۳ نفر از متهمان پرونده هواپیمای اوکراین در بازداشت به سر می‌برند | اسپادانا خبر
 
 
پنجشنبه، 9 فروردين 1403 - 14:01

۳ نفر از متهمان پرونده هواپیمای اوکراین در بازداشت به سر می‌برند

شماره: 11185
Aa Aa

غلامعباس ترکی گفته با توجه به تابعیت ایرانی متهمان و ۱۵۲ نفر از جانباختگان، رسیدگی دوباره هر دادگاه دیگری برخلاف موازین حقوق بشر خواهد بود.

دادستان نظامی‌ استان تهران اعلام کرد؛
۳ نفر از متهمان پرونده هواپیمای اوکراین در بازداشت به سر می‌برند

غلامعباس ترکی، دادستان نظامی‌ استان تهران درباره آخرین وضعیت پرونده حادثه هواپیمای اوکراین اظهار کرد:

در حال حاضر ۳ نفر از متهمان همچنان در بازداشت به سر می‌برند و مابقی با قرار تامین متناسب آزاد هستند.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از باشگاه خبرنگاران، وی تصریح کرد:

منتظر هستیم که سازمان هواپیمایی کشور و گروه بررسی سانحه که وظیفه بررسی فنی سانحه را برعهده دارند، گزارش نهایی خودشان را که مطابق با استانداردهای جهانی است اعلام کنند.

وی با اشاره به اینکه مبانی اصلی و قانونی صلاحیت دادگاه‌های ایران مورد تأکید قرار گرفته است گفت:

با توجه به ارتباط موضوع با نظم عمومی ایران و تابعیت ایرانی متهمان و ۱۵۲ نفر از جانباختگان، دارای صلاحیت رسیدگی انحصاری به موضوع هستیم و بدیهی است رسیدگی دوباره هر دادگاه دیگری به موضوع واحد برخلاف اصول مسلم بین المللی و موازین حقوق بشر خواهد بود.

دادستان نظامی تهران با اشاره به اعلام آمادگی ایران برای رسیدگی به هرگونه شکایت و دادخواهی خانواده‌های جانباختگان سایر کشورها گفت:

حق بهره‌مندی از جبران خسارت، استفاده از وکیل و حقوق دفاعی برای همه اصحاب دعوی و برخورداری یکسان از حمایت‌های عاطفی و معنوی و کرامت انسانی بزه‌دیدگان اعم از اتباع ایران و سایر کشورها از اصول مسلم و مورد تأکید در رسیدگی دادسرای نظامی است که در نشست اوکراین به این موضوع اشاره شد.

ترکی ادامه داد:

مطابق کنوانسیون‌های بین المللی که ایران به آن‌ها ملحق شده، خسارات و غرامات وارده به صورت یکسان به تمام افرادی که در این حادثه جانباختند، پرداخت خواهد شد و دادستانی نظامی موضوع جبران خسارات را دنبال خواهد کرد.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان