سید ابراهیم رئیسی، رئیسجمهور ایران در مراسم اختتامیه سیزدهمین جشنواره بینالمللی فارابی بر ضرورت آسیبشناسی وضع موجود در حوزه علوم انسانی تاکید کرد.
به گزارش اسپادانا خبر، او گفت:
تحقق علوم انسانی در تراز انقلاب شکوهمند اسلامی حائز عقبماندگیهایی است که باید با نگاه اجتهادی و نوآورانه عالمان و دانشمندان این عرصه جبران شود.
او ادامه داد:
در نشستهایی از این دست، لازم است دانشمندان و فرهیختگان ضمن آسیبشناسی وضع موجود نسبت به کاهش فاصله با وضع مطلوب، پیشنهاد و راهکار ارائه کنند.
وی افزود:
علوم انسانی اسلامی مغزافزار حاکمیت و مدیریت و نیز قوه محرکه پیشرفت در نظامی است که مبتنی بر دین بوده و درون مایه آن علم و دانش است. در چهل و چهارمین سال پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی لازم است یک آسیبشناسی کنیم که چه میزان رشد و پیشرفت در این حوزه صورت گرفته است؟
او با بیان اینکه علوم انسانی ما باید تراز انقلاب اسلامی باشد افزود:
به نظر میرسد برای نیل به علوم انسانی تراز انقلاب اسلامی در آنچه که باید اتفاق میافتاد عقبماندگیهایی وجود دارد و این عقبماندگی باید به دست پژوهشگران و اساتید این حوزه جبران شود.
وی با تاکید بر لزوم نظریهپردازی، نوآوری و خلاقیت در حوزه علوم انسانی و توجه به رویکرد دینی در این حوزه اظهار داشت:
فصل الفصول انسان، تعلم است و علاوه بر آن، انسانیت انسان مبتنی بر آموختههای او از وحی است و با ارتباط با وحی شکل میگیرد.
وی نشان دادن راه به انسان را ماموریت خطیر علوم انسانی اسلامی دانست:
برای بالندگی و رشد در حوزه علوم انسانی باید تقلید از غرب در این حوزه کنار گذاشته شده و مبتنی بر مبانی غنی اسلامی کار اجتهادی و نوآورانه انجام گیرد. در گام بعدی اجتهاد و نوآوری در این حوزه باید در مجامع علمی و حوزوی و دانشگاهی مورد استقبال قرار گیرد و نخبگان و عالمان و دانشگاهیان ما با دید باز اما نگاهی نقادانه به سراغ نظریههای جدید بروند و آنها را با ابزار نقد مورد پالایش قرار دهند.
رئیسی با تاکید بر لزوم ایجاد کرسیهای نقد و نقدپذیری اظهار داشت:
همانطور که رهبری حکیم و فرزانه انقلاب فرمودند نباید باکی از نقد نظریات وجود داشته باشد و باید مجال بحث و طرح نقد فراهم شود. متولیان ایجاد تحول در علوم انسانی باید بدانند اولین شرط تحقق در این حوزه، تحول شناختی است و در این زمینه باید از چهرههای تحولخواه و تحولگرا استفاده کنیم.
وی تکریم، تشویق و حمایت از اساتید، محققان و پژوهشگران را در ایجاد این تحول ضروری و مؤثر دانست:
گاهی برخی اساتید و بزرگان علوم انسانی گلایه دارند که شرایط علوم دیگر بر علوم انسانی هم تحمیل میشود در صورتی که علوم انسانی باید با شرایط و مقتضیات خود تبیین و تشریح شود.
او با بیان اینکه پیام این نشست و رویداد باید این باشد که تا چه میزان نظام مسائل کشور مبتنی بر علوم انسانی پاسخ گرفته افزود:
همواره یکی از دغدغههای بنده اجرای عدالت در همه عرصهها به ویژه در پرداخت دستمزدها بوده است که در این زمینه از اساتید دانشگاهی برای تبیین و تنظیم یک شیوه علمی عادلانه برای پایان دادن به نظام ناعادلانه پرداختها دعوت شده است.