گزینه نظامی روی میز است اما ترجیح ما یک گزینه دیپلماتیک است | اسپادانا خبر
 
 
شنبه، 1 ارديبهشت 1403 - 6:45

گزینه نظامی روی میز است اما ترجیح ما یک گزینه دیپلماتیک است

شماره: 22354
Aa Aa

رابرت مالی مدعی شده که اگر ایران تصمیم بگیرد یک سلاح هسته‌ای داشته باشد اورانیوم غنی‌شده مورد نیاز آن را در مدت کوتاهی به دست خواهد آورد.

ایران شرکت‌کنندگان در اعتراضات مسالمت‌جویانه را سرکوب کرد؛
گزینه نظامی روی میز است اما ترجیح ما یک گزینه دیپلماتیک است

رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران و رییس هیئت مذاکره‌کننده آمریکا در مذاکرات وین در گفت‌وگو با شبکه ان‌پی‌آر در پاسخ به این سؤال که ایران تا چه اندازه به دست‌یابی به یک سلاح اتمی نزدیک است گفت:

چند هفته با دست‌یابی به مقادیر کافی از این مواد فاصله دارند. اگر آن‌ها تصمیم بگیرند که در حد تسلیحاتی غنی‌سازی کنند به در اختیار داشتن مواد کافی برای یک بمب بسیار نزدیک خواهند بود.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از ایسنا، او ادامه داد:

فکر می‌کنم مسئله بعدی این خواهد  بود که چقدر طول خواهد کشید تا یک بمب و وسیله پرتاب آن را داشته باشند. این اطلاعات محرمانه است و من نمی‌توانم به آن ورود کنم اما ما بسیار بر بازدارندگی ایران از اتخاذ تصمیم غنی‌سازی در سطح تسلیحاتی متمرکز هستیم.
مالی مدعی شد که اگر ایران تصمیم بگیرد یک سلاح هسته‌ای داشته باشد اورانیوم غنی‌شده مورد نیاز آن را در مدت کوتاهی به دست خواهد آورد.
او گفت که طبق ارزیابی جامعه اطلاعاتی آمریکا ایران در این مقطع زمانی تصمیمی برای دست‌یابی به یک بمب هسته‌ای ندارد.
نماینده ویژه آمریکا در امور ایران گفت:

ما بازدارنده‌هایی را به کار خواهیم بست تا برای آن‌ها روشن کنیم که اگر به این نتیجه برسیم آن‌ها در حال برداشتن گام هایی در راستای تصمیم‌گیری برای دست‌یابی به یک سلاح هسته‌ای هستند تمامی گزینه‌ها روی میز خواهند بود اما ما همچنان پیگیر دیپلماسی خواهیم بود چراکه فکر می‌کنیم قابل راستی‌آزمایی‌ترین و با دوام‌ترین راه برای جلوگیری از دست‌یابی ایران به یک بمب است. ترجیح ما یک گزینه دیپلماتیک است. من فکر می‌کنم که این راه موثرترین و با دوام‌ترین شیوه برای اطمینان یابی از این است که ایران به یک بمب دست پیدا نکند. ما یک مسیر معقول دیپلماتیک داریم. به بیان دیگر، رییس جمهور(جو بایدن) گفته است که تمامی گزینه‌ها روی میز است. می‌توان تصور کرد که منظور او چیست.  او به وضوح گفته است که گزینه نظامی روی میز خواهد بود. واقعا با گزینه‌ای که ترجیح می‌دهیم فاصله دارد اما هر کاری لازم باشد انجام خواهیم داد تا اطمینان پیدا کنیم که ایران به یک سلاح دست پیدا نمی‌کند. امیدواریم که این مسئله را از طریق دیپلماتیک حل کنیم و ما آماده طی کردن این مسیر هستیم.
رابرت مالی در پاسخ به این که با توجه به این که آمریکا و ایران گفت‌وگویی ندارند، مسیر معقول دیپلماتیک در این برهه به چه شکل است گفت:

آمریکا به این دلیل با ایران گفت‌وگو نمی‌کند و مذاکرات مستقیم ندارد چون ایران نخواسته است که وارد این مسیر شود اما ما در اوت گذشته بسیار به دست‌یابی به یک توافق نزدیک شده بودیم. در واقع، تمامی کشورهای مذاکره‌کننده با پیشنهادی که اتحادیه اروپا داده بود موافق بودند. ایران به آن‌ توافق پشت کرد. ایران شرکت‌کنندگان در اعتراضات مسالمت‌جویانه را سرکوب کرد. به روسیه پهپادهایی را داد که در حمله بی‌رحمانه‌اش به اوکراین استفاده می‌کند و برنامه هسته‌ای آن پیشرفت کرده است. بنابراین تغییراتی رخ داده است. این تغییرات «مسلما» تلاش‌ها برای مذاکره با ایران را پیچیده‌تر می‌کند اما ایران می‌داند که اگر بخواهد این مسیر را طی کند ما هم آماده خواهیم بود. اگرچه دیگر مسائلی را که با ایران داریم نادیده نخواهیم گرفت. چه زندانی شدن شهروندان متعدد آمریکایی در ایران باشد که برای آزادسازی‌شان در حال مذاکرات غیرمستقیم هستیم و چه دیگر تهدیدهایی باشد که ایران برای شهروندان و کارکنان نظامی ما در منطقه ایجاد می‌کند.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان