مصطفی پورمحمدی، دبیر عالی جامعه روحانیت مبارز در مراسم رونمایی از کتاب «درآمدی برفقه تحزب در نظام اسلامی» اظهارکرد:
اگر در تاریخ سیاسی کشورهای جهان بررسی صورت گیرد خواهید دید که هیچ نظامی دموکراتیکی شبیه ایران نداریم. امام با اراده و دکترین مشخص و مبتنی بر اجتهاد مسلم دینی و فقهی و حوزوی اقدام به این کار کردند و مجلس، خبرگان، ریاست جمهوری و قانون اساسی و... به رأی مردم گذاشته شد.
به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از خبرگزاری حوزه، وی تصریح کرد: طبیعتاً تمهید مقدمات، تربیت نیرو و برنامهریزی در جامعه متکثری مانند ایران قطعاً لازم است. امروز کشور پنجه در پنجه قدرتهای استکباری و سلطهگر دارد لذا حتماً باید با برنامه حرکت کند، بنابراین مشارکت مردم باید ساماندهی منظمی داشته و بیقاعده و بههمریختگی نداشته باشد.
دبیر عالی جامعه روحانیت مبارز ادامه داد:
نظام اسلامی ما چون پدیده نوظهوری است،حزبهای زیادی تشکیل دادهایم اما نظریه فعالیت حزبی به خصوص از منظر دروندینی و فقهی ایجاد نکردهایم. نظام اسلامی براساس مشارکت و رأی مردم شکل گرفته و حق تعیین سرنوشت به صورت حقیقی در نظم اسلامی بروز و ظهور یافته است.
وی افزود: در سالهای اول انقلاب با وجود کشمکشهای شدید و درگیریهای منطقهای فراوان و ناامنیهای داخلی، احزاب با گرایشات راست تا چپ در کشور فعال بودند. در سال اول انقلاب، ۵ انتخابات برگزار شد؛ امروز اگر در هر کشور پیشرفته و تثبیت شده قرار باشد ۵ انتخابات برگزار شود به هیچ وجه قادر نیستند آن را اجرا کنند زیرا الان برای برگزاری یک انتخابات، بالای یک میلیون نیرو نیاز است.
وی فزود:
دین در تمامی برنامهها ما را توصیه به نظم و داشتن نقشه راه و تمهید مقدمات و برنامهریزی کرده است؛ از منطق دینی روشن است که ما حتماً وقتی صحبت از رأی مردم میکنیم باید مدل آن هم تعریف شود. لذا قانون اساسی که با عقبه فکری و اجتهادی تدوین شده، حزب را پذیرفته است. همچنین بزرگانی مانند شهید بهشتی، مقام معظم رهبری، شهید باهنر و مرحوم آیتالله هاشمی و ... هم حزب جمهوری اسلامی را با نظریه فقهی و دینی ایجاد و اجرا کردند.
دبیر عالی جامعه روحانیت مبارز گفت:
ممکن است این تلقی ایجاد شود که حزب یعنی کسب قدرت و کسب قدرت هم به هیچ وجه مورد تأیید دین نیست.
حجتالاسلام والمسلمین پورمحمدی با بیان اینکه، حزبها دارای آرمان، مرامنامه، اساسنامه، تشکیلات حزبی و ... هستند، اظهار کرد:
این سؤال مطرح است که اگر نسبت به کلیت نظام نظرات مخالفی داشتند آیا باید اجازه کار داشته باشند یا خیر؟ از طرفی مباحث سیاسی صرفاً فقهی هم نیست و کلام و فلسفه سیاسی و منطقةالفراغ هم در آن مؤثر است لذا باید در دروس حوزه تبیین شود.
وی اضافه کرد: احزاب در ایران مشکلات زیادی دارند؛ فرهنگ جمعی ما در کل ضعیف است و البته همه ریشههای آن هم فرهنگی نیست، زیستبوم ایران و مناطق مختلف طبیعی و ... هم دخیل است. از طرفی ۲۰۰ حزب داریم و حتی نشریات و انجمنهای علمی، فرهنگی و صنفی هم کار سیاسی میکنند. باید بازنگری جدی به حوزه رفتار سیاسی در کشور داشته باشیم و مدل روشنی را برای فعالیت سیاسی بر اساس قانون اساسی و مبانی دینی تعریف کنیم؛ البته صاحبنظران علوم سیاسی غربی هم ایراد زیادی به فعالیتهای حزبی میگیرند اما مدل جایگزین و بدیلی نداریم که مشکلات کمتری داشته باشد.
وی افزود: ما هر دوسال یکبار انتخابات داریم و در این مسیر مشکلات جدی وجود دارد، دین ما هم مبتنی بر تعقل، دانش و نظم شکل گرفته است لذا برای حل این مشکلات باید نظام مقبول شریعت برای فعالیت سیاسی را تبیین و تحلیل و نظریهپردازی کنیم.
پورمحمدی با بیان اینکه انتخابات آمریکا که خودشان را سرآمد دموکراسی و حزبگرایی میدانند، گویای ضعفهای نظام حزبی است، تصریح کرد:
به لطف خدا قدارهبند بیهویت و بیشخصیت، با تحقیر از کاخ سفید بیرون انداخته میشود و افراد جدیدی که هم سر کار میآیند، بدانند که ملت ما همچنان ایستادگی خواهد کرد و خداوند هم وعده نصرت داده است.