۴۰ درصد مواد غذایی در ایران تلف و ضایع می‌شود | اسپادانا خبر
 
 
چهارشنبه، 5 ارديبهشت 1403 - 15:45

۴۰ درصد مواد غذایی در ایران تلف و ضایع می‌شود

شماره: 11357
Aa Aa

روحانی گفته شرکت های دانش بنیان نسبت به ۷ سال گذشته ۱۰۰ برابر شده و نیروهای انسانی خلاق ایرانی خارج از کشور در این شرکت ها جذب می شوند.

رییس جمهوری ایران اعلام کرد؛
۴۰ درصد مواد غذایی در ایران تلف و ضایع می‌شود

حسن روحانی در مراسم بهره برداری از طرح های ملی، علمی و فناوری در حوزه معاونت علمی و فناوری رییس جمهور و وزارت جهاد کشاورزی گفت: افتتاح پروژه ها امروز از نظر شکل، محتوا و اهمیت با ۲۵ هفته قبل مقداری متفاوت است. در واقع افتتاح های امروز به معنای ارتقا کشور در علم و فناوری است که برای ما بسیار مهم است.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از ایرنا، روحانی با بیان اینکه در حوزه علمی و فناوری در مدت ۷ سال تلاش بسیار خوبی شده است افزود: معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری و وزاتخانه های مربوط در زمینه ارتقا شرکت های دانش بنیان تلاش بسیار زیادی کردند. تقریبا شرکت های دانش بنیان نسبت به ۷ سال گذشته ۱۰۰ برابر شده است و این اهمیت فوق العاده ای دارد.

وی ادامه داد: دانشجویان و تحصیل کرده های دانشگاه ها در این شرکت ها جذب شده و می شوند و حتی نیروی انسانی خلاق ایرانی که در خارج از کشور هستند روزانه در شرکت های دانش بنیان دارند جذب می شوند و این مساله برای ما حائز اهمیت است.

رییس جمهوری بیان کرد: 

در شرکت های تولیدی که امروز افتتاح شدند، تولید داروی انسانی نیز در دستور کار قرار گرفته و از جمله واکسنی که برای بیماری شایع سرطان دهانه رحم تولید می شود و بسیار پرمصرف است، اهمیت خاصی دارد و امیدواریم در این زمینه بتوانیم ابتدا نیاز داخل را تامین و در آینده مازاد آن را صادر کنیم. در بخش دارو نیازمند واردات مواد اولیه از خارج هستیم یعنی ارزبری این حوزه بخشی برای واردات بعضی داروها و بخشی دیگر واردات مواد اولیه شرکت های داروسازی است و در این زمینه نیز شرکت های دانش بنیان می توانند قدم به قدم کشور را مستغنی کنند.

وی خاطرنشان کرد:‌ از روز نخست حضور در دولت یکی از تاکیدات من تولید واکسن انسانی بوده و آن طور که معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری اظهار امیدواری کرده، تولید واکسن آنفلوانزا را نیز می توانیم طی ماه های آینده به ثمر برسانیم که بسیار مهم بوده و برای مردم امنیت آفرین و آرامش بخش خواهد بود.
رییس جمهوری افزود: هم در بخش دارو و هم مواد غذایی یکی از اصولی که باید به سمت آن حرکت کنیم، خوب مصرف کردن است. مصارف ما به دقت انجام نمی‌گیرد. گاهی دارو بیش از حد در نسخه نوشته می شود یا گاهی بیش از حد خریداری می شود. داروها معمولا در خانه‌ها می‌ماند و مصرف نمی‌شود و دقت لازم انجام نمی گیرد بنابراین بد مصرف کردن هم در مواد غذایی و هم در دارو بسیار مضر است و ما باید به یک مصرف بهینه در کشور برسیم. طبق آماری که گزارش دادند ۴۰ درصد مواد غذایی در کشور یا به خاطر بد مصرف کردن یا به خاطر تولید غیردقیق نسبت به این مواد غذایی یا به خاطر این که زنجیره لازم در صنایع تبدیلی در اختیار نداریم، تلف و ضایع می‌شود. این آمار به ما می گوید ۴۰ درصد حتی اگر ۲۰ یا ۱۰ درصد هم بگوید خیلی زیاد است چرا که این همه برای تولید موادغذایی تلاش می شود تا نیاز مردم در این شرایط حساس مرتفع شود بنابراین نباید در مقاطع مختلف به خاطرعدم دقت و بد مصرف کردن ۴۰ درصد موادغذایی را از دست بدهیم.   کار بزرگی که امروز باید انجام بگیرد ایجاد فرهنگ مناسب و لازم در بخش تولید و مصرف است تا شاهد حداقل ضایعات مواد غذایی باشیم.

حسن روحانی در جلسه روسای کمیته های ستاد ملی مقابله با کرونا نیز گفت:

بر اساس انتظار و مطالبه جامعه و نیز دستگاه‌های نظارتی و مسئول برای وضع ضمانت اجرایی در قبال رعایت دستورالعمل‌ها و جریمه کسانی که پروتکل‌ها را رعایت نمی‌کنند نظیر آنچه در کشورهای دیگر نیز اجرا شده است، جرائمی متناسب با تخلفات در سه سطح ادارات، اصناف وکسب و کارهای خصوصی و  فضاهای عمومی و همچنین دستگاه های ناظر و جریمه کننده، مشخص شده است. در خصوص ادارات باید تخطئی از پروتکل ها به عنوان تخلف اداری محسوب شده و طبق ضوابط اداری، با قاطعیت و جدیت با متخلفان برخورد شده و مورد توبیخ اداری قرار گیرند. در خصوص اصناف نیز ضروری است با کمک سازمانهای مرتبط با اصناف و بنگاه های خصوصی و اتاق اصناف، نظارت ها با قاطعیت دنبال شود و متخلفان چه صاحبان مشاغل و بنگاهها و چه خدمات گیرندگان، بر اساس جرائمی که تعریف شده باید برخورد شوند.

برچسب ها: 
نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان