یک توطئه در جریان است | اسپادانا خبر
 
 
جمعه، 31 فروردين 1403 - 4:50

یک توطئه در جریان است

شماره: 21385
Aa Aa

ایران حق دارد غنی سازی را با هر درصدی که بخواهد انجام دهد و آژانس هر روز نمی‌تواند راستی آزمایی انجام دهد و بیش از خواسته‌های خود درخواستی داشته باشد. آن‌ها نمی‌توانند به ما بگویند که چه تعداد سانتریفیوژ داشته باشیم یا چه تعداد نصب شده اند.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی ایران؛
یک توطئه در جریان است

بهروز كمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی در گفت‌وگو با پرس تی وی اظهار داشت:

ما اگر بخواهیم اورانیوم را ٢٠ درصد بیشتر غنی سازی کنیم آن را اعلام می‌کنیم. مشاهده می‌شود که یک توطئه در اینجا در جریان است.

به گزارش اسپادانا خبر، او گفت:

آژانس گزارشی را آماده می‌کند و به اعضا می‌دهد. متأسفانه گزارش‌ها را همین اعضاء در اختیار رسانه‌ها می‌گذارند. آن‌ها این ادعا‌ها را مطرح می‌کنند که کاملا نادرست هستند. اگر در گذشته آژانس مدعی بود که گناهکار نیست اما در این مورد کاملا گناهکار است. مکاتبات ما باید محرمانه باشد اما اینگونه نیست. سوالات آن‌ها در رسانه‌ها منتشر می‌شود اما پاسخ‌های ما منتشر نمی‌شوند. این، فضایی را برای آن‌هایی فراهم می‌کند که می‌خواهند ایران را متهم کنند. ایران را متهم کرده اند که تعهدات خود را نقض و به پادمان‌ها بی احترامی کرده است. ما تاکنون ۱۵ گزارش به آژانس ارائه و اعلام کرده ایم که ایران کاملا به تعهدات خود عمل کرده است. هیچ منطقی در اقدامات آژانس مشاهده نمی‌شود. در پس این موارد اهداف سیاسی وجود دارد. هدف آن‌ها بدجلوه دادن چهره جمهوری اسلامی ایران است.

 آمريكا و اروپا آماده نمايش شتابزده بودند

ادعای تغيير زيرساخت فردو

وی ادامه داد:

آژانس بین المللی انرژی اتمی در ابتدا و زمانی که برای بازدید آمد موارد زیادی بازدید انجام داد. آن‌ها اعلام کردند تغییراتی در زیرساخت‌ها انجام شده است. ما به آن‌ها گفتیم که بازرس شما اشتباه اعلام کرده است زیرا زیرساخت‌های غنی سازی تغییر نکرده بود. به نظرم آژانس به فوریت نظر ما را به خاطر منافع سیاسی برخی‌ها قبول نکرد. آن‌ها از ما درخواست توضیح کردند و ما به آن‌ها توضیح دادیم. آن‌ها همچنان از ما توضیح می‌خواهند و ما به این مسائل پاسخ می‌دهیم. ما این توضیحات را بر اساس موافقت نامه‌ای که با آژانس داشته ایم ارائه می‌دهیم. ما نباید هیچ تغییری بر اساس بند ۴۵ داشته باشیم. به نظرم آژانس مطلبی در این رابطه نمی‌داند زیرا دفعات بازرسی‌ها باید به طور تخصصی انجام شود. ما می‌دانستیم که باید چگونه کار خود راانجام دهیم اما آژانس تصور می‌کند که نتوانسته است توضیحات ویژه در این رابطه را دریافت کند. ما توضیحات را ارائه کردیم و به نظر می‌رسد بازرسان اشتباه کرده اند. پس از اینکه بازرسان به اینجا آمدند و بازرسی دوباره انجام دادند و پس از بازرسی‌های انجام شده و ارائه توضیحات از طرف ما او به وین اعلام کرد ایران تغییری در زیرساخت‌های غنی سازی ایجاد نکرده است. ما برای شفاف سازی تمامی موارد توضیحات لازم را ارائه کردیم. لازم نبود که گزارشی ارائه شود. متأسفانه آژانس گزارشی ضد ما ارائه کرد. دو یا سه روز پس از این گزارش سه کشور اروپایی و آمریکا بیانیه‌ای ضد ایران منتشر کردند.اما وضعیت در این تاسیسات هیچ تغییری نکرده است. سرعت این کشور‌ها در انتشار بیانیه نشان داد که از پیش به دنبال انتشار آن بوده اند. آن‌ها بسیار در این نمایش خود شتابزده عمل کردند و حتی به خود زحمت ندادند برای ۲ تا ۳ روز منتظر گزارش جدید بمانند. متأسفانه اقدامات آن‌ها هم اکنون هم روی می‌دهد.

کمالوندی همچنین گفت:

اروپا به تعهدات برجامی خود عمل نكرد. اگر بروید و بند سه برنامه جامع اقدام مشترک را مطالعه کنید قول‌های همکاری آن‌ها را با ایران بسیار زیاد است. این موضوع مایه تعجب است.در رابطه با حفاظت از سوخت و آزمایش سوخت و شتاب دهنده‌ها و شکافت هسته‌ای آن‌ها قول‌های زیادی را داده اند اما متأسفانه آن‌ها آنچه را امضاء کردند و قول آن را دادند اجرا نکردند. ما اختلاف نظرات زیادی با غربی‌ها داریم که باید به آن‌ها توجه شود. ما افرادی هدفمند هستیم اما غربی افرادی تنگ نظر هستند.

 آژانس نمیتواند هر روز راستی آزمايی كند

وی اظهار داشت:

آژانس بین المللی انرژی اتمی نمی‌تواند بیش از خواسته‌های خود درخواستی داشته باشد. آن‌ها نمی‌توانند به ما بگویند که چه تعداد سانتریفیوژ می‌توانیم داشته باشیم. آن‌ها نمی‌توانند به ما بگویند که چه تعداد از این سانتریفیوژ‌ها نصب شده اند. این ربطی به آژانس ندارد. آژانس هر روز نمی‌تواند بیاید و بگوید که می‌خواهد راستی آزمایی انجام دهد. آن‌ها نباید با بازرسی‌های خود مانعی در کار ما ایجاد کنند. ما باید در حد پادمان‌ها با آن‌ها همکاری کنیم و آن‌ها نباید به مسائل دیگری در کنار مواد هسته‌ای رسیدگی کنند.

وی با بیان این که گزارش اخير آژانس با هدف سياسی تنظيم شده است گفت:

بر اساس تعهدات در پادمان‌ها و معاهده ان پی تی ایران حق دارد که غنی سازی را با هر درصدی که بخواهد انجام دهد. اگر ما می‌خواهیم که ماوراء ۶۰ درصد غنی سازی کنیم ما این کار را انجام می‌دهیم و دلیلی برای نگرانی وجود ندارد زیرا ما هیچ اقدامی را ضد پادمان‌ها انجام نمی‌دهیم. در مورد اخیر ما این مورد را به طور شفاف اعلام کرده ایم که ما در حال حاضر غنی سازی را ماوراء ۶۰ درصد انجام نمی‌دهیم. ما این کار را هم اکنون انجام نمی‌دهیم. اینکه آژانس دو ذره را در زیر میکروسکوپ ببیند به منزله این نیست که اعلام کند که ایران غنی سازی ۸۰ درصدی انجام می‌دهد. این هیچ هدفی به جز اهداف سیاسی ندارد.

 

 

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان