهواره‌ای پیگیر فعالیتهای کره شمالی است.

در گزارش این سازمان درباره رآکتور پنج مگاواتی در یونگ‌بیون، یک مجتمع هسته‌ای در قلب برنامه اتمی کره شمالی آمده است:

هیچ نشانه‌ای از فعالیت رآکتور از اوایل دسامبر ۲۰۱۸ تا اوایل ژوئیه ۲۰۲۱ دیده نمی شود با این حال از اوایل ژوئیه ۲۰۲۱ نشانه‌هایی شامل تخلیه آب خنک‌کننده که با فعالیت این رآکتور همخوانی دارد رصد شده و نشانه‌هایی در یونگبیون مبنی بر احتمال پردازش مجدد پلوتونیوم از سوخت راکتور مصرف شده که میتواند در سلاح‌های هسته‌ای استفاده شود وجود دارد.

نشانه‌های جدید از فعالیت رآکتور پنج مگاواتی و آزمایشگاه رادیوشیمیایی (بازفرآوری) "بسیار نگران‌کننده" است. برای مدتی" نشانه‌هایی وجود داشت که گمان می‌رفت کارخانه غنی‌سازی اورانیوم در یونگبیون فعال نیست. همچنین فعالیتهای متمرکز و حفاری در معدن و کارخانه اورانیوم در پیونگسان مشاهده شده است.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان